סיפורי חסידים בנושא: צדיקים, מורים ותלמידיהם

מתי האהבה והדבקות ברבי מסוכנת? "היהודי הקדוש" מכריח תלמיד של מחותנו להיות רחוק מרבו, בשל החשש לחייו.
רב אחד נפרד בחיבה מרבי יהודה אריה אלתר מגור לאחר ששהה אצלו. בחידוד לשון מפציר בו ר' יהודה אריה לנהוג חיבה גם בציבור הרחב
כיצד הפך ר' אורי מסמבור מאיש עני ומסכן לרבי חשוב ונודע, ומי הם האנשים שסייעו לו בכך?
על מי יכול להישען בית הכנסת? אומן בעל מלאכה, המתפרנס ממלאכתו בחריצות ובצניעות הרשים מאוד את הבעל שם טוב, שראה בו את מי שעליו נשען בית הכנסת כולו.
מדוע אין אנו זוכים היום ליכולות הרוחניות והמיסטיות שהיו מצויות בדורות הקודמים? האם הדבר מעיד על כך שלא התאמצנו מספיק?
חוסר אמונה, ואולי גם קנאה ומתח בין אישי, גרמו לכך שרבי שלום מבֶּעלז נאלץ לשנות סדרי בראשית ולהשתמש ביכולותיו המיסטיות.
החכם מצליח בתחבולה מעניינת לרפא את בן המלך. אך האם באמת ריפא את בן המלך? האם העובדה שכעת יושב בן המלך ליד השולחן כשהוא לבוש ומתנהג כאחד האדם, מעידה על כך ששיגעונו חלף?
ר' שמחה בונים מפשיסחה רואה שרבו, היהודי הקדוש, אינו עוזר לאדם שמבקש עזרה, ומחליט "לפטר" אותו
אף שנאלץ לקחת על עצמו את תפקיד האדמו"ר, משתדל ר' מרדכי חיים קסטלניץ להישאר "חבר" או "אח אוהב", ונלחם בכל גינוני הכבוד.
ר' שמלקה מניקלשבורג נפרד מתלמידו, רבי משה לייב מסַסוֹב, ונותן לו שלוש מתנות: מטבע זהב, כיכר לחם ומעיל לבן. ר' משה לייב משתמש בשלושתן כדי להציל יהודי ממאסר.
אישה חסידה התחבאה בארון כדי לשמוע את דבריו של הרבי. עוד יבוא יום, אמר הרבי, והיא תיכנס לגן עדן, והצדיקים הגברים יתביישו ממנה.
תפילתו של הרבי מרופשיץ היא שלא יבואו אליו ולא יבקשו ממנו עזרה או ישועה. הרבי חושש מן השקר והסכנות המלווים את התופעה של "צדיק" המחלק ישועות ונסים
ר' יחיאל מאלכסנדר יוצא לשליחות של השגחת כשרות, ובדרכו שומע סיפור מרבי חיים מצאנז שאומר לו כי ראוי שלא להחמיר בדברים מסוימים כדי שלא להוציא לעז על דברים אחרים.
למרות היותו מתאים לכך, ר' יצחק מאיר מגור מסרב להיות רבי כל עוד מורו בחיים. הסיבה לכך אינה רק הענווה, אלא רצונו להמשיך להיות "תלמיד" ככל שניתן
מה הופך אדם ל"גנב"? על פי הר' מוורקי, לא רק פעולת הגנֵבה גורמת לכך, אלא התווית שדבקה באיש היא שהופכת אותו לגנב.
בדרך הטבע או בדרך נס? בפשטות או במופתים? שני אדמו"רים שונים עם דרכים שונות להיפקד בבנים, ואחרי שניהם לא כדאי להרהר
לשנוא או לא לשנוא? הרבי מקוצק מסביר מדוע אין לשנוא את מקצוע הרבנות, אף על פי שכך נאמר במשנה שבמסכת אבות.
ר' לוי יצחק מברדיטשוב מעז "לאיים" על אלוהיו. הוא מזכיר לו כי השליטה ניתנה בידי הצדיקים שבעולם הזה, ולכן "עדיף" לאלוהים להנהיג את העולם בחסד
כל אחד צריך למצוא את אלוהיו בעצמו, ולא לקבל אותו בירושה מאבותיו. כך אמר לאביו הנער מנחם מנדל - מי שלימים יהיה ר' מנחם מנדל מקוצק, לאחר שהצטרף אל התנועה החסידית.
ר' יצחק מוורקי סבל בצעירותו מאשתו, ולא רק הוא אלא גם המשרתים בבית. כששאל את רבו מה עליו לעשות, השיב לו: "אמור לעצמך". אם תשתנה, גם היא תשתנה.
רבי שמחה בונם טוען כי יקשה על איש קדוש כמו רבי מֵאִיר מאַפְּטא להבין את חסידיו, משום שאינו יודע מהו חטא.
לפני מותו מבטיח הרבי מאפטא להביא את הגאולה מיד כשיגיע אל העולם העליון. אולם הוא לא הראשון שחשב על כך - גם ר' לוי יצחק מברדיטשוב הבטיח שיעשה זאת, ולא קיים את הבטחתו.
בסיפור שלפנינו ר' שניאור זלמן ניצב בפני פרשות דרכים שדורשות ממנו לבחור היטב את המשך דרכו
אי אפשר להסתתר ממי שרואה את לבבנו. סיפור על כוחו המופלא של ר' יחיאל מִיכְל מזלוֹטשוֹב שידע לראות לתוך נפשו של האדם, ועל חששם של האנשים להיחשף בפניו.
איך מבחינים בין הדבר האמיתי למזויף? ר' נחמן מברסלב מתאר במשל כיצד משרת שטעם פעם יין הונגרי משובח, לא יכול היה יותר לטעות בין יין הונגרי אמיתי ליין מזויף.
ממה התפעל החוזה מלובלין בסיפור מגילת אסתר כששמע אותה מפי אחד מתלמידיו הצעירים?
כיצד נמדד הקשר הקרוב אל המורה או הרבי? עבור ר' שמחה בונים מפְּשִׁיסְחַה, ההוכחה לקשר שלו עם רבו הייתה שהוא שמע את "קולם" של בגדי הרבי.
ר' זושא מאניפולי פותח את היום במשפט קבוע: "בוקר טוב לכל ישראל". המשפט מעיד על תודעה של שליחות ושירות למען הציבור, וגם על אישיותו הלבבית של ר' זושא
מדוע שאיפת טבק כמעט גרמה למותו של אחד החסידים, וכיצד התבטלה הגזֵרה על ידי מחשבה טובה?
איזו מנוחה יש בשבת לרשעים בגיהינום? ואיך יכול הרבי להציל את חסידיו מן הגיהינום? האם השבת יכולה להיות "דֶלֶת" למעבר בזמן?
כיצד נערך הבעש"ט למותו המתקרב? ומדוע סירב לתקן את נשמתו של מת שהגיע לפניו?
מדוע התעמת ר' נחמן בדרכו לארץ ישראל עם שני יהודים בני ארצו, וגרם לעצמו להתבזות? מתברר שהגידופים והעלבונות שספג ר' נחמן היו מנקודת מבטו דווקא דבר טוב.
לפעמים יש הכול ועדיין חסר משהו. הדבר היחיד שחסר הוא הניצוץ, האש והנשמה. כך אירע לשני האחים, ר' שמֶלקֶה ור' פנחס, בנסיעה שבה הפכו לחסידי המגיד ממֶזריטְש.
הר' מקוצק איחר ללוויית רבו, ר' שמחה בונים מפשיסחה. הוא נכנס לחדר של רבו ויצא משם בתחושה שבחדר ההוא התרחשה הלוויה האמיתית.
איש משונה לבוש מעיל לוטש את עיניו אל הילד המוכשר. האימא שנבהלת מרחיקה את בנה, ואינה יודעת כי זהו הבעש"ט המרעיף ברכה על הילד, שעתיד להיות תלמידו.
יש רבנים ומקובלים שמסופר עליהם שהם יודעים לעשות נפלאות תמורת תשלום, אבל יש גם מי שמבקר את הנפלאות הממוסדות
בעיניו של החסיד, רבו הוא "בעלה" ובן זוגה של השכינה. כשהוא חולם על השכינה בדמות אישה אבלה הוא מבין כי רבו נפטר
מדוע ננטש התלמיד לבדו ביער, ומה למד בביתו של הזקן שאליו נקלע?
ר' דוד מללוב מאחר להגיע לשבת אצל החוזה מלובלין, ונאלץ לשהות בכפר סמוך. הוא מתנחם בכך ששולחן הרבי כה ארוך, שממילא מגיע עד אליו.
הליכה אל המורה הלא-נכון הסתיימה באסון. ר' שמחה בונים מפשיסחה מסביר לתלמידו - צריך לדעת ממי לקבל עצה וברכה. בשל כך "ברכתו" של צדיק מסוים התבררה כצרה צרורה
שני חסידים נוסעים אל הרבי בעגלה. גביר גדול וטרמפיסט עני. בחדרו של הרבי מתהפכים המעמדות.
איש עני מבקש את ברכתו של רבי שמֶלקֶה מזַקליקוֹב להיות עשיר, אך אינו יודע שבכך הוא ממיט על הרב אסון. סיפור על כוח גזרתו של הצדיק, ועל הסכנה שבניסיון לשנות גורלות.
ברכתו של המגיד מטריסטק התקיימה, אף שהרבי הנודע יותר - ר' שלום מבעלז - לא האמין שתתקיים. ומכאן, שברכה שנאמרת מפיו של אדם קרוב ואוהב היא הברכה העדיפה והמכריעה
שלושה דורות של אדמו"רים ממשפחת חב"ד מברכים את הילד שהפך לאיש מבוגר. אדם מבורך שכזה - כעת צריך בעצמו לברך את הרבי.
למה לגמול רעה תחת טובה? ר' ישראל מרוז'ין גידף אדם שזה עתה נפטר ופירט את חטאיו, אף שהלה עשה לו טובה גדולה בחייו. הסיבה לכך מפתיעה: מטרתו הייתה לגמול חסד לאותו מת, ולהתוודות במקומו על חטאיו.
כיצד נראה אליהו הנביא? מדוע הרבי לא גילה לתלמידיו שהאיש שמסר לו את מקטרתו הוא אליהו?
ר' מנדלה מפרמישלן רוצה לנסוע אל המגיד ממזריטש בלי שאיש ידע על זהותו האמיתית. המגיד מגלה מיד מיהו ומלמד אותו משהו על חשיבות שמו של אדם
סיפור זה שם ללעג את התלות שמפתחים בני אדם בצדיקים ובבעלי סגולות וכוחות, ומתריע על הסכנה שבהערצת אדמו"רים
כיצד הגיע ר' צדוק הכהן אל החסידות, ומה גרם לו לעזוב את סביבת מגוריו הליטאית, שהתנגדה לחסידות?
מדוע הראה אלוהים לאדם הראשון את הדורות העתידיים ואת מי שינהיגו אותם, ולא הסתפק בהצגת המנהיגים שבדרך? ר' נפתלי מרופשיץ מתבדח על עצמו בעת מינויו לתפקיד הרב, ומסביר מדוע בדור שכזה גם הוא נחשב למשהו.
כתובת נאצה הופיעה על דלתו של הר' מווּרקי כאילו הוא שתיין. אך לעתים דברי נאצה עשויים לגלות עד כמה התנהגותו של האדם המושמץ נכונה וראויה.
מהן חדשות? לא רק סיפורי רכילות ופוליטיקה. לפעמים הידיעה שמישהו במקום רחוק חולק אתנו משהו חשוב היא חדשות.
ר' אורי מסטרליסק מציע הסבר חדשני לביטוי "דרך ארץ", שעל פיו צריך ללמוד דרך ארץ מן הארץ ממש, המסמלת את הענווה והנכונות לשאת בעול.
מהו לימוד תורה? האם רק מה שכתוב בספרים? יראת החטא של החוזה מלובלין מביאה אותו לדרשות שנויות במחלוקת
בין האדמו"רים הרבים ניתן למצוא גם כמה אדמו"ריות-נשים שכיהנו בתפקיד של צדיק ומורה חסידי. ציזיה-חנה היא אחת מדמויות חשובות אלה.
גרסה קדומה
האם אמנם קיים אוצר מתחת לגשר? זוהי הגרסה הקדומה לסיפור הנודע על האיש המחפש אוצר במקום רחוק מביתו.
(גרסת "שמחת ישראל")
למה היה על ר' אייזיק לנסוע עד הגשר של פראג כדי לדעת היכן נמצא האוצר באמת? ומדוע נהג ר' שמחה בונים מפשיסחה לספר את הסיפור לצעירים שרצו להצטרף לחצרו?
מדוע קילל הרבי את תלמידו, וכיצד הגיב ר' נפתלי למילים שהטיח בו רבו? דרמה מתוחה ומורכבת המתרחשת בעת פגישתם החוזה מלובלין ותלמידו ר' נפתלי.
ר' אוּרי מסְטְרֶלִיסְק נסע לרבו והותיר את אשתו לבדה. רבו מעמיד אותו על המתח שעלול להיווצר בין חיי משפחה יציבים לבין בקשת ה"אמת" וההתקדמות הרוחנית.
מניין יודע הבעש"ט, בלי כל הכשרה מקצועית, את מלאכת הרפואה? ומדוע, גם כאשר הטיפול שהציע הבעש"ט לא עזר, סירב החולה לקרוא לרופא אחר?
מדוע סיפר רבי שמחה בונים בדיחה של חולין לחסידיו, ומדוע דווקא מעשה זה גרם להם לדבוק בו עוד יותר?
איך הפך הבעש"ט לגורו של שודדים? בתקופה שלפני התגלותו של הבעש"ט, בעודו מתבודד בהרים, הראשונים לזהות את כוחו היו השודדים שהתגוררו שם.
מתי עדיף גיהינום? יוסל, החסיד ה"בדחן" בחצרו של רבי ישראל מרוז'ין, מעדיף להישאר חסידו של הרבי, אף שמבחינתו מצב זה הוא גיהינום.
מהו יתרונו של הגרזן על פני צרור המפתחות? ומדוע גרם הבעש"ט לתלמידו, ר' זאב קיציס, שיאבד את הפתק שהכין לקראת תקיעת השופר?
הרבי הבטיח לחסיד צעיר כי לא יגויס לצבא הרוסי. ואולם החסיד נמצא כשיר לגיוס והיה בדרך לשירות במקום רחוק. איך בכל זאת התקיימה הבטחתו של הרבי?
האם צדק ר' אורי מסטֶרְליסק כשאמר לאדם עני לקנות כרטיס הגרלה? ומדוע הדבר כמעט גרם לו לעזוב את כס האדמו"רות?
ר' נפתלי גירש בכעס אדם חוטא. לעומתו, הרבי מנשכיז קיבל את פניו של החוטא בכבוד ובאהבה, ובכך סייע לו בהחלטה הגורלית להישאר יהודי. קבלתו של החוטא עשויה לשנות את כל מהלך חייו
המגיד ממזריטש משווה את עצמו לחייט שנאלץ להטריח את הלקוח ולמדוד עליו את הבגד. זהו משל על אי הנחת שגורם המורה לתלמידו
מי שלא שומע את המוזיקה לא יבין לעולם את הרוקדים - משל על הר סיני
כיצד גרם הבעש"ט לנכדו לשוב אל דרך החסידות, ומדוע לא הקדיש הבעש"ט את זמנו ללימוד תורה בהתמדה?
מי הם החסידים ששלח השטן אל מורי החסידות, ומדוע מסייע השטן להפצת החסידות בעולם?
הברכה שבירך ר' יצחק מראדוויל את הילד הגוי הצילה אותו עצמו שנים רבות אחר כך. על רקע הניכור והאיבה שבין היהודים והגויים, הביא המעשה הטוב ברכה והוסיף אנושיות וחסד
כיצד לומדים חסידות? בסיפור זה מנסה חותנו של ר' לוי יצחק מברדיטשוב להבין מה הם 'חומרי הלימוד' שמהם למד חתנו הצעיר להיות חסיד.
כל מנהיגות בהיסטוריה של עם ישראל מיצתה את עצמה ופינתה את מקומה למנהיגות שאחריה. היהודי הקדוש תוהה וחושש מה יהיה אחרי שרבני החסידות יאבדו את כוחם המוסרי.
יש רבי שעולה אל השמים, ויש רבי שמעדיף דווקא להישאר על הארץ. שתי תפיסות עולם שונות נפגשות בסיפור שלפנינו.
רבי אלימלך מליזַ'נְסק משוחח עם היצר הרע. היצר הרע במצוקה וחושש שלא יהיה בו צורך והוא יהיה מיותר.
במה חטא רבי אלימלך מליז'נסק? דווקא האשמה ותחושת החטא שחש ר' אלימלך הן שמקנות לו את תפקידו כצדיק וכמנהיג חסידי.
מדוע קיבל החוזה מלובלין כסף רב מהחסידים, בעוד המגיד מדובנה לא קיבל מאומה? שנאת הממון או הרדיפה אחריו מייצרים אצל החסידים תגובה הפוכה.
בתפילתו המשונה מקווה ר' נפתלי מרופשיץ להתגלגל ולהפוך לפרה. כך יוכל להעניק חלב ליהודי הראוי לכך.
מה צריך ללמוד עוד אדם שלמד כבר את כל התלמוד? אדם שסיים את הש"ס בא אל הרבי מקוצק ששואל אותו שאלה בלתי צפויה.
מדוע חשב רבי נחמן מברסלב כי העובדה שאדם ביזה ובייש אותו הועילה לו? ואם כך - מדוע נענש אותו האיש?
לימוד שכלתני או חוויה רגשית? כשהבין היהודי הקדוש מפשיסחה מה פירוש הדבר שיש אלוהים, נשרו שיניו מרוב אימה.
רפואה לא לכל אחד? הבעל שם טוב סירב לרפא אדם טוב וצדיק. מה שנראה היה כסבל מיותר התברר כדבר שהועיל לפתור בעיה חמורה ומסוכנת.
מה היה כתוב במכתב בלי המילים? האם ייתכן שהמילים כלל אינן חשובות? ואולי המכתב לא היה ריק מתוכן?
ממה היה מתוסכל כל כך ר' מנדל מרימנוב? ר' מנדל מרימנוב היה שותף למאבק מיסטי להבאת המשיח במהלך מלחמות נפוליאון, ושילם על כך בחייו. פרידתו מן העולם לוותה בתקווה, אך גם בתסכול ובכעס על תלמידיו שלא סייעו לו.
בסיפור חסידי מפורסם זה, הולכים החסידים ומתרחקים, מדי דור, מיכולותיו המיסטיות של הבעש"ט, ובכל זאת יש להם את הסיפורים - שהם בעלי עוצמה שאינה פחותה מזו שהייתה בידי הבעש"ט.
המשחק חייב להמשיך, לכן אפילו קליפת אגוז תתאים לשמש כ"מלך" במשחק השחמט. במשל זה מסביר ר' מרדכי חיים מסלונים מהו תפקידו של מנהיג
אילו סודות גילתה גרושתו של רבי מרדכי מלכוביץ על בעלה לשעבר? והאם סייעה בכך למתנגדים שהיו לרבי מרדכי?
החוזה מלובלין מתנבא על מותו של אחד מחסידיו. האם נבואתו יכולה להתגלות כטעות מרה?
הנאמנות למצפון ולוודאות הפנימית עומדת למבחן. למרות האיום של הבעש"ט כי יפסיד את חלקו בעולם הבא, סירב ר' יחיאל מיכְל מזלוֹטשוֹב לקבל עליו תפקיד רבני שלא חשב שמתאים לו.
החוזה מלובלין נופל מחלונו ונעלם. כעבור כמה שעות הוא נמצא פצוע קשה לא הרחק מביתו. מה קרה לחוזה, ואיך ניצל מהנפילה הקשה? מה מסמלת פטירתו בתשעה באב?
לר' שמחה בונים נגרמה בושה גדולה, ולמרות זאת הוא נישק באהבה את מי שבייש אותו. כיצד ייתכן הדבר?
על הכוח שבסיפור משותף. איזה סוד נורא החביא הגביר היהודי, ומה הייתה כפרתו? סיפור מופלא רודף סיפור מופלא במעשה בלתי נתפס שגיבורו הבעל שם טוב.
מיהו הזקן המסתורי שגרם לכוס תה להישפך? ומדוע הצטער על כך ר' אלימלך מליז'נסק?
למה ירד ר' אלימלך מלִיזַ'נְסְק מן העגלה, ומדוע מלווים עגלה ריקה?
למה התכוון בנו של רבי יצחק מווּרקי, כשתיאר את אביו כ"בעל עגלה", ובמה שונה דרכו של אביו מדרכו המסתגרת של רבי מנדל מקוצק?
סיפור המפגש בין המגיד ממֶזְרִיטְשׁ לבעש"ט הוא סיפור סמלי. זהו מפגש של תלמיד חכם הבקי בנגלה ובנסתר עם עולמה החדש של החסידות.
מה משמח בלהפסיד את גן עדן? הבעל שם טוב שמח לגלות כי נשללה ממנו הזכות להיות בגן עדן. כך הוא יכול לעבוד את אלוהיו באמת, ולא מתוך ציפייה לגמול גשמי או רוחני.
כיצד היה דורש רבי יצחק מווּרקי את פסוקי התורה בדרך המדרש? ומדוע לא יכלו החסידים להכריע מה בדיוק אמר בדרשתו?
למה התכוון ר' הירש מרימנוב כשתיאר את ההבדל הדק שבינו ובין חברו שלמד איתו את מלאכת החייטות?
עני שיכור התעורר וגילה שהוא כומר נכבד. במשל משעשע מדגים ר' שמחה בונים מפשיסחה עד כמה מסוכן להיקרא "רבי" אם אינך כזה באמת.
מדוע אנשי העיר לא הצליחו לתפוס את העוף המפואר שעמד על ראש העץ? מה הקשר בין אותו עוף לאהבה שבין איש לחברו?
מיהו השומר המסתורי שחסם את דרכם של ר' שמחה בונים מפשיסחה ותלמידיו בעצי היער? ומה פשר השיחה שניהל הרבי עם השומר בפולנית?
מה בא לרמוז רבי אלימלך מליז'נסק, כשתיאר את המעשה שחולל רבי נפתלי כקונץ?
אישה עקרה באה אל המגיד מקוזניץ' כדי לקבל ברכה להולדת בן, אך אינה מקבלת אותה. מדוע סירב הרבי להעניק לה את הברכה? ואיזה מאמץ צריך לעשות המתברך?
מה סוד כוחו של הקטר וכיצד הוא יכול לסחוב את שאר הקרונות? הרבי מגור אומר שהקטר מסמל את הדרך שבה ראוי לחיות ואת היכולת להנהיג ולהוביל
אפילו דבר הנראה קר וקפוא כקרח יכול להשתנות, להידלק ולבעור באש.
כשצדיק מתגלה לאדם זה חשוב לפחות כמו "גילוי אליהו". דמות מסתורית הופיעה באמצע הלילה בביתו של המגיד מקוז'ניץ. לנכדו הסביר המגיד - לא היה זה אליהו הנביא אלא הרבי שלימד אותי חסידות
מדוע רכב רבי קלונימוס קלמן על גדי שראה ברחוב, וכיצד הגיבו לכך תלמידיו שהיו מבוגרים ממנו בשנים רבות?
בניגוד למקובל מאפשר רבי חנוך הֶנִיך מאלכסנדר לנשים להיכנס אליו לפגישה, ומסביר בבדיחוּת: "השווה הכתוב אשה לאיש לכל עונשים שבתורה"
רב בבית המרזח? תארו לעצמכם אדמו"ר חסידי מחופש רוקד עד אור הבוקר במסיבה של צעירים הוללים. הייתכן שהוא לא אחר מאשר רבי משה לֵייבּ מסָסוֹב? ומה בדיוק מחפש שם חסיד זה?
כיצד מושיטים עזרה לאדם השרוי במצוקה כלכלית והוא מיואש? וכיצד יכול אדמו"ר חסידי לסייע בבעיות כלכליות של מוכרת תפוחים בשוק?
איך יכול היה ר' נפתלי צבי מרופשיץ להתארח אצל תלמידו ר' חיים מצאנז שנים אחרי מותו? האם יש חיים אחרי המוות?
מדוע התעכב ר' שניאור זלמן שנה נוספת, ולא חזר אל ביתו? שיחה מסתורית בינו ובין ר' אברהם, המכונה "המלאך", גרמה לו לעצור ולחזור אל בית רבו.
חסיד אחד מגיע לר' מקוצק ואומר שרבו גדול והשגתו הרוחנית עצומה כל כך שהיא מגיעה עד השמים. הר' מקוצק עונה שהוא קטן כל כך ולכן השמים מתכופפים כדי להגיע אליו.
מדוע הבעש"ט לא זיהה את דבריו בכתבי תלמידו? מה קורה לדברים שבעל פה כשהם הופכים לתורה שבכתב?
לְנַצֵח יריב דרך הכוח שלו. סיפור משעשע על שודד טיפש, ועל איך מנצחים את המשכילים
הבורא שוחט מספיק טוב? החמרה יתרה בהלכה עלולה להביא למצב שבו יימצאו כמה "צדיקים" שלא יסמכו על כשרותו של האוכל שיגיש להם הקדוש ברוך הוא לעתיד לבוא.
כיצד "הופיעה" בבית המדרש של ר' נפתלי מרופשיץ נשמתו של תלמיד חכם חשוב שהלך לעולמו, וכיצד ר' נפתלי - איש ההומור והצחוק - אינו מהסס להציג באופן נלעג את רבו, החוזה.
הבעל שם טוב "אמר את האמת", ואילו אנחנו, כל מה שאנחנו יכולים לעשות הוא לפחות לדעת שאנחנו דוברי שקר. כך מתאר ר' יעקב יוסף מאוסטרהא את התמעטות הדורות.
סֵבֶל או סבלנות? החוזה מלוּבּלין הכריח את תלמידו להפוך ל"מלמד" פשוט של ילדים בכפר קטן. בזכות כך למד התלמיד משהו על כוחה של סבלנות - תורה שתלווה אותו כל חייו.
איך קיצצו את קרניו של ר' מנחם מנדל מקוצק ולמה הוא כבר לא יכול לגעת בשמיים. סיפור על מנהיגות צדיקים וחסידים.
מהו הרגע שבו מתעורר הלב לשינוי? בסיפור שלפנינו מספר חסיד אחד על המפגש שלו עם ר' יצחק אייזיק מקַלִיב ששינה את חייו, ומחפש את הרגע המדויק שבו קרה הדבר.
על פי הרבי מקוצק, מצבו של אדם שאינו יודע להתפלל קשה יותר מאדם שאין לו פרנסה. התיקון הנפשי-פנימי-רוחני קודם לתיקון הכלכלי-חיצוני.
מה גרם לאיש ההשכלה לשנות את דרכו? לפעמים אנחנו ממש בטוחים בצדקת דרכנו. רבי לוי יצחק מבַּרְדִיטְשׁוֹב מציע שלא נהיה "צודקים" מדי, ונשאל מדי פעם את עצמנו - ומה אם אני טועה?
מדוע עזב ר' מנחם מֶנדל מקוֹצק את החוזה ללא רשותו? ר' מנחם מנדל עוזב את רבו, החוזה מלוּבּלין, ומגלה את תכונות אופיו - עצמאות, תקיפות ובוז לעיסוק ב"מופתים" וברוח הקודש
ר' שניאור זלמן למד מרבו כי יש קשר בין מה שהאדם חושב ובין מה שהוא מרגיש, ומצב התודעה שלו משפיע על הרגשות שבלב. מסקנה זו הפכה לאחת מאבני היסוד של חסידות חב"ד
מהי הבדיקה הכי מהימנה לדופק? בתחרות שערך הבעש"ט עם רופא מפורסם התברר כי הרב מאבחן דברים שרופא רגיל אינו מסוגל לראותם. בכך גם מגדיר הבעש"ט מחדש את ההבדל שבין "חולי" ל"בריאות" ואת תפקידו של הרופא.
הבדיחה שלפנינו מתמודדת עם אחת הטענות הנפוצות נגד החסידות - אי הקפדה על זמנים, ובמיוחד על זמני התפילות.
מה יעשה חסיד צעיר בבית הקפה? האם ייקח את הכוס - בניגוד לחוקי הצניעות שהוא נוהג בהם - הישר מידה של המלצרית? האם יחצין את עובדת היותו חסיד, או שיעדיף להצניע זאת?
אף שלא נודע כתלמיד חכם, דווקא ר' זושא הצליח לענות על השאלה שעסקה בכתבי הרמב"ם. בכך מראה ר' זושא כי ניתן להיות חסיד נלהב וגם להצטיין בתורה.
הופעתה של החסידה בפרשת השבוע מעוררת את סקרנותם של החסידים שרוצים להבין מי היא ולמה הם קרויים על שמה. ר' יצחק מווּרקי מנצל את ההזדמנות לומר להם להיות חסידים יותר מהחסידה, ולנהוג בחסד גם עם חסידים של רבי אחר.
מדוע הדרשה של ר' נפתלי עייפה אותו כל כך? האם שומעיו השתכנעו?
האם ר' נפתלי מרופשיץ כזה חכם וכזה צדיק? שיחת רבנים הופכת למשל מלא הומור, שבו מתבררת חכמתו של ר' נפתלי דרך לעגו על עצמו.
מה ביקש ר' חנוך מאלכסנדר ללמד במשל הרובה והמקל?
הר' מוורקי טעה ולא כתב את המכתב הנכון, אבל תלמידו מסרב לתקן את הטעות. לדעתו, טעות היא אכן דבר רציני, אלא שיש לפרש אותה בדרך הנכונה.
כיצד סייעו סיפורי הצדיקים להפוך את הרבי מקוצק לחסיד, ובאיזו תכונה חשובה תלוי היה הדבר?
ההכנות יחכו. מדוע נמנע רבי משה לֵייבּ מסַסוֹב מלערוך את ההכנות שנהג לעשות לפני תקיעות השופר? ולמה התכוון כשהכריז כי "הילדים כבר רעבים"?
מיהו היֶקֶה המוזר שהגיע אל חצרו של ר' שמחה בונים מפשיסחה, ועל מה באמת שוחח עם הרבי?
ר' שמחה בונים מפשיסחה רצה לקנות את התפילין של רבו, החוזה מלובלין, אולם לאחר שהמוכר התאמץ לייפות אותן כדי לקבל מחיר גבוה יותר - סירב ר' שמחה בונים לקנות אותן
היהודי הקדוש מבקש ללמוד "קצת יראת שמים" מרבי אברהם המלאך. מה שהוא רואה אצלו בחדר מכניס בלבו יראה גדולה.
האם העיר מֶז'יבּוּז' קיימת בעולם? ר' גרשון מקיטוֹב אינו מתפתה להאמין למה שנאמר לו בחלומו, ומתעקש שמז'יבוז' קיימת. כך הוא ניצל ממוות וחוזר אל המציאות.
מדוע הפופיק חשוב כל כך לרבי מקוצק ולחסידיו? מה מבטא איבר זה שבמרכז הבטן בהקשר החסידי?
ברגע שנטל הבעש"ט את ידיו לסעודה השלישית ידע כי שותפו הרוחני - ר' חיים בן עטר המכונה "אור החיים", נפטר בארץ ישראל. במוצאי השבת הסביר לתלמידיו כיצד יכול היה לדעת זאת
סיפור הצטרפותו של ר' לֵייבּלֶה איגר אל חסידות קוֹצְק מדגיש את דרכה של חסידות זו - בוז למעמד ולייחוס אבות, וכבוד גדול למי שהוא "בעל ענווה"
ר' שמלקה נאבק במידת הגאווה. בחזרה שהוא עורך בחדר הוא הופך את גינוני הכבוד לאירוע קומי ונלעג, ובכך הוא מקווה להזכיר לעצמו את השקר והעיוות שיש בגינוני הכבוד המצפים לו.
הר' מקוצק חוזר לעיר שבה גדל ובוחר לבקר דווקא את הרב שלימד אותו את הבסיס - אותיות וקריאה בחומש, ולא את הרב שלימד אותו פירושים מתקדמים.
מדוע נענש שֶֹה תמים על מעט קש שאכל, וכיצד השתמש רבי שמחה בונים מפשיסחה במשל זה כדי להציל אדם ממשפט עוול?
רבי זאב מזבאריז סירב לשתף פעולה עם אלו שרצו להשיב מלחמה נגד יהודים שפגעו ביהודים אחרים מתוך אהבת ישראל.
מתי עדיפה עניות? הרבי מאפטא מבקש מבנו להיות עני וסגפן. על ידי סיפור חייו הוא מסביר לבנו מדוע יש לחיות תחילה חיי דוחק לפני שהופכים למנהיג חסידי.
מדוע חזר רבי חיים מצאנז על עקבותיו ולא נכנס אל בית הכנסת? ואיזה לקח חשוב למד התלמיד שעקב אחריו בחזרה אל ביתו? על הדרך ועל המטרה.
עד כמה גדול כוח השתיקה? איזה שימוש עשה ר' מֶנדְל מווּרְקי בשתיקות הארוכות ששררו כשישב עם תלמידיו?
האם ניגון יכול להוות דרך מרכזית בעבודת ה', ואף להחליף את לימוד התורה?
היהודי הקדוש מפשיסחה הצטופף כאדם פשוט בין החסידים שעמדו דחוקים סביב החוזה מלובלין. לדעתו, הצדיק מייצר שוויון בין החסידים בין רב בין תלמיד.
ר' יחיאל מאיר מבקש מתלמידו שלא יתבייש וישב על הכיסא שהכין עבורו. כדי לשכנעו, הוא מספר לו כיצד הוא עצמו העז לשבת על כיסא שהכין לו רבו שלו, הרבי מקוצק.
מדוע נסע רבי לֵייבּ שָֹרֵה'ס אל רבו רק כדי לראות כיצד הוא לובש ופושט את גרביו? ומדוע התייחס ר' לייב לכך כ"דברי תורה"?
שני השותפים מקבלים עצה סותרת מן החוזה מלובלין, והכול כדי שיהפוך אחד מהם - רבי שלום מבֶּעלז - לרב
האם רבי יהודה אריה מגור מצדיק חסידים שהכו חסיד אחר על שלא נהג כבוד ברבם?
בחסידות קוצק - כך אמר ר' יחיאל מגוסטינין - יכול היה כל אחד להחיות מתים. אמירה זו נתפסה כאמירה "חריפה" ושנונה, כיוון שפירשה מחדש את המושג "תחיית מתים".
חוכר יהודי שפרנסתו בסכנה מבקש עזרה מרבי יצחק מאיר אלתר מגור. ר' יצחק מאיר דורש את אחת מזמירות שבת שבהן מובטח שכר לשומרי השבת, וגוזר שהסכנה תתבטל
הרבי מקוסוב סייע לינטֶה-דבורה ולאמה לקיים את החתונה למרות עוניין. הוא מעניק להן כסף מתוך מגירה מופלאה, וגם רוקד איתן כדי להשתתף בשמחת החתונה מרחוק.
הרבי מצאנז מכריז מלחמה על מי שאינו מכיר בריבוי דעות ושיטות. מי שמאמין כי יש רק דרך אחת, לא רק שהוא טועה אלא יש להיאבק בו
מדוע תלמיד רעב שהגיע לפני ר' זאב מזבריז אינו מקבל ממנו סיוע? מה למד התלמיד מהרב, ומדוע לא כעס עליו?
תכריך של כתבים סודיים הגיע אל הבעל שם טוב, בעודו נער צעיר. כתבים אלו נמסרו לו על ידי דמותו המסתורית של ר' אדם בעל שם, והם גם שגרמו למות בנו של ר' אדם.
רב העיר לבוב שאינו נמנה עם החסידים שולח מכתב לרבי אלימלך מלִיזַ'נְסְק ומבקש ממנו הדרכה איך יוכל להגיע לגילוי אליהו. תשובת ר' אלימלך: אין צורך.
תמיד אפשר להיות אופטימיים ויש מה לעשות. סיפור חסידי משעשע על שיחה שבה חסיד מסביר למתנגד, שבנו עומד לפני גיוס לצבא הרוסי, מדוע הוא לא צריך להיות מודאג כל כך.
מדוע בכה ר' זוּשָא מאַניפּוֹלי, אף שנודע לו כי הוא הגורם לשמחה הגדולה שהייתה בשמים?
מה עדיף? תום הלב או שכל חריף וידיעות נרחבות?
ר' שמחה בונים מפשיסחה אומר לתלמידו, הרבי מקוצק, שאם יגיע לגיהינום, הוא ירצה שרבותיו יהיו אתו. הרבי מקוצק עונה לו שאינו רואה איזו תועלת תצמח לו מכך
מפני מה נזף רבי ברוך ממֶזִ'יבּוּז' בתלמיד, ואף ביזה אותו בבית הכנסת? ואם ראוי היה הדבר בעיניו, מדוע ביקש אחר כך את סליחתו של התלמיד?
חסידיו של ר' צדוק הכהן מונעים ממנו בתחבולות שונות להגיע אל הארץ המובטחת. ר' צדוק לא עולה לארץ אך לבסוף מתנחם בבניינו של בית מדרש חדש
האם ניתן לשלוט ברוח הקודש? מדוע הרב מבקר את תלמידו על כך?
כיצד היה מגיב ר' אלימלך מליזַ'נְסק אילו היו תוחבים אותו מתחת לספסל, כשם שעשה אחד מרבני המתנגדים לספרו?
ר' חנוך מדריך אדם שבא לשפוך צרתו לפניו, שלא לעשות הנחות לעצמו, ובמקום לבכות עליו להתבונן פנימה.
כשמוּנה ר' שמלקה לרב העיר ניקלשבורג, הקדיש את הדרשות הראשונות שלו לשבע החוכמות. הסיבה לכך הייתה כי האמין שאי אפשר לבקר משהו לפני שאתה מבין אותו
אל ר' נפתלי מרופשיץ מגיע אדם הרוצה לחזור בתשובה, והחסידים הנמצאים שם רואים כיצד הוא גורם לאותו אדם לעבור שינוי אמיתי ועמוק, ומחליטים להיות תלמידיו.
על יהודי לזכור את הכוח שנמצא בידו ולהשתמש בו בעת הצורך, בלי להתבייש. כך מסביר הרבי מרוז'ין לאחר שהתבקש "לצוות" משהו על אלוהים בעצמו.
דבר אחד למד "היהודי הקדוש" מרבו - כיצד לשקוע מיד בשינה, בלי שום עיכוב והמתנה.
אדם פשוט, בור ועם הארץ, זוכה לברכה של הבעש"ט אף שאינו ראוי לכך. הברכה ממשיכה ונאמרת גם בדורות הבאים, אולי בשל תמימותו של האיש
מה תפקידו של רב הקהילה על פי משל האמן שנשא הרב הלברשטאם בדרשתו הראשונה?
אם אומרים שאתה "רבי" - סימן שאתה צריך לקחת אחריות! היהודי הקדוש לא ראה את עצמו כרבי, אך נאלץ בעל כורחו לשמש כאדמו"ר ולעוץ עצה ליהודי במצוקה.
המשרתת שהפחידה את המרק. בדיחה ומשל. גם כשלא מבינים מסרים מורכבים צריך לפחות לזכור את המובן מאליו
צדיקים חסידים רבים היו ידועים בהתנתקות מהסובב אותם לטובת שוטטות בעולמות עליונים. אך לפעמים מטרת ההתנתקות הייתה לעזור לאדם שנמצא בצרה
החוטא הגדול מגיע אל ר' מרדכי מלַכוֹבִיץ' כדי לקבל ממנו מתכון של ייסורים לכפרת עוונותיו. הצדיק מפתיע אותו במתכון לשנה של תענוגות. ודווקא כך, הוא מצליח להחזירו בתשובה
האם מותר להיות חזן תמורת תשלום? הר' מקוצק מזדעזע שאחד מחסידיו מתכוון להתפלל תמורת תשלום, ולבסוף מתרכך.
מה הקשר בין חכמתו של אדם לבין התנהגותו? האם חכמת התורה משפיעה על ההתנהגות המוסרית, ואולי להפך?
אחד מצעירי לִיזֶ'נְסְק לומד את חוכמת הכישוף. כשהוא מגיע לרבי אלימלך הוא מלמד אותו דרך הכישוף את סכנות המקצוע שבחר לעצמו. את המסקנות הוא כבר מסיק בעצמו
מה למד הבעל שם טוב מן הדרך שבה מלמדים ההורים את ילדם ללכת? וכיצד מסמל הדבר את הקשר אל הקדוש ברוך הוא?
ר' אהרן מקרלין מעיד כי הוא למד "כלום" מרבו, המגיד ממזריטש. והוא מסביר - למדתי לדעת שאני "כלום"
ממה חשש ר' שניאור זלמן עד שהשתטח על הרצפה, ואיך עזרה לו עצת אשתו?
סדרה של סיפורים חסידיים מתארים מפגש עם אדם - בדרך כלל גוי - שהוא בעצם מת המהלך על פני האדמה. מה באים לבטא סיפורים אלה?
מה נדרש כדי להיות רבי ולדרוש בתורה - ידע? מנהיגות? ר' הירש החזן אומר לר' יהודה אריה אלתר מגור שכדי לדרוש בתורה צריך לדעת את הניגון שלה.
אביא לרבי את הירח! אפילו השמיים ומערכות הכוכבים עושים חסד עם החוזה מלובלין.
החטא הפך לזרע שהביא לצמיחתו של פרדס שלם. כך הבין ר' יעקב יוסף מפולנאה בחלומו - כדי לעקור את החטא מן השורש עליו להפוך לחסיד ולבוא אל הבעש"ט.
"רוח הקודש" בלי "קודש" היא סתם "לעשות רוח". במשחק מילים כזה מתאר רבי חסידי את עצמו, וזאת כדי לומר שלימוד התורה אינו מספיק, אלא צריך "קדושה" וערך מוסף
בהומור ובציניות רומז ר' נפתלי מרופשיץ לרבו, החוזה מלובלין, כי אפילו הרבי עלול להיכשל בגנֵבה
יכולתו של ר' פנחס מקוריץ לחוש מה מתרחש בלבו של אחד מתלמידיו, מסייעת לתלמיד לשקם את אמונתו הדתית ולהתגבר על ספקותיו
גם על הצדיקים הכי גדולים יהיו תלונות, כפי שהיה בזמנו אפילו כלפי משה ואהרן.
המנהיג צריך להיות מורם מעם, ועם זאת גם הוא בן אדם. מה יעשה המנהיג עם צרכיו היומיומיים בפני הציבור? דגם של מנהיגות אינטימית
למה לו מותר? התלמיד החדש, ר' מנדל מרימנוב, זכה ליחס מיוחד, ואף ניתנה לו האפשרות להפר את הכללים. כנראה משהו מיוחד שהיה בר' מנדל גרם לכך שחרגו למענו מן הכללים.
האם צריך לפעמים לשכוח את התורה? ולמה נשך את עצמו הרבי כשרצה להתפלל?
למה לא להתקרב לצדיק? הרבי מפּוּריסוב מסביר מדוע אין טעם להידחק ולהצטופף כדי לשמוע את הרב, אלא כדאי לכל אדם לדעת את מקומו.
האם יעמוד הרב בניסיון הקשה שהציב בפניו בנו? ויכוח בין האב המתנגד לבין בנו החסיד מוביל את האב לעמוד במבחן קשה, שבעזרתו מסביר לו בנו מדוע הפך לחסיד.
שני צדיקים לא יכולים ללמוד יחד? הלימוד בצוותא של רבי זושא וחברו רבי שמלקה נכשל כבר במילה הראשונה. הוויכוח כיצד לפרש את המילה חשף את ההבדלים שביניהם.
מה קורה בגן עדן? המגיד מקוזניץ מתאר את החזרתן של נשמות לגן העדן בזכות החולקים על רמב"ם.
במה דומה דמותו של רבי שמחה בונים מפשיסחה לדמותו של אליהו הנביא המוזכר בתנ"ך? וכיצד נעשו התלמידים שלהם קשורים אליהם ודבוקים בהם בקשר כה חזק?
איך הצילה ההליכה על החבל מעל הנהר את הנידון למוות, וכיצד אמורה עצתו לעזור לחברו?
מדוע סירב רבי לוי יצחק מבַּרדיטשׁוֹב לסלק משולחנו אדם בור, שהסתפח בקביעות אל סעודותיו, וכיצד יסייע לו הדבר לעתיד לבוא?
זלמן החסיד מת בלי שחזר בתשובה ובלי שערך "וידוי" כמקובל. לשיטתו, את התשובה יש לעשות ברגעים אחרים ולא ברגעי החיים האחרונים.
בסיפורים רבים מתמודדים אדמו"רים חסידיים עם הגאווה והחנופה הכרוכים בתפקידם הציבורי. רבי נפתלי מרופשיץ מתמודד כאן בדרכו עם סכנת היוהרה והכבוד שבמקצוע שלו - הרבנות.
מדוע החסידים הערימו על רבם, ולא סיפרו לו כי החולה כבר מת? סיפור שהוא דוגמה לאמונה ולתקווה שהיו לחסידים בדורות הראשונים.
יש המאשימים את החסידים שעיסוקם מרחיק אותם מן המחויבות לפרנסת משפחותיהם. מהמשל של ר' שמחה בונים מפְּשִׁיסְחַה עולה שכך צריך להיות: המחיר הכבד שהחסידים משלמים על הדרך שבחרו בה גורם להם להתייחס אליה ברצינות.
אמונה יוצרת מציאות. חסיד ישיש, מתלמידי הבעל שם טוב, מספר לחסידים צעירים כיצד אירע לו נס מכוח האמונה ברבו.
האם סיפורי הפלאות שסופרו על הבעל שם טוב הם אמיתיים? האם "להאמין" להם? כיצד יש להתייחס לסיפורי חסידים? האם "אמונה" בסיפור משמעה קבלתו כאמת לאמיתה?
ידוע שדברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב, אבל מה קורה לדיבורים שאין להם שומע? ר' משה מקוברין חווה את זה על בשרו
איזה מכתב סודי כתב הרבי מצאנז לקב"ה, ומדוע עזר לאותו יהודי זר, ולא לאחד מחסידיו?
חוויית התפילה של ר' לוי יצחק מברדיטשוב היא סוחפת כל כך שאפילו מלאכים באים לראות אותו. "מתנגד" אחד לא האמין לכך עד שעבר בעצמו "חוויה מטלטלת"
ילדה בת שש מכניסה אורחים ומלמדת משהו חשוב את החסיד - רבי הוא אדם שנכנסים אליו עם "הבוץ שעל המגפיים". מורה אמתי הוא אדם שאין צורך להסתיר מפניו את החולשות
בתחרות כישוף שנערכה בין הבעש"ט ובין מכשף איוֹם ניצח הבעש"ט. במהלך התחרות הסביר הבעש"ט כי ניתן לנצח את המכשף גם בלי להשתמש בכישופים אלא בעזרת תפילה והרהורי תשובה
שיחה מוזרה על גגות רעפים ולוחות ברזל התגלתה כשיחה על אופיו של מנהיג ותפקידו - עליו להגן על ה"בית", ובו בזמן עליו להיות רך ולא נוקשה
כיצד זכה גוי עני בברכת הבעל שם טוב לעושר ולאריכות ימים? ומה רומז הבעש"ט בסימן שהוא נותן לגוי לאריכות ימים?
מדוע אהב המלך דווקא את הציור שנעשה על הקיר הרביעי שבהיכל ארמונו? והאם ל"ייחוס אבות" יש בכלל משמעות?
אביו של אדם צעיר מונע ממנו לנסוע אל הצדיק, ובכך גורם בעקיפין למותו. סיפור טרגי שסיפר רבי נחמן לחסידיו.
מדוע פחתו התרומות ברגע שעזב הרבי את מקומו? מה גורם לאדם חשק לתרום ומתי תשוקה זו מפסיקה ונעלמת?
מריבה כסגולה? בשל מה התחוללה מריבה בין ר' ישראל מרוז'ין ובין ר' משה צבי מסווראן? והאם תיתכן מריבה "בצחוק"?
ר' פנחס מקוריץ מצליח לסייע לאדם חולה להבריא על ידי כך שהוא דואג לו לפרנסה. איך זה קשור? מדובר בטריק ערמומי מול השמים שמצליח. האם באמת הפרנסה והבריאות קשורים זה בזה?
כאשר מתעוררת מחלוקת על דרכו של ר' שמחה בונים מפשיסחה, מי שמעיד לטובתו הוא דווקא המתחרה שלו, ר' ירחמיאל מפשיסחה
כיצד ידע הנער הצעיר, מי שלימים יהיה ר' מנדל מווּרקי, לומר בעל פה ובמדויק את הדרשה שאמר אביו? ומדוע בשל כך ראוי לו לשחק בקלפים?
מהו סוד השינה של הרבי? רבי חיים מצאנז נהג לישון מעט מאוד בכל לילה. לפני לכתו לישון נהג לומר משפט מפתיע, כהקדמה ל"קריאת שמע שעל המיטה".
מדוע שתו החסידים מן החבית השמורה למשיח בלבד? בדיחה חסידית מעידה על יכולתם של החסידים לחוש גאולה גם בהיותם במצב של גלות.
ר' ברוך ממֶז'יבּוּז' גרם לתלמיד חכם ליטאי גאוותן לשכוח את כל ידיעותיו בתורה. בכך העניק לו את מתנת השכחה, והשלים את מה ששכח לעשות מלאך השכחה.
כיצד ניצל הבעש"ט ממוות? רבי זאב קיציס (קיצֶס) מסייע לאיש עני להיאחז בחיים. בכך היטיב גם עם עצמו וגם עם רבו הנערץ. מתברר שגם פעולה שנעשית מתוך שיקול של רווח אישי, עשויה להתגלות כרבת משמעות וערך.
הבעל שם טוב עוזר לזוג עני לזכות בבית אחוזה למרות שאין לו כלום. הזוג שנותן מעצמו זוכה לבית. מה היא מתנה, ומה שכרה.
מה עושה ר' יצחק מוורקי בגן עדן לאחר מותו? הוא עומד על שפתו של נהר העשוי דמעות, ואינו יכול לעזוב את המקום.
כיצד יכול המורה לכוון את התלמיד? האם ייתכן שהמורה - הרבי - יוציא את החסיד מן היער ומן המבוכות שהוא לכוד בתוכן, בשעה שהוא עצמו תועה ומבקש את דרכו?
מה מסוגל לחולל ניגון? האם בכוחו של הניגון, לחבר בין עולמות מנוגדים?
מתי ניגון נחשב לחלק מהותי באדם המסמן את הזהות שלו? בסיפור זה מתאר הנשיא השלישי של מדינת ישראל, זלמן שז"ר, את הפרידה המרגשת שלו מסבו החסיד, ערב עלייתו לארץ כחלוץ צעיר, ואת ה"מתנה" השימושית שהעניק לו הסב.
מהו נס? על פי ר' מנחם מנדל מקוצק הפיכה של אדם לחסיד היא בגדר נס, העולה על כל הנסים האחרים.
מה צריך לעשות זוג עקר כדי לזכות בבן? מדוע ברכה של הרבי אינה מספיקה?
הרבי מרוז'ין נוהג לנעול נעליים מפוארות, אך ללא סוליות תחתיהן. ההידור החיצוני מתגלה כעטיפה חיצונית בלבד, ומתחתיו יש כאב וייסורים שהרבי מסתיר
בזמן שנפוליון ניהל מלחמה בצאר הרוסי, גם אדמו"רי החסידות נאבקו זה בזה במי לתמוך. המאבק הדרמטי ביניהם נסב על הדרך הנכונה אל הגאולה הלאומית.
כשמבקשים מרבי יהודה מסְטְרֶטִין סגולה ליראת שמים הוא מציע תחליף: אהבת הבריות היא הדרך לאהבת אלוהים.
במשפט רווי הומור מאשר רבי ישראל מרוז'ין את הסגולה המקובלת בציבור, לספר סיפורי צדיקים, ובה בעת מבטל אותה. למה התכוון?
מהו סוד החסידות? רבי יצחק מווּרקִי מגלה לחסידיו שדרכה של החסידות הוא לא לשקר לעצמך.
מדוע עזב ר' מֶנדל מקוֹצק את החוזה ללא רשותו? ר' מנדל עוזב את רבו, החוזה מלוּבּלין, ומגלה את תכונות אופיו - עצמאות, תקיפות ובוז לעיסוק ב"מופתים" וברוח הקודש.
מדוע פשט ר' נטע מחֶלְם את בגדיו, ומדוע לקח ר' נטע את כוחותיהם של אדמו"רים שלא נראו לו ראויים לכך?
רבי ישראל מרוז'ין שואל מה חשוב יותר, לספר סיפורים או להתפלל? ומציע תשובה מפתיעה ומנומקת.
באמצעות סיפורים משך אליו הבעש"ט את כל בני העיר, ובעיקר את רב העיר, מי שהפך להיות תלמידו הגדול - ר' יעקב יוסף מפולנאה
מדוע דחה ר' אלימלך מליז'נסק את התלמיד שרצה כל כך לקבל את עצתו, ואף צעק שסירחון נודף ממנו? ואיך נעלם אותו ריח רע?
האנשים הפשוטים יכולים להבחין בקלות בין טוב לרע. הסכנה עומדת דווקא לפתחם של האנשים שרוצים לעשות טוב יותר.
למה מעדיף ר' נחמן לשתוק ולא להתפלל כאשר הספינה עוד מעט וטובעת?
חסידי חב"ד מלגלגים על ר' אברהם יהוֹשֻע הֵשֶל מאַפְּטָא. ר' לוי יצחק מברדיטשוב מנחם אותו ואומר שהם מלגלגים עליו משום שדרכו אינה מובנת להם, אך יש לה ערך עליון
מותו של ר' מיכל מזלוטשוב מתואר כרגע של דבקות יתרה באלוהים עד כלות הנפש ועזיבת הגוף. הזמן המיוחד של הסעודה השלישית של שבת הוא הרגע שבו פרחה נשמתו של הרבי.
מדוע ר' שְׁמֶלְקֶה מנִיקְלְשְׁבּוּרְג מעמיד דרישה בלתי אפשרית בפני אדם שרוצה להיות תלמיד בישיבתו? ר' שְׁמֶלְקֶה עורך מבחני גיבוש לסיירת הישיבתית שלו: מי שלא נותן הכול ועוד קצת - לא עובר!
התלמיד מודאג: כיצד יוכל לשבת בבית המדרש, הקדוש והמכובד, כשהוא חושב מחשבות שאינן ראויות למקום? ולהפך: מה יעשה כשבניגוד להלכה הוא מהרהר בדברי תורה בבית הכיסא?
איך פעם כולם היו דוברי שקר בבית הכנסת, ואיך הפכו למרבה הצער לדוברי אמת?
כשר או טרף? יחיה או ימות? ר' נפתלי מרוּפּשִׁיץ כורך תשובה שהוא נותן לאדם חולה בפסק הלכה שנתן על עוף, ובשני המקרים הוא בוחר בחיים.
במשל מלא הומור ולעג מדגים רבי ישראל מרוז'ין את מעלתם הנמוכה של המנהיגים בני זמנו. לדעתו של הרבי מרוז'ין, הצדיקים החיים היום אינם אלא חיקוי נלעג לדמותו של מנהיג אמיתי.
הרבי מצַאנז למד אצל הרבי מרוּפְשִׁיץ אבל לא קרא לו "רבי". הסיבה לכך היא שהרבי מרופשיץ היה עמוק מדי עבורו, והוא לא הצליח לרדת לסוף דעתו.
כיצד למד חסיד בשם ר' מוטל מדבריו של קורח אל משה רבנו - מתי ענווה עלולה להתגלות כגאווה?
מורה שמבין שאין עצה איך להיפטר מהגאווה ראוי להיות מורה ורב. זו העצה שנתן הבעל שם טוב לתלמידיו כיצד לבחור מורה לאחר פטירתו
רבי זוּשא מאַניפּוֹלי משחרר לחופשי ציפורים של אדם אחר, וסופג ממנו מכות קשות. מדוע שחרר ר' זוּשא את הציפורים? ולמה הפך בעל הציפורים לעני?
האם מותר לספר לרב על התנהגות בעייתית של אנשים אחרים כדי להביא לתיקון הבעיה? ר' יהודה אריה אלתר מגור שומע על הבעיה מאחד החסידים ופועל לתיקונה
במה ניכרת אישיותו של הצדיק? האם במעשי הנסים שלו ובקדושתו היתרה? בסיפור זה נוכח רב חסידי לדעת כי כוחו של ר' אלימלך מליז'נסק התגלה דווקא ביחסים שבין המשרתות שעבדו במטבח.
מי הוא המלאך פיל"ד? ומדוע כתב נער צעיר מן החצר החסידית שבפשיסחה "פתק מן השמים"?
אמירתו הנודעת של הרבי מקוצק נאמרה על אדם אחד, שהוא "צדיק בפרווה". משמעותה של האמירה - חַמֵם אחרים ולא רק את עצמך
מה הופך אדם לצדיק? מתברר שדווקא חולשתו.
חסיד פוגש צדיק נסתר ומנסה לעקוב אחריו, אך הצדיק אינו מניח לו להתקרב וגוער בו.
רבי זושא - גדול תלמידיו של המגיד או ה"בעייתי" שבהם? האם אפשר להיות תלמיד גם בלי לשמוע אות אחת מתורת הרב, ובאיזו מידה יש מקום ללהט הנפשי?
המשיח ילמד את החסידים כי אסור להיות חסידים שוטים. על כל אדם לקחת אחריות ולבדוק בעצמו את רבותיו, כדי לדעת מי מהצדיקים הוא אכן כזה ומי לא.
מדוע לא עמד רבי נפתלי מרוּפּשיץ בהסכם שלפיו אסור לו לומר בדיחות ולהצחיק את הציבור? האם לא רצה את הפרס שהוצע לו - להיות כמו רבו החוזה מלוּבּלין?
מדוע חשק פתאום הרב בצנון? דווקא בשעה הקסומה של סעודה שלישית, בשעת דמדומים של הרהורים ושתיקה ליד שולחנו של הרבי, נשמעים לפתע קולות גסים של חיתוך צנון ולעיסה קולנית. אולם הרבי מצליח להציל את כבודו של אדם שזכה לגערותיהם של החסידים.
מתי להגיש את הקוגל לשולחן? שאלה זו כמעט הביאה זוג להתגרש. המגיד מקוז'ניץ נתן להם עצה פשוטה, ואף יישם את העצה בביתו ובמשפחתו
האם רבי נפתלי מרופשיץ באמת לא ידע מהי פרשת השבוע? ואם כן, מדוע לא טרח לברר?
היהודי הקדוש מפּשיסחָה מציע הצעה משונה לחסיד חולה - עליו לגרום לאחד הצדיקים לקלל אותו. דווקא הקללה היא שתציל את חייו של החסיד.
החלטתם של החסידים לצאת למאבק כוחני במתנגדים לחסידות גורמת למות רבם.
האם יכולים משחקי קלפים להיות לעזר לעבודת הבורא? האם ייתכן שהלילות הארוכים שהוקדשו למשחקי קלפים יהפכו ללילות מלאי תוכן רוחני ודתי?
המגיד מקוז'ניץ טוען כי סמכות ומנהיגות אינן כרוכות רק ביוקרה ובכבוד, אלא גם באחריות כבדה ובמעורבות רגשית בכאבו של הזולת והציבור כולו.
ר' יהודה צבי מסטרֵטין פתח את חולצתו והצביע על לבו. בכך הוא הסביר מה למד מרבו ה"שַׂרַף".
מה צריך לכוון בתפילה, והאם כל אדם מסוגל להגיע לכוונות עליונות מבלי להיפגע?
האם את כל התורה חייבים ללמוד מהכתוב, או שאדם יכול להגיע לתובנות מתוך עצמו? איש שחולם שאביו מנסה להפוך אותו לנוצרי מקבל תשובה למדנית מרבי זושא - תשובה שמפתיעה את המתנגדים לחסידות.
מיהו "השרף" (המלאך), וכמה פרצופים יש לו? התשובה לכך יוצאת מהשאלה אם להתבדל או ליצור קשר עם כל אדם.
הבעש"ט מתנבא ומתאר את המצב שיהיה בדורות הבאים - אדמו"רים ורבנים רבים כמו ארבה, והם אלו שיעכבו את הגאולה.
מי צריך רבנים כאלה? בדרשה רוויית הומור מסביר ר' לוי יצחק מברדיטשוב לשני רבנים זוטרים, מדוע בימות המשיח לא יהיה צורך באנשים שכמותם.
עשרים שנה מטפל חסיד בבתו החולנית, וכל בקשתו היא רק רגע אחד מזמנו של הרבי. תפקידו של הרבי הוא להקדיש "פנאי" ותשומת לב, ולהבין את מצבם של הפונים אליו
הרבי מגור מסביר מדוע דווקא יהודים שפרקו עול מצוות הפכו להיות נבחרי הציבור של ורשה, בשעה שרוב היהודים שבה אינם כאלה.
ר' אברהם יהושע השל מאפטא רואה ברוח הקודש שלו שהאנשים שהעידו על האישה כי זנתה הם עדי שקר, ובצעד יוצא דופן מצליח לגרום להם להודות בשקריהם.
מה היו מילות הקסם של היהודי הקדוש? הרבי מקוצק מתאר כיצד השפיע עליו רבו להתמסר בכל כוחו לעבודת האל. מורו של הרבי מקוצק ידע כיצד לעורר חשק והתלהבות בלבו של התלמיד, שילוו אותו כל חייו.
בקרב החסידים נודע כי מכה מרבי חיים מצאנז מועילה למי שחוטף אותה. אדם שניסה בכל דרך לקבל את המכה - לא הצליח בכך, גם כשזו כבר הייתה בדרך אליו.
פייביש, החסיד הזקן, מתגבר על חששותיו ונוסע לרבי משה לייב מססוב בחורף, בקור העז. הוא מבין שהנסיעה הייתה כדאית כשהוא רואה את הרבי רוקד.
מה בין המגיד ממזריטש ובין רבו הבעל שם טוב - למה הם לא מתפללים ביחד?
כיצד הצליח הבעש"ט לרפא חולה בזמן שהרופא הרים ידיים?
מי יצליח יותר - "רשע" הפועל מתוך מסירות ואמונה בדרכו, או "צדיק" שלא מתאמץ כל כך? מהתנהגותו של רוטשילד למד הרבי מגור מדוע מצליחה דרכם של רשעים.
הרבי הושלך למאסר רק כדי שהשבועה שנשבע אחד מחסידיו לא תהיה שבועת שקר. על החשיבות שבשמירת כבודו של יריבך, אפילו בזמן של עימות ומתח.
ניאוף במחשבה. למה הופיעו שדים בעזרת הנשים והפחידו את המתפללות? כיצד פעל הבעל שם טוב, ומדוע לא הצליח לתקן את הנזק שנעשה?
חסיד נקלע לבית של תלמידי חכמים - אלא שהם אינם אלא שדים שקשורים ב"צד הטומאה". גם תלמידי חכמים יכולים להתגלות כ"שדים", אם אין בהם ענווה ואמת
מי יכול להיות מנהיג? מי בוחר באדם מסוים להנהיג? היהודי הקדוש מפשיסחה מסביר לחסיד שרוצה להנהיג שרק ציבור שהולך אחרי אדם הופך אותו למנהיג.
בסיפור זה ניתן ללמוד על האופי שנדרש ממנהיג בחסידות, וכיצד הוא נבחר לתפקידו
מיהו צדיק נסתר, ואיך מגלים אותו? הסיפור שלפנינו עוסק בצדיקים נסתרים. הפעם מתגלה הצדיק כשוחט כפרי פשוט. כמו בסיפורים רבים אחרים, הגילוי והחשיפה גורם להיעלמותו של הצדיק, שכל מהותו היא היותו נסתר ועטוף סוד.
השולחן של הבעל שם טוב כבר בן מאה שנה, אך דבר זה אינו מרשים את הרבי מקוצק. הוא מחפש את הדבר החדש, ודווקא בכך מוצא דבר עתיק הרבה יותר
כיצד ניסה הרבי מאַמשינוֹב לסייע לאישה שנטרפה עליה דעתה מרוב צער? ומדוע שילם על כך בבריאותו שלו?
ר' לוי יצחק מנסה לשכנע סוחר קשה עורף לשלם דמי תיווך לסוחר אחר שתבע אותו לדין. האם הצליח לשכנעו?
מדוע נאנח החוזה מלובלין על רגע אחד של שכחה? ומה השיב לו היהודי הקדוש על כך?
המנהיג הוא מי שיש לו כוחות, אך אם ברצונו להנהיג הוא צריך ללמוד להיזהר מלהשתמש בכוחות האלה לרעה.
האם השלום יכול להיות רע? שלום בין בני אדם עשוי להעיד על אבדן האמת ונטישת העקרונות. ודבר זה נתפס בעיני הרבי מקוצק כמעשה שטן.
ר' שמחה בּוֹנִים מפְּשִׁיסְחַה מבקר את אחד מגדולי הדור ששואל אותו כמה שאלות כדי לעמוד על טיבו. תשובותיו של ר' שמחה בונים אינן נכנעות לניסיון להעמידו ביחס לערכים המקובלים.
כיצד נענים מיד בתפילה? ר' שמחה בונים מפשיסחה מספר על שלוש פעמים שבהן התפלל ומיד נענה מן השמים
סיפור משעשע סביב שולחנו של הרבי חיים מצאנז. על חיתוך של בצל אחד ועל שלושה הסברים למעשה. האם כל ההסברים נכונים או שכולם שגויים? סוד גדול...
מדוע לא הצליח ר' יצחק מדרוהוביץ' להירדם מיד כהרגלו, וכיצד הביא הדבר לפגישה הראשונה שלו עם הבעל שם טוב?
תיאור של רגעי חייו האחרונים של הבעש"ט בעולם. עם עצירת השעונים נעצרים חייו
שני אנשים ששמם משה מוצאים שפה משותפת בעולם התשובה
מדוע התפעל ר' נחמן מברסלב מן הכיסא שהכין עבורו אחד מאנשיו? וכיצד התייחס לשעות שבהן עסק האומן בהכנת הכיסא?
מכל דבריו של ר' יצחק מאיר אלתר מגור זכר החסיד את דברי רבו על כך שחסידיו נאלצים להקשיב לאדם שפל ונבזה כמוהו.
האם התאווה לרבנות ראויה? גם את הרצון להיות מנהיג או רבי של חסידים ניתן להגדיר כ"תאווה", ואף על פי כן מדובר כנראה ב"תאווה משובחת" שראויה להערכה.
ר' צדוק הכהן מנסה בכל כוחו שלא להיות רבי. עבורו, תפקיד זה הוא אילוץ, והוא מתפלל שרבנותו תיפסק במהרה.
הרבי והחסיד הצעיר "נמצאים" באותו הפסוק ובאותו המצב - שניהם מכירים את ה"תהום" שבנפש, את המשבר. דווקא בשל כך הרבי יכול לחזק את החסיד ולעודד אותו
מדוע טוב להיות תולעת? רבי נפתלי מרופשיץ, בדרכו המצחיקה, מתאר מדוע טוב לו להיות תולעת. דרשתו לועגת הן לכבוד שזכה לו והן לנטייתם של החסידים לתת משקל יתר לדבר של מה בכך.
רבי נפתלי מרופשיץ מפרש בפני תלמידיו את הפסוק "וְכָל מַעֲשֶׂיךָ בַּסֵּפֶר נִכְתָּבִין" ממסכת אבות, ואומר כי מסעותיו של רבם, הרבי מרימנוב, עוד ייכתבו בספר. ולא רק בספר שלו אלא של כל אדם. מה בא ר' נפתלי לרמוז בפירוש זה?
המתנגדים לחסידות גרמו למאסרו של ר' שניאור זלמן מלאדי, אך "מתנגד" אחד סייע לשחרורו. אז נפגש ר' שניאור זלמן עם רבני המתנגדים והוכיח להם את למדנותו הגדולה. בכך הסיר את סטיגמת הבורות שהדביקו לחסידים.
ר' חנוך הֶניך נרתע מהמחשבה שהרבי יכיר את פנימיותו, ובסופו של דבר נרגע ומבין שאולי עדיף כך.
דווקא כשהיה במחיצת הרבי, קשה היה לחסיד הצעיר להסביר לעצמו מה הוא מקבל ולומד. לפעמים רק לאחר זמן ניתן להבין מה התרחש ואיזה שינוי התחולל.
מדוע לא שמע החסיד בעצת רבו, שביקש ממנו לעזוב את החסידות? והאם המחיר הזוגי ששילם על כך אכן משתלם?