סיפורי חסידים בנושא: דמיון ומציאות

איך אפשר לקבל בשמחה אירועים קשים שעוברים עלינו? המגיד ממזריטש מציע לשאול דווקא את ר' זושא, שטוען שלא ידע רעה מימיו
ר' אלימלך מליז'נסק מצליח לפגוש את אברהם אבינו, לאחר שהתכונן לכך רבות, אבל לאברהם "אין פנאי" לפגוש אותו. מה הוא מנסה לרמוז לר' אלימלך?
הר' מקוצק איחר ללוויית רבו, ר' שמחה בונים מפשיסחה. הוא נכנס לחדר של רבו ויצא משם בתחושה שבחדר ההוא התרחשה הלוויה האמיתית.
השימוש במיסטיקה ובקבלה יכול להיות מסוכן, ואינו יכול לבוא במקום הדבר עצמו, המצווה עצמה. חסיד ש"טבל במקווה" בעזרת כוונות ומחשבות ספג ביקורת נוקבת מאת רבו, ר' מנדל מקוצק
ר' דוד מללוב מאחר להגיע לשבת אצל החוזה מלובלין, ונאלץ לשהות בכפר סמוך. הוא מתנחם בכך ששולחן הרבי כה ארוך, שממילא מגיע עד אליו.
כיצד עמד ר' יחיאל מיכל הצעיר בניסיון הפיתוי של גויה פרוצה שחשפה את גופה לפניו? כיצד הצליח ר' יחיאל שלא להתפעל מיופייה של האישה, ואף להיגעל ולהקיא בשל כך?
ר' שמחה בונים מפשיסחה מקבל את פניו של ר' אברהם יהושע השל ונוהג בו כמלך. גם ר' אברהם יהושע עצמו מספר שבגלגולים הקודמים הנהיג את העם
הסיפור של הר' מצאנז על הכפרית הענייה שהפליגה בדמיונות על עושר, עד שלא נשאר לה מה לאכול, הוא משל לכל אחד מאתנו.
העיוורון מוליד התלהבות. במשל שסיפר הבעל שם טוב, המלך מעוור את עיניו של נגן הכינור כדי שינגן מתוך התלהבות. משל מורכב זה קיבל פירושים חסידיים על אודות התחדשות והתרגשות בתפילה.
עני שיכור התעורר וגילה שהוא כומר נכבד. במשל משעשע מדגים ר' שמחה בונים מפשיסחה עד כמה מסוכן להיקרא "רבי" אם אינך כזה באמת.
איך יכול היה ר' נפתלי צבי מרופשיץ להתארח אצל תלמידו ר' חיים מצאנז שנים אחרי מותו? האם יש חיים אחרי המוות?
נער צעיר חש, לאחר ששמע דברי תורה מן הבעש"ט, כי עוד מעט יגיע המשיח. הוא מגלה כי כל התלמידים הבוגרים ממנו גם חשו בכך, והם מתקבצים יחד בהתרגשות.
כיצד "הופיעה" בבית המדרש של ר' נפתלי מרופשיץ נשמתו של תלמיד חכם חשוב שהלך לעולמו, וכיצד ר' נפתלי - איש ההומור והצחוק - אינו מהסס להציג באופן נלעג את רבו, החוזה.
ממה היו עשויות החומות שהציב המלך סביבו? משל חסידי חשוב זה מתאר כיצד מי שפועל מתוך אהבה ותשוקה יכול לעמוד בניסיון ולפרוץ מחסומים דמיוניים.
סיפור זה הוא אחד משיאי יצירתו של ר' נחמן מברסלב, ויש בו נושאים מרכזיים שבהם עסק ר' נחמן - ההתמודדות עם הייאוש וחשיבות ההתבודדות, העמידה כנגד מניעות והתנגדויות, הפרישה אל היער ועוד.
מהו אינסוף? רבי נחמן מברסלב נהג לספר לחסידיו חזיונות שראה בהקיץ ובחלום. לפנינו חיזיון נוסף, המכיל סמלים רבים המבקשים פירוש. ר' נחמן, כדרכו, לא פירש אלא השאיר את הדברים אפופי סוד.
בסוף ימיו התעוור ר' שמחה בּוֹנִים מפְּשִׁיסְחַה, והוא מגלה לתלמידיו שגם לעיוורים יכול להיות יצר הרע.
האם העיר מֶז'יבּוּז' קיימת בעולם? ר' גרשון מקיטוֹב אינו מתפתה להאמין למה שנאמר לו בחלומו, ומתעקש שמז'יבוז' קיימת. כך הוא ניצל ממוות וחוזר אל המציאות.
האם סיפורי הצדיקים הם אמת? הרבי מצאנז לא יודע לענות על השאלה אבל יודע שטמון בהם כוח גדול.
אחד מצעירי לִיזֶ'נְסְק לומד את חוכמת הכישוף. כשהוא מגיע לרבי אלימלך הוא מלמד אותו דרך הכישוף את סכנות המקצוע שבחר לעצמו. את המסקנות הוא כבר מסיק בעצמו
סדרה של סיפורים חסידיים מתארים מפגש עם אדם - בדרך כלל גוי - שהוא בעצם מת המהלך על פני האדמה. מה באים לבטא סיפורים אלה?
במה מועילה שתיית "לחיים", ומתי אינה אלא אשליה שאינה מסייעת לדבר?
בסיפור מפחיד על תהליך קבלת התורה עובר ר' נחמן חוויה מיסטית שבה הלחם שהוא אוכל הופך לאותיות.
משל זה מעמת את הקוראים עם היתרונות והכשלים בראיית המציאות כהווייתה. מה ההבדל בין סבל לאטימות, בין תודעה לשכחה ובין פיכחות לשכרות?
האם סיפור הפיתוי היה או שמא רק דמיון היה?
מי הוא המלאך פיל"ד? ומדוע כתב נער צעיר מן החצר החסידית שבפשיסחה "פתק מן השמים"?
האם טעם השבת יכול לעבור בשלמותו ליום חול? האחים, רבי אלימלך מליזַ'נסק ורבי זוּשא מאניפּוֹלי מגלים שכן, ונרעשים.