סיפורי חסידים בנושא: שנאת חינם/אהבת הבריות

רב אחד נפרד בחיבה מרבי יהודה אריה אלתר מגור לאחר ששהה אצלו. בחידוד לשון מפציר בו ר' יהודה אריה לנהוג חיבה גם בציבור הרחב
ככה מכניסים אורחים. כיצד טיפל החוזה מלובלין באיש גס שביקש להתארח בביתו בליל חורף, ומדוע לא נרתע מגסותו של האיש ומן הריח הרע שהפיץ?
בסעודת פורים נהג ר' ישראל מרוז'ין לספר סיפור אגדה עממי, המקביל לסיפור המגילה. זהו סיפור על נקמתו של בנאי אחד במי שהרע לו, ועל ארמון קסום שבנה לווייתן במעמקי הים.
ר' זושא מאניפולי פותח את היום במשפט קבוע: "בוקר טוב לכל ישראל". המשפט מעיד על תודעה של שליחות ושירות למען הציבור, וגם על אישיותו הלבבית של ר' זושא
כיצד למד ר' נפתלי מרוּפּשִיץ על חשיבות האהבה בין יהודים מסימני הפיסוק ואותיות התורה?
כיצד ידע ר' יחזקאל מקוּזְמיר כי חברו רוצה כעת להריח מעט טבק? בעזרת הקשר שבין אברי הגוף הדגים הרבי מהן אהבה ואחדות שאנשים מרגישים ביניהם.
מהן חדשות? לא רק סיפורי רכילות ופוליטיקה. לפעמים הידיעה שמישהו במקום רחוק חולק אתנו משהו חשוב היא חדשות.
הברכה שבירך ר' יצחק מראדוויל את הילד הגוי הצילה אותו עצמו שנים רבות אחר כך. על רקע הניכור והאיבה שבין היהודים והגויים, הביא המעשה הטוב ברכה והוסיף אנושיות וחסד
בתפילתו המשונה מקווה ר' נפתלי מרופשיץ להתגלגל ולהפוך לפרה. כך יוכל להעניק חלב ליהודי הראוי לכך.
למה התכוון בנו של רבי יצחק מווּרקי, כשתיאר את אביו כ"בעל עגלה", ובמה שונה דרכו של אביו מדרכו המסתגרת של רבי מנדל מקוצק?
מדוע אנשי העיר לא הצליחו לתפוס את העוף המפואר שעמד על ראש העץ? מה הקשר בין אותו עוף לאהבה שבין איש לחברו?
מה הייתה אשמתו של קמצא, המוזכר במדרש כמי שגם בגללו חרבה ירושלים? ומה למד מכך ר' יצחק מווּרקי על היחסים הראויים בין בני אדם?
הופעתה של החסידה בפרשת השבוע מעוררת את סקרנותם של החסידים שרוצים להבין מי היא ולמה הם קרויים על שמה. ר' יצחק מווּרקי מנצל את ההזדמנות לומר להם להיות חסידים יותר מהחסידה, ולנהוג בחסד גם עם חסידים של רבי אחר.
מדוע הכתה אישה עגונה את ר' דוד מלֵלוֹב, ומה למד ר' דוד מן המכות שקיבל?
ההכנות יחכו. מדוע נמנע רבי משה לֵייבּ מסַסוֹב מלערוך את ההכנות שנהג לעשות לפני תקיעות השופר? ולמה התכוון כשהכריז כי "הילדים כבר רעבים"?
הדג שאיבד את זנבו המריד את הדגים כנגד הדייג. ר' יהודה צבי מסייע לדייג ומלמד אותו עד כמה חשוב להקפיד בכבודם של הבריות - ואפילו בכבודם של בעלי חיים
מדוע נענש שֶֹה תמים על מעט קש שאכל, וכיצד השתמש רבי שמחה בונים מפשיסחה במשל זה כדי להציל אדם ממשפט עוול?
רבי זאב מזבאריז סירב לשתף פעולה עם אלו שרצו להשיב מלחמה נגד יהודים שפגעו ביהודים אחרים מתוך אהבת ישראל.
ר' יחיאל מאיר מבקש מתלמידו שלא יתבייש וישב על הכיסא שהכין עבורו. כדי לשכנעו, הוא מספר לו כיצד הוא עצמו העז לשבת על כיסא שהכין לו רבו שלו, הרבי מקוצק.
ר' שמואל מלוּבַּביץ' מזיע מאוד במהלך השעה שבה הוא פוגש את הפונים אליו. הסיבה היא כי עליו "לפשוט" בכל פעם את בגדיו ו"ללבוש" את בגדיו של הפונה, כדי להבין ללבו.
אביא לרבי את הירח! אפילו השמיים ומערכות הכוכבים עושים חסד עם החוזה מלובלין.
מה למד ר' יצחק מוורקי מסיפור השלכת יוסף לבור, ומה אפשר ללמוד מכך על התמודדות עם מתח ומריבות ביחסים בין-אישיים?
ר' דוד מללוב הולך לאיבוד ביער ופוגש אדם שמוציא אותו משם ונותן לו שתי עצות מעשיות בתחום של יחסים בין בני אדם
משרתו של ר' אוּרי מסטרליסק קם בליל יום הכיפורים לשתות, אך הרבי שמבחין בזאת, לא נוזף בו. הוא רואה קודם כול את טובת האיש ובריאותו לנגד עיניו.
מה אמר ר' זאב מז'בריז' לגנבים שמצא בביתו, וכיצד הזהיר אותם שישמרו על בריאותם?
מדוע טוב להכיר כל יהודי? אפילו למילים "ברוך השם" שאומרים יהודים בשעת המפגש ביניהם יכולה להיות משמעות נסתרת. על הפוטנציאל הרוחני של מפגש פשוט.
זהו אחד הסיפורים המפורסמים על אודות רבי לוי יצחק מבֶּרדיטשוֹב, המדגימים את עיסוקו המתמיד בלימוד זכות על עם ישראל.
כשמבקשים מרבי יהודה מסְטְרֶטִין סגולה ליראת שמים הוא מציע תחליף: אהבת הבריות היא הדרך לאהבת אלוהים.
האם קיים הבדל בין מצווה למצווה? ר' מרדכי מנשכיז נתן את הכסף שחסך עבור אתרוג, כדי לקנות סוס לשואב מים עני. מעשה החסד שעשה חשוב היה עבורו אף יותר מן האתרוג המהודר.
במה ניכרת אישיותו של הצדיק? האם במעשי הנסים שלו ובקדושתו היתרה? בסיפור זה נוכח רב חסידי לדעת כי כוחו של ר' אלימלך מליז'נסק התגלה דווקא ביחסים שבין המשרתות שעבדו במטבח.
מדוע ריחם ר' יצחק מוורקי על אישה חוטאת, שילדה ילד מתוך יחסים אסורים עם גבר זר? וכיצד שכנע את חסידיו לסייע לה?
ר' שמחה בונים נותן צדקה, ואחר כך שב ונותן. בפעם הראשונה - כך הוא מסביר - הוא לא נתן באמת, אלא רק כדי להשקיט את ייסורי נפשו אל מול סבלו של העני
הרבי מקוצק מצווה על חסידיו שקדושתם תהיה מבוססת על אנושיוּת
כיצד הסביר רבי יצחק מוורקי את פירוש חז"ל למילה "עצרת" המופיעה בשמו של החג "שמיני עצרת"? וכיצד קשור הסבר זה לאחווה שאנו אמורים להרגיש זה לזה?
מי צריך רבנים כאלה? בדרשה רוויית הומור מסביר ר' לוי יצחק מברדיטשוב לשני רבנים זוטרים, מדוע בימות המשיח לא יהיה צורך באנשים שכמותם.
הרבי הושלך למאסר רק כדי שהשבועה שנשבע אחד מחסידיו לא תהיה שבועת שקר. על החשיבות שבשמירת כבודו של יריבך, אפילו בזמן של עימות ומתח.
ר' שמואל מקארוב מלמד מדוע עשיר ועני שונאים זה את זה: לכל אחד מהם חובות משלו, אבל הם מתרכזים דווקא בחובות של הזולת.
כיצד ניסה הרבי מאַמשינוֹב לסייע לאישה שנטרפה עליה דעתה מרוב צער? ומדוע שילם על כך בבריאותו שלו?
איך מלגלגים על תלמיד חכם בלי להוציא הרבה כסף? ר' יצחק מוורקי מתאר את שנאתם של "עמי הארץ"- הבורים לתלמידי החכמים. שנאה זו לא פחתה לאורך הדורות, אלא - לדעתו - רק לבשה צורה חדשה.
מדוע לא נכתבה בתורה מצוות הכנסת אורחים? ואיזה לקח רצה ר' יצחק מוורקי ללמד את החסיד העשיר שהתעקש לארח אותו בביתו?