סיפורי חסידים בנושא: יחיד וחברה

האם קיימת "חכמת המונים"? ולפיכך - האם אפשר להניח כי מנהג שהוא נפוץ ומוסכם בציבור הוא בהכרח נכון וראוי? ומי הוא ה"ציבור" שיש להתחשב בדעתו?
עליי להיות מי שאני לא בגלל שאתה מי שאתה. על פי אחד המשפטים הנודעים המיוחסים לרבי מקוצק, על האדם להיות מי שהוא בזכות עצמו ולא בגלל השפעתה של הסביבה
בסיפור שלפנינו ר' שניאור זלמן ניצב בפני פרשות דרכים שדורשות ממנו לבחור היטב את המשך דרכו
מה הקשר בין צדיק לגזלן? ר' נתן נטע מחלם משווה בין צדיקים וגזלנים. האם זוהי בדיחה צינית על "צדיקים" שהם בעצם גזלנים בתחפושת, או שכוונתו ללמד דבר מה אחר?
מדוע ננטש התלמיד לבדו ביער, ומה למד בביתו של הזקן שאליו נקלע?
הרבי מקוֹצְק מסביר למה תפילתו אינה תפילת "עוברי דרכים": הוא איננו עובר בדרך כדי להגיע למקום אחר - הדרך היא המקום שלו, ולא אמצעי כדי להגיע למקום אחר.
למה שכח ר' וולף קיציס את התשובה הנכונה בזמן הכי משמעותי לגאולה? איך תבוא הגאולה אם לא נדרוש אותה?
הציבור מתנגד לחזן ומרעיש בכוונה בתפילה, אך כורך הספרים הצנוע לא שם לב לכך. כיצד זכה כורך ספרים עני שייולד לו בן כמגיד מקוז'ניץ הנודע? ומדוע לא הבחין במהומה שהתחוללה בבית הכנסת?
רפואה לא לכל אחד? הבעל שם טוב סירב לרפא אדם טוב וצדיק. מה שנראה היה כסבל מיותר התברר כדבר שהועיל לפתור בעיה חמורה ומסוכנת.
הנאמנות למצפון ולוודאות הפנימית עומדת למבחן. למרות האיום של הבעש"ט כי יפסיד את חלקו בעולם הבא, סירב ר' יחיאל מיכְל מזלוֹטשוֹב לקבל עליו תפקיד רבני שלא חשב שמתאים לו.
למה התכוון בנו של רבי יצחק מווּרקי, כשתיאר את אביו כ"בעל עגלה", ובמה שונה דרכו של אביו מדרכו המסתגרת של רבי מנדל מקוצק?
מדוע אנשי העיר לא הצליחו לתפוס את העוף המפואר שעמד על ראש העץ? מה הקשר בין אותו עוף לאהבה שבין איש לחברו?
רב בבית המרזח? תארו לעצמכם אדמו"ר חסידי מחופש רוקד עד אור הבוקר במסיבה של צעירים הוללים. הייתכן שהוא לא אחר מאשר רבי משה לֵייבּ מסָסוֹב? ומה בדיוק מחפש שם חסיד זה?
נער צעיר חש, לאחר ששמע דברי תורה מן הבעש"ט, כי עוד מעט יגיע המשיח. הוא מגלה כי כל התלמידים הבוגרים ממנו גם חשו בכך, והם מתקבצים יחד בהתרגשות.
האם לשתף פעולה עם החברה האנושית, אף שהיא מלאה ב"שיגעון"? בשאלה זו עוסק המשל על התבואה שסיפר רבי נחמן מברסלב.
מדוע קיווה הרבי מקוצק שיהיו לו רק חסידים מעטים? ומדוע ציפה שחסידיו יעלו אל הגגות כשעלי כרוב מעטרים את ראשיהם?
מיהו האיש המסתורי שהדליק עבור ר' שמֶלקֶה מניקלשבורג את הנר שכבה? ומדוע הצטער על כך ר' שמלקה?
כיצד על בן המלך לנהוג בשעה שהוא נמצא בשבי? משל העוסק בקשר שבין שני היסודות המרכיבים את האדם - הגוף והנפש, החומר והרוח.
שני השותפים מקבלים עצה סותרת מן החוזה מלובלין, והכול כדי שיהפוך אחד מהם - רבי שלום מבֶּעלז - לרב
חסידיו של ר' צדוק הכהן מונעים ממנו בתחבולות שונות להגיע אל הארץ המובטחת. ר' צדוק לא עולה לארץ אך לבסוף מתנחם בבניינו של בית מדרש חדש
מדוע אין להידחק כל כך אפילו לסעודת מצווה? ר' יצחק מוורקי מותח ביקורת על ההצטופפות של החסידים הנדחקים זה אל זה, ומלמד אותם שיעור בענווה ובכבוד הזולת.
מדוע התגלתה שרה אמנו לפני ר' נחום מצ'רנוביל, בזמן שבו שהה הרבי בבית הסוהר? ומה לימדה אותו שרה על סיבת מאסרו?
ר' משה לייב מסַסוֹב מציל עבריין יהודי מבית הסוהר, אבל הלה אינו מוכן לחזור בו מדרכיו. במקום להתאכזב מהתנהגותו של אותו עבריין, ר' משה מחליט ללמוד ממנו על כוחה של מסירות.
למה לו מותר? התלמיד החדש, ר' מנדל מרימנוב, זכה ליחס מיוחד, ואף ניתנה לו האפשרות להפר את הכללים. כנראה משהו מיוחד שהיה בר' מנדל גרם לכך שחרגו למענו מן הכללים.
איך להצליח לעשות מעשים גדולים למען מטרה חשובה שמעבר לאינטרס האישי? לרבי יצחק מדרוהוביץ' יש הצעה
לפני שאתה מתקן את העולם כולו – נסה תחילה לתקן את עצמך. אמירתו הידועה של הרבי מצאנז על התפכחות מן החלומות לשנות את העולם
חלק עשירי - האילן הפלאי
קבוצת אנשים מנסה להגיע אל האילן הפלאי, שבו נמצאים כל בעלי החיים. הקבצן הגיבן הוא היחיד שיכול להביא אותם אל האילן, שאינו נמצא ב"מקום".
מדוע פחתו התרומות ברגע שעזב הרבי את מקומו? מה גורם לאדם חשק לתרום ומתי תשוקה זו מפסיקה ונעלמת?
מה עושה ר' יצחק מוורקי בגן עדן לאחר מותו? הוא עומד על שפתו של נהר העשוי דמעות, ואינו יכול לעזוב את המקום.
הרבי מרוז'ין נוהג לנעול נעליים מפוארות, אך ללא סוליות תחתיהן. ההידור החיצוני מתגלה כעטיפה חיצונית בלבד, ומתחתיו יש כאב וייסורים שהרבי מסתיר
למה לסבול? ר' יצחק מוורקי סייע לחסיד שהיה טרוד בענייני ציבור כיצד להגיע אל המנוחה והמרגוע. כדי להגיע לשם אין להפחית את העומס המוטל על החסיד אלא להפך - על החסיד להבין ולהשלים עם העובדה שזהו תפקידו בעולם.
האם הדרך לזכות בעולם הבא היא להימנע ככל האפשר ממפגש עם העולם הזה?
מדוע פשט ר' נטע מחֶלְם את בגדיו, ומדוע לקח ר' נטע את כוחותיהם של אדמו"רים שלא נראו לו ראויים לכך?
ר' לוי יצחק מבֶּרדיטשוֹב ידוע כ"סנגורם של ישראל', וכמי שעסק בלימוד זכות על כל אדם. אולם בשעת הצורך הוא ידע להוכיח ולגעור. כאן הוא משתמש בהומור כדי להוכיח יהודים עשירים שנטשו את מנהג האבות.
מרוב דבקותו באל התקשה הבעל שם טוב לשוחח עם בני אדם. דווקא קשריו בעולמות העליונים סייעו לו להתחבר לעולם החברתי הרגיל.
כיצד הוציא ר' משה לֵייבּ מסַסוֹב את נשמתו, ומדוע סירב ברגעיו האחרונים לקיים את דברי התלמוד?
מה מביא חסיד בחבורה של אנשים פשוטים לתפור לעצמו בגד משי? ומדוע נגעו החסידים בבגד עד שכמעט קרעו אותו?
אמירתו הנודעת של הרבי מקוצק נאמרה על אדם אחד, שהוא "צדיק בפרווה". משמעותה של האמירה - חַמֵם אחרים ולא רק את עצמך
את תפילתו של הכוהן הגדול ביום הכיפורים מפרש ר' לוי יצחק מברדיטשוב כתביעה מוסרית - על האדם להיות טוב וצדיק מצד עצמו, ולא בהשוואה למי שמצבם גרוע ממנו
למרות השהות הקשה בבית הסוהר, ר' ישראל מרוז'ין אינו מצטער על כאבו הפרטי אלא על כאבה של השכינה, המשתתפת בצערו של היהודי הסובל.
ר' אלימלך מליז'נסק "הריח" את העבֵרה שהתרחשה בעיר שבה ביקר. נער צעיר שסייע לו בשעה ששאר בני העיר נרתעו מפניו, זכה לברכה גדולה שהתגשמה כעבור שנים רבות
מדוע על בעל העגלה להישאר בעבודתו, למרות הפסד התפילה במניין?
מדוע לא שמע החסיד בעצת רבו, שביקש ממנו לעזוב את החסידות? והאם המחיר הזוגי ששילם על כך אכן משתלם?