סיפורי חסידים בנושא: עוני ועושר

כיצד הפך ר' אורי מסמבור מאיש עני ומסכן לרבי חשוב ונודע, ומי הם האנשים שסייעו לו בכך?
מדוע צחק כל כך הבעש"ט? כורך ספרים עני ואשתו זכו לבן לעת זקנתם בגלל ריקודי שמחה שרקדו בשבת קסומה אחת. אל הריקוד הצטרפו גם המלאכים שבשמים.
מתי משפט של הרבי דוגמת "אתן לך קדחת" יכול להתברר למעשה כברכה? הייתכן ש"קללה" תתגלה כברכה?
כיצד הופך האדם עצמו להיות "תפילה"? ומדוע דווקא במצב נעלה כזה אין צורך בדיבור ובמילים?
בשל מה זכה ר' אליעזר, אביו של הבעש"ט, שייוולד לו בן צדיק כזה? ואיזו מידה נוספת של ר' אליעזר באה לידי ביטוי בקבלת האורח בשבת?
מה הקשר בין צדיק לגזלן? ר' נתן נטע מחלם משווה בין צדיקים וגזלנים. האם זוהי בדיחה צינית על "צדיקים" שהם בעצם גזלנים בתחפושת, או שכוונתו ללמד דבר מה אחר?
מדוע מסרב ר' פנחס לקבל את המתנה שנשלחה לו בדרך נס?
שני חסידים נוסעים אל הרבי בעגלה. גביר גדול וטרמפיסט עני. בחדרו של הרבי מתהפכים המעמדות.
איש עני מבקש את ברכתו של רבי שמֶלקֶה מזַקליקוֹב להיות עשיר, אך אינו יודע שבכך הוא ממיט על הרב אסון. סיפור על כוח גזרתו של הצדיק, ועל הסכנה שבניסיון לשנות גורלות.
במשל של ר' נחמן מברסלב, יהודי צנוע ועני הפך לידידו של המלך בזכות כישרון מיוחד שזכה בו - לגנוב בלי להיתפס.
גרסה קדומה
האם אמנם קיים אוצר מתחת לגשר? זוהי הגרסה הקדומה לסיפור הנודע על האיש המחפש אוצר במקום רחוק מביתו.
(גרסת "שמחת ישראל")
למה היה על ר' אייזיק לנסוע עד הגשר של פראג כדי לדעת היכן נמצא האוצר באמת? ומדוע נהג ר' שמחה בונים מפשיסחה לספר את הסיפור לצעירים שרצו להצטרף לחצרו?
אדם עשיר ותלמיד חכם כמעט נשפט למיתה בידי שמים מפני שלא הבחין בשני אנשים חשובים. האחד הוא נושא-המים העני, שהיה עסוק כל ימיו בקריאת תהלים. והאחר הוא הבעש"ט, שהעשיר לא טרח לנסוע להכירו.
אחת מן העוולות בחברה האנושית היא הטלת המס דווקא על החלשים שאינם יכולים לשלם. ר' יעקב יוסף לומד מכך כי גם תענית וצום אינם אלא חוסר צדק, ולכן אינם עוזרים.
סיפור חסידי המסתיים בסטירת לחי מצלצלת. באמצע הקידוש, בליל השבת, בוחר ר' ישראל מרוז'ין לספר סיפור ארוך ומצחיק על שני בדחנים המתחרים ביניהם. מדוע?
מדוע זכה ר' אלימלך בכוח הפלאי לברך אנשים אחרים דווקא באותו יום? מדוע סירבו האחים לקבל את מלוא הסכום מזוג הנדבנים?
הרבי הבטיח לחסיד צעיר כי לא יגויס לצבא הרוסי. ואולם החסיד נמצא כשיר לגיוס והיה בדרך לשירות במקום רחוק. איך בכל זאת התקיימה הבטחתו של הרבי?
האם צדק ר' אורי מסטֶרְליסק כשאמר לאדם עני לקנות כרטיס הגרלה? ומדוע הדבר כמעט גרם לו לעזוב את כס האדמו"רות?
הרבי מקוצק פוגש חבר ילדות שהתעשר, ושואל אותו מה יש לו בעולם הזה למרות כל העושר שהוא רואה. בכך רומז הרבי שאין לחבר העשיר כלום בעולם הזה
החסיד שבסיפור הוא דוגמה לאדם הבוטח באלוהים, ובשל כך, בדרך נס, הוא זוכה לישועה. אגדה מפותחת זו רוויה ברגעי מתח, הומור ודרמה, המדגישים את מידת ביטחונו ואמונתו של החסיד.
הסיפור של הר' מצאנז על הכפרית הענייה שהפליגה בדמיונות על עושר, עד שלא נשאר לה מה לאכול, הוא משל לכל אחד מאתנו.
ר' צבי מזידיטשוב העדיף את אור התורה על אורה של אבן חן עצומה שמצא. הוא כנראה הבין שעושר רב יכול להיות גם מסוכן
מה משמח בלהפסיד את גן עדן? הבעל שם טוב שמח לגלות כי נשללה ממנו הזכות להיות בגן עדן. כך הוא יכול לעבוד את אלוהיו באמת, ולא מתוך ציפייה לגמול גשמי או רוחני.
האם אישה "מופקרת" אינה ראויה לחמלה ורחמים? פעמים רבות מתברר שה"רשע" או ה"חוטא" אינו אלא אדם מסכן וחלש הזקוק לעזרה.
כיצד מושיטים עזרה לאדם השרוי במצוקה כלכלית והוא מיואש? וכיצד יכול אדמו"ר חסידי לסייע בבעיות כלכליות של מוכרת תפוחים בשוק?
הציפייה מתיקון החצות המפורסם של רבי משה לֵייבּ מסַסוֹב היא למשהו רוחני גבוה, אבל הרבי מססוב מפתיע עם תיקון אחר לגמרי
על פי הרבי מקוצק, מצבו של אדם שאינו יודע להתפלל קשה יותר מאדם שאין לו פרנסה. התיקון הנפשי-פנימי-רוחני קודם לתיקון הכלכלי-חיצוני.
כיצד ערך ר' נטע מחלם חוזה שותפות? ומה פירושן של ארבע האותיות שכתב בפינות הדף?
סיפור מן ההווי החסידי שבו מרמז הקבצן שבסיפור כי בסופו של דבר מה שהוא באמת צריך הוא לא דבר גדול ויוצא דופן אלא רק כותונת ראויה.
מדוע הדרשה של ר' נפתלי עייפה אותו כל כך? האם שומעיו השתכנעו?
ר' בֶּער מרַדושיץ מגלה כי הוא אינו יושב בסוכה אלא בצלחת. אדם נמצא היכן שמחשבותיו נמצאות, ולכן לא מספיקה רק הישיבה הטכנית בסוכה.
למה לקחת מעני את המעט שיש לו? ר' לוי יצחק מברדיטשוב לוקח למגיד מקוז'ניץ את המעיל דווקא כשקר בחוץ, ומלמד אותו לגלות את מה שיש בו
האם מודעות תמידית לבעיות מסייעת לנו להישמר מנפילות או שמא היא גורמת חולשה ותקיעות? האם יש יתרון לעגלה הרתומה לסוס אחד על פני עגלה הרתומה לארבעה סוסים?
למי יש יותר כבוד? סיפור המלגלג על סמלי סטטוס ועל החשיבות היתירה שאנו רוחשים להם.
מתי עדיפה עניות? הרבי מאפטא מבקש מבנו להיות עני וסגפן. על ידי סיפור חייו הוא מסביר לבנו מדוע יש לחיות תחילה חיי דוחק לפני שהופכים למנהיג חסידי.
הרבי מקוסוב סייע לינטֶה-דבורה ולאמה לקיים את החתונה למרות עוניין. הוא מעניק להן כסף מתוך מגירה מופלאה, וגם רוקד איתן כדי להשתתף בשמחת החתונה מרחוק.
הר' מקוצק מתהלך בבגדים קרועים אבל הוא מזלזל כל כך בכסף עד שאינו מוכן לבקש נדבה. הזלזול שלו עושה רושם רב על ר' פייבל מגריצא, וגם הוא לא יכול היה להסתכל על כסף תקופה ארוכה.
חסידיו של ר' אורי מסטרליסק הם עניים מבחירה. גם כאשר הוא מציע להם הזדמנות להיות עשירים, הם מסרבים להצעתו.
שינויים דרמטיים יכולים להתרחש בחייו של האדם ברגע אחד. בן רגע ניתן להפוך מעשיר לעני ולהפך, או לאבד את האמונה ולשוב אליה. חסיד ספקן אחד חווה זאת על בשרו
כולם מחכים לראות את אליהו הנביא, ונדמה שהוא לא בא. ר' לוי יצחק מברדיטשוב נותן לחסיד עצה איך לפגוש את אליהו - להיות אליהו בעצמו
איך ניתן לזכות בכבוד בלי להתקלקל במידת הגאווה? ר' משה מסַוְרָאן בחר להמאיס על עצמו את הכבוד. ר' ישראל מרוּזִ'ין התייחס לכבוד בדרך אחרת לגמרי.
מתי שפע יכול להזיק? רבי נחמן מברסלב מלמד את תלמידו כי יש להסתכל בכל יום על השמים. ההצלחה הכלכלית והשפע החומרי שבהם זכה אותו תלמיד הפכו אותו לאדם טרוד, שאפילו לכך אין לו פנאי
אם אומרים שאתה "רבי" - סימן שאתה צריך לקחת אחריות! היהודי הקדוש לא ראה את עצמו כרבי, אך נאלץ בעל כורחו לשמש כאדמו"ר ולעוץ עצה ליהודי במצוקה.
איך עשיר צריך לנהוג? האם עליו לחיות חיי פאר או דווקא חיים צנועים? העשיר בסיפור חשב לתומו שעליו לצמצם את הפערים בינו לבין העניים, אך המגיד מקוז'ניץ הוכיח אותו על כך.
אמונה יוצרת מציאות. חסיד ישיש, מתלמידי הבעל שם טוב, מספר לחסידים צעירים כיצד אירע לו נס מכוח האמונה ברבו.
כיצד עובדים את המלך? שני האחים, ר' זושא ור' אלימלך, מבטאים באישיותם השונה שתי צורות קיום ושתי דרכים בעבודת השם. על פי ר' זושא, דרכו שלו נועדה לאנשים פשוטים יותר, והיא מביאה לתוצאות פחותות.
כיצד זכה גוי עני בברכת הבעל שם טוב לעושר ולאריכות ימים? ומה רומז הבעש"ט בסימן שהוא נותן לגוי לאריכות ימים?
חלק שני
כיצד אדם יכול להיות עני ובכל זאת שמח? מדוע אין הוא מתקנא באלה שמתפרנסים יותר ממנו?
חלק שלישי
מדוע החכם מתייסר כל כך למרות חכמתו? בחלק זה של הסיפור חוזרים החכם והתם ונפגשים לאחר כמה שנים שבהן לא התראו. החכם מזלזל בתם הנראה בעיניו טיפש ואפילו משוגע וחסר דעת.
איך נכנס הסוס למשאבה, ומה הקשר בין תאוות ממון לשיגעון?
של מי המרגלית? בסיפורו של ר' נחמן, אדם עני מוצא מרגלית יקרה בתוך טיט. אף שזו אובדת לו במהלך מסעו, מצליח האיש לשרוד ואף להתעשר רק בזכות השליטה ברגשותיו.
חלק רביעי - הקבצן השני
ביום השני של חתונת הקבצנים מגיע הקבצן החירש. הוא מסביר את המעלה שבהיותו חירש, ומוכיח את יכולותיו להשיב את הסדר על כנו במדינה שאיבדה את "החיים הטובים".
חלק שנים עשר - מבצר של מים
הקבצן השישי והאחרון הוא היחיד היודע להיכנס למבצר עשוי מים, ולרפא את בת המלכה הפצועה. בתמונה מיוחדת זו נחתם סיפורו הבלתי גמור של רבי נחמן מברסלב.
חלק חמישי - הקבצן כבד הפה
בחתונה מופיע הקבצן השלישי, המגמגם כבד-הפה. כקודמיו הוא מסביר את המום שלו כניתוק מן המצב הגשמי הנחות, ומברך גם הוא את הזוג שיהיו כמוהו.
חלק שישי - הלב והמעיין
סיפור תשוקתו של הלב אל המעיין הוא אחת היצירות המפורסמות של רבי נחמן מברסלב. כאן הוא מופיע בהקשרו - כחלק מסיפורו של הקבצן המגמגם.
חלק שביעי - הקבצן עקום הצוואר
זהו החלק הראשון בסיפורו של הקבצן עקום הצוואר, שלמעשה אינו עקום צוואר כלל. צווארו ישר מאוד והוא מסוגל להפיק ממנו את כל הקולות שבעולם, אך אינו רוצה להוציא הגה ולהוסיף להבלי העולם הזה.
חלק שמיני - שתי הציפורים
הקבצן עקום הצוואר מתגלה - כקודמיו - כאיש בעל יכולת מופלאה הקשורה דווקא בצווארו.
חלק ראשון
חשיבותה של השמחה גם בזמנים של "נפילה" וכישלון, והסכנה הטמונה ב"חכמות" ובהשכלה.
חלק תשיעי - הקבצן הגיבן
סיפורו של הקבצן הגיבן מכיל את היסודות החוזרים בסיפור על שבעת הקבצנים. כאן מתחרים האנשים ביכולת להיות "מועט", כלומר דבר קטן "המחזיק את המרובה" - וכך להפעיל דבר שהוא גדול מהם בהרבה.
חלק שני
בחלק זה מתחיל סיפור משנֶה, שאינו המשך ישיר לחלקו הראשון של הסיפור. סיפור משנה זה עוסק בקורותיהם של שני ילדים אבודים ביער ופגישתם עם שבעת הקבצנים הפלאיים.
חלק עשירי - האילן הפלאי
קבוצת אנשים מנסה להגיע אל האילן הפלאי, שבו נמצאים כל בעלי החיים. הקבצן הגיבן הוא היחיד שיכול להביא אותם אל האילן, שאינו נמצא ב"מקום".
חלק שלישי
בחלק זה של הסיפור מופיע בחתונת הקבצנים הקבצן הראשון, העיוור. כמו שיעשו גם הקבצנים שאחריו, הקבצן מסביר כעת מדוע המום שלו אינו חיסרון אלא יתרון וכוח.
חלק אחד עשר - הקבצן ללא ידיים
גם הקבצן הגידם מתגלה כמי שאינו בעל מום. אף שהוא "ללא ידיים", יש לו כוח בידיו יותר מאלה המתפארים בכוחם הרב.
מפני מה סירב ר' חיים מצאנז להרחיב את דירתו הקטנה, וכיצד למד זאת מר' אלימלך מליז'נסק?
מדוע העני ששבר מנורה יקרה נענש בקנס נמוך מאד? במשל על העני והמנורה מסביר ר' ישראל מרוז'ין מהי מידת החסד.
כיצד ניצל הבעש"ט ממוות? רבי זאב קיציס (קיצֶס) מסייע לאיש עני להיאחז בחיים. בכך היטיב גם עם עצמו וגם עם רבו הנערץ. מתברר שגם פעולה שנעשית מתוך שיקול של רווח אישי, עשויה להתגלות כרבת משמעות וערך.
ר' משה לֵייבּ מסַסוֹב מבקש כי ניגון מיוחד שנוגן ביום חתונתם של חתן וכלה עניים, שחיתן, ינוגן גם ביום פטירתו. מה היה מיוחד כל כך באותו ניגון?
הרבי מרוז'ין נוהג לנעול נעליים מפוארות, אך ללא סוליות תחתיהן. ההידור החיצוני מתגלה כעטיפה חיצונית בלבד, ומתחתיו יש כאב וייסורים שהרבי מסתיר
סיפורו הקפקאי המפחיד של דיין בשם ר' שמריה, שלאחר מותו מנסה להביא אוכל אל פיו, ונכשל בכך בכל פעם מחדש.
כיצד הוכיח ר' לוי יצחק מברדיטשוב את פרנסי העיר כאשר רצו למנוע מעניים לחזר על פתחי הבתים?
איזה ליל סדר משובח יותר, זה שנערך מתוך התעלות הנפש, או זה שנעשה בחיפזון ובמרירות של לב נשבר? למרבה ההפתעה, החוזה מלובלין בוחר באפשרות השנייה, ומכריז כי היה זה ליל הסדר הטוב ביותר.
האם קיים הבדל בין מצווה למצווה? ר' מרדכי מנשכיז נתן את הכסף שחסך עבור אתרוג, כדי לקנות סוס לשואב מים עני. מעשה החסד שעשה חשוב היה עבורו אף יותר מן האתרוג המהודר.
גם בביתו שלו, רבי משה מפשבורסק הוא עובר אורח - כמו כולנו בעולם הזה..
בעקבות אירוע שהתרחש בעולם העליון, למד רבי יצחק מקַאליב כי לפעמים טוב להכריע לטובתו של אדם עני ורעב, אף בלי לבדוק יותר מדי.
מפני מה לא הצליח גביר עשיר לראות את יופייה של ארץ ישראל? הרבי מרוז'ין מסביר לו זאת בעזרת משל על בת גביר שנישאה לחייט.
מדוע על פי ר' שְׁמֶלְקֶה מנִיקְלְשְׁבּוּרְג "כסף כמוהו כצואה"? כסף - עדיף שיהיה בחוץ ולא בפנים. הנוסחה של ר' שְׁמֶלְקֶה מנִיקְלְשְׁבּוּרְג להתנהלות כספית נכונה.
ר' מנחם מנדל מקוֹסוֹב נוזף בעשיר שאינו מכיר את שכנו העני, שהרי "לשם כך נתן לך אלוהים עושר".
רבי זוּשא מאַניפּוֹלי משחרר לחופשי ציפורים של אדם אחר, וסופג ממנו מכות קשות. מדוע שחרר ר' זוּשא את הציפורים? ולמה הפך בעל הציפורים לעני?
השמחה והשכרות של חג הפורים גרמו לאדם כפרי, עני ומיוסר לשינוי גדול בחייו. הריקודים והאומץ שהפיחה בו שמחת פורים גרמו לו ולמשפחתו גם אושר וגם עושר.
ר' ישראל מרוז'ין קורא לצעיר שבא לבקרו "רבי", לא בזכות איזו סברה מבריקה בלימוד אלא דווקא משום שהבין את ערכו של ביתו המפואר.
מה הופך אדם לצדיק? מתברר שדווקא חולשתו.
מי קודם למי - עני שהוא בן למשפחה מכובדת או עני זר ואלמוני? ר' חיים מצאנז מעדיף לתת צדקה לעני מבני עירו על פני עזרה לבנו, שזקוק גם הוא לכסף.
ר' שמחה בונים נותן צדקה, ואחר כך שב ונותן. בפעם הראשונה - כך הוא מסביר - הוא לא נתן באמת, אלא רק כדי להשקיט את ייסורי נפשו אל מול סבלו של העני
ר' שמחה בונים מפשיסחה נותן פעמיים צדקה לעני: פעם אחת מרחמנות ופעם שנייה כדי לקיים את מצוות הצדקה
איך כעס יכול לשנות פנים? הבעל שם טוב לא הצליח לזהות אדם שהכיר, בגלל הכעס ששינה את פניו של האיש. מדבר זה למד הבעש"ט עצמו כיצד עליו להתנהג.
ר' שמואל מקארוב מלמד מדוע עשיר ועני שונאים זה את זה: לכל אחד מהם חובות משלו, אבל הם מתרכזים דווקא בחובות של הזולת.
מה עדיף לבקש מאבא? אחד המשלים הנודעים שסיפרו החסידים עוסק בבן מלך ששכח מה עליו לבקש. מסיפור זה למדו החסידים על כוחו של האדם ועל הציפיות הגבוהות שעליו לתלות בעצמו.
מדוע על בעל העגלה להישאר בעבודתו, למרות הפסד התפילה במניין?
עני החי על הקצבה שמחלק ר' חיים מצאַנז קונה תרנגול הודו יקר לשבת. הרב שומע על כך ומחליט להגדיל את הקצבה. מתן אמיתי צריך להיות על פי צורכי הנזקק.
יש מקום בעולם אפילו לכפירה, אומר הרבי מססוב. כשעני עומד בפתחך, עליך להתנהג כאילו אין אלוהים.