בביתו של הצדיק

רב אחד נפרד בחיבה מרבי יהודה אריה אלתר מגור לאחר ששהה אצלו. בחידוד לשון מפציר בו ר' יהודה אריה לנהוג חיבה גם בציבור הרחב
ר' יחיאל מאיר מגוסטנין הכניס אל ביתו אורח מטונף, מסריח ודוחה. לבסוף הבין הרבי כי אדם זה היה שליח מן השמים שנועד לנסותו כיצד ינהג בו
ר' צדוק אינו מודה שהוא יודע את כל הש"ס בעל פה - דבר השמור רק ליחידי סגולה - אלא רק "חצי ש"ס", אבל איזה חצי שרוצים...
כיצד התייחס ר' יצחק מווּרקי לאדם חצוף, שדיבר עליו דברי גנאי? מדוע קרא לו אל חדרו, ואיזו הצעה הציע לו, כשהיו שניהם לבדם?
מדוע אין אנו זוכים היום ליכולות הרוחניות והמיסטיות שהיו מצויות בדורות הקודמים? האם הדבר מעיד על כך שלא התאמצנו מספיק?
אישה חסידה התחבאה בארון כדי לשמוע את דבריו של הרבי. עוד יבוא יום, אמר הרבי, והיא תיכנס לגן עדן, והצדיקים הגברים יתביישו ממנה.
רבי יהודה אריה אלתר מגור מצא את אחד מתלמידיו מעיין בכתב היד של ספרו. בעזרת דרשה הוא חושף בפני החסיד את חששו מפני מעשה זה, ומצניע בכך איום מרומז לחסיד החטטן.
כל אחד צריך למצוא את אלוהיו בעצמו, ולא לקבל אותו בירושה מאבותיו. כך אמר לאביו הנער מנחם מנדל - מי שלימים יהיה ר' מנחם מנדל מקוצק, לאחר שהצטרף אל התנועה החסידית.
מה בין תפילה ואהבת בני זוג? בעל אכסניה פשוט לימד את החסידים מה זאת אהבה ומה כוחה, ואף הוכיח להם כי הדבר קשור ביחס אל הזמן הנכון לתפילה.
מה תעשה אם תמצא ארנק? הרבי מצאנז מסרב לקבל תשובות פשוטות לשאלה זו, ומוכן לקבל רק תשובה מורכבת וכנה.
האם ייתכן שאריסטו עלה בהבנתו על יחזקאל הנביא? והאם הדבר מעיד על מעלתו של אריסטו או דווקא על חסרונו? לעתים דווקא הידע והידענות מעידים על מרחק מן החוויה הבלתי אמצעית.
ר' נפתלי מרופשיץ חשב בטעות כי אירע לו קרי לילה ביום הכיפורים, דבר הנחשב לחטא. לבסוף הבין כי לא קרה לו דבר, והאירוע כולו נועד ללמד דרך לתשובה
אחד החסידים שואל את בעל ה"שפת אמת" אם זכה לגילוי אליהו, ותשובתו של הרב מבהירה לו שיש דברים חשובים יותר, בהם לא ללכת בדרך החטא ולדבוק באל.
ר' ישראל מרוז'ין הוא יתום, ולא נולד לתוך מסורת עמוקה ושורשית שהועברה אליו מאביו ומרבותיו, אבל דווקא עובדה זו מקנה לו חוסן מפתיע
שינוי יכול להתרחש ברגע אחד, אדם פושט צורה ולובש צורה חדשה. זהו המסר שמעביר ר' ישראל מרוז'ין לבנו בר המצווה באמצעות סיפור על כוחם של תפילין ובגדים
כיצד נמדד הקשר הקרוב אל המורה או הרבי? עבור ר' שמחה בונים מפְּשִׁיסְחַה, ההוכחה לקשר שלו עם רבו הייתה שהוא שמע את "קולם" של בגדי הרבי.
הסיפור מביא את המתכון הקליל של ר' נפתלי לאיך צריך אדם לקבל את פני מותו.
הר' מקוצק איחר ללוויית רבו, ר' שמחה בונים מפשיסחה. הוא נכנס לחדר של רבו ויצא משם בתחושה שבחדר ההוא התרחשה הלוויה האמיתית.
השימוש במיסטיקה ובקבלה יכול להיות מסוכן, ואינו יכול לבוא במקום הדבר עצמו, המצווה עצמה. חסיד ש"טבל במקווה" בעזרת כוונות ומחשבות ספג ביקורת נוקבת מאת רבו, ר' מנדל מקוצק
איש משונה לבוש מעיל לוטש את עיניו אל הילד המוכשר. האימא שנבהלת מרחיקה את בנה, ואינה יודעת כי זהו הבעש"ט המרעיף ברכה על הילד, שעתיד להיות תלמידו.
כוס התה של ר' מאיר מפרימישלן עשויה לסייע לאישה הזקוקה לעזרה, והכול בגלל משחק מילים משעשע - תה = "תְּהֵא הַשָּׁעָה הַזֹּאת שְׁעַת רַחֲמִים"
הליכה אל המורה הלא-נכון הסתיימה באסון. ר' שמחה בונים מפשיסחה מסביר לתלמידו - צריך לדעת ממי לקבל עצה וברכה. בשל כך "ברכתו" של צדיק מסוים התבררה כצרה צרורה
שני חסידים נוסעים אל הרבי בעגלה. גביר גדול וטרמפיסט עני. בחדרו של הרבי מתהפכים המעמדות.
איש עני מבקש את ברכתו של רבי שמֶלקֶה מזַקליקוֹב להיות עשיר, אך אינו יודע שבכך הוא ממיט על הרב אסון. סיפור על כוח גזרתו של הצדיק, ועל הסכנה שבניסיון לשנות גורלות.
שלושה דורות של אדמו"רים ממשפחת חב"ד מברכים את הילד שהפך לאיש מבוגר. אדם מבורך שכזה - כעת צריך בעצמו לברך את הרבי.
גם מצוות ומעשים טובים עשויים להיות "מעשה שטן", והכול בגלל גאווה והתרברבות. בעזרת חלום הבעל שם טוב ותלמידו ר' זאב מסייעים לאדם יהיר להבין את הטעות שבמעשיו
דווקא מי שצם ומתענה, ולא אוכל בהיחבא, נתפס בעיני המגיד מקוז'ניץ כשקרן גדול יותר. אדם כזה - מרמה בעיקר את עצמו
ר' שמחה בונים מפשיסחה מקבל את פניו של ר' אברהם יהושע השל ונוהג בו כמלך. גם ר' אברהם יהושע עצמו מספר שבגלגולים הקודמים הנהיג את העם
ר' מנדלה מפרמישלן רוצה לנסוע אל המגיד ממזריטש בלי שאיש ידע על זהותו האמיתית. המגיד מגלה מיד מיהו ומלמד אותו משהו על חשיבות שמו של אדם
בעזרת הרבי וכוחותיו המיסטיים מצליחה אישה עגונה לאלץ את בעלה לשחררה ולתת לה גט. החפצים שחטפה האישה מידו של בעלה גרמו לו להודות במעשיו
מהו לימוד תורה? האם רק מה שכתוב בספרים? יראת החטא של החוזה מלובלין מביאה אותו לדרשות שנויות במחלוקת
(גרסת "שמחת ישראל")
למה היה על ר' אייזיק לנסוע עד הגשר של פראג כדי לדעת היכן נמצא האוצר באמת? ומדוע נהג ר' שמחה בונים מפשיסחה לספר את הסיפור לצעירים שרצו להצטרף לחצרו?
מדוע קילל הרבי את תלמידו, וכיצד הגיב ר' נפתלי למילים שהטיח בו רבו? דרמה מתוחה ומורכבת המתרחשת בעת פגישתם החוזה מלובלין ותלמידו ר' נפתלי.
המגיד ממזריטש משווה את עצמו לחייט שנאלץ להטריח את הלקוח ולמדוד עליו את הבגד. זהו משל על אי הנחת שגורם המורה לתלמידו
כל מנהיגות בהיסטוריה של עם ישראל מיצתה את עצמה ופינתה את מקומה למנהיגות שאחריה. היהודי הקדוש תוהה וחושש מה יהיה אחרי שרבני החסידות יאבדו את כוחם המוסרי.
הרבי מדבר עם אישה אלמנה, אך תלמידו החסיד מבין כי השיחה נסובה על גלות השכינה ופורץ בבכי. האם אמנם לכך התכוון הרבי?
אישה מספרת לרבי שבתחילה הייתה יפה בעיני בעלה ואילו עכשיו הפכה בעיניו למכוערת. הדבר מסמל עבור הרבי את יחסיו של האל עִם עם ישראל, והוא הופך את השיחה לתפילה.
ר' צבי מזידיטשוב העדיף את אור התורה על אורה של אבן חן עצומה שמצא. הוא כנראה הבין שעושר רב יכול להיות גם מסוכן
מיהו הנער הבלתי נראה ששלח הצדיק אל בית המרזח באמצע הלילה, והיכן ניתן למצוא אותו?
החוזה מלובלין נופל מחלונו ונעלם. כעבור כמה שעות הוא נמצא פצוע קשה לא הרחק מביתו. מה קרה לחוזה, ואיך ניצל מהנפילה הקשה? מה מסמלת פטירתו בתשעה באב?
הסוכה לא כשרה, אז מה? עגלון שרצה לקיים את מצוות אכילה בסוכה המציא פטנט מקורי - הוא הפך את כובעו לסוכה אישית זעירה.
רבי צדוק הכהן נפרד מחסיד הרוצה לעזוב את ארצו ולהגר לאמריקה במילים של קללה מן התורה. מיד לאחר מכן נופל החסיד ומת, אולי בגלל קללתו של רבו ואולי כסמל לנפילה הרוחנית המצפה לו.
מה ענה ר' יהודה אריה אלְתֶר מגוּר לחסיד שהתלונן שגנבו לו את השטריימל?
כשצדיק מתגלה לאדם זה חשוב לפחות כמו "גילוי אליהו". דמות מסתורית הופיעה באמצע הלילה בביתו של המגיד מקוז'ניץ. לנכדו הסביר המגיד - לא היה זה אליהו הנביא אלא הרבי שלימד אותי חסידות
מדוע רכב רבי קלונימוס קלמן על גדי שראה ברחוב, וכיצד הגיבו לכך תלמידיו שהיו מבוגרים ממנו בשנים רבות?
בניגוד למקובל מאפשר רבי חנוך הֶנִיך מאלכסנדר לנשים להיכנס אליו לפגישה, ומסביר בבדיחוּת: "השווה הכתוב אשה לאיש לכל עונשים שבתורה"
רב בבית המרזח? תארו לעצמכם אדמו"ר חסידי מחופש רוקד עד אור הבוקר במסיבה של צעירים הוללים. הייתכן שהוא לא אחר מאשר רבי משה לֵייבּ מסָסוֹב? ומה בדיוק מחפש שם חסיד זה?
איך יכול היה ר' נפתלי צבי מרופשיץ להתארח אצל תלמידו ר' חיים מצאנז שנים אחרי מותו? האם יש חיים אחרי המוות?
חסיד אחד מגיע לר' מקוצק ואומר שרבו גדול והשגתו הרוחנית עצומה כל כך שהיא מגיעה עד השמים. הר' מקוצק עונה שהוא קטן כל כך ולכן השמים מתכופפים כדי להגיע אליו.
מדוע ציווה ר' מנדל מרימנוב לנסר את הפינות של השולחן החדש שקיבל?
מהו הרגע שבו מתעורר הלב לשינוי? בסיפור שלפנינו מספר חסיד אחד על המפגש שלו עם ר' יצחק אייזיק מקַלִיב ששינה את חייו, ומחפש את הרגע המדויק שבו קרה הדבר.
העוזר של הרב מנסה לעשות סדר בחצר הרבי. איש פשוט ומגודל שיער שנדחף להיכנס אל חדרו של הרבי, מלמד אותו שלפעמים סדר והיררכיה מסתירים את האמת הפנימית של בני האדם
כוס "לחיים" ששתה חסיד עם חבריו הצילה אותו ממוות וביטלה את רוע הגזֵרה. החוזה מלובלין למד מכך עד כמה גדול כוחה של שתיית "לחיים" חסידית
המשרתים של ר' זושא מגלים כי גם אם לא יגישו לו את האוכל - ר' זושא לא יישאר רעב. ה' ידאג לפרנסתו. אדם זר שדחף קודם לכן את ר' זושא אל שלולית בוץ מביא לו סעודה מכובדת
חסיד שהסתבך בעסקים לא חוקיים בא לרבי מטשכנוב כדי שיברך אותו בהצלחה לפני שהוא חוזר למוטב. הרבי מסביר לו במשל מדוע אינו יכול לעזור לו
רבים מתלוננים על השוחט של העיר ורק אדם אחד מתייצב לצדו. ר' מנחם מנדל מקוֹסוֹב בוחר שלא להעביר את השוחט מתפקידו, ומסביר מדוע הוא עושה זאת באמצעות הסיפור של עקֵדת יצחק.
מדוע הצטער הבעל שם טוב? האם על אשתו שנפטרה, או שמא על דברים אחרים שאבדו לו עם פטירתה?
מדוע הדרשה של ר' נפתלי עייפה אותו כל כך? האם שומעיו השתכנעו?
ר' פנחס מקוריץ מבטיח לאלו שחשבו כי אבדה התקווה, ולא יוכלו עוד להרגיש ולטעום את טעם השבת, שאם יתאמצו, יש עוד טעם המחכה להם. בתוך כך הוא מכין בעצמו דגים טעימים לכבוד שבת
מהי המעלה הרוחנית שבה מתקנאים יושבי גן העדן? החוזה מלובלין מציע שדווקא החיים הגשמיים בעולם הזה הם המעלה הרוחנית הגדולה.
מדוע נקרא אחד הימים שלפני חג השבועות "יום המיוחס", ומה למד מכך ר' חיים מצַאנְז על כבודם של אנשים מיוחסים?
למרות גופו החולני של המגיד מקוז'ניץ, ברגעים של תפילה וקדושה מתגלה בגופו הרצוץ כוח אדיר. הכוח, כך מסביר המגיד, לא תמיד מגיע מן הגוף אלא מושפע מדברים אחרים לגמרי
היהודי הקדוש מבקש ללמוד "קצת יראת שמים" מרבי אברהם המלאך. מה שהוא רואה אצלו בחדר מכניס בלבו יראה גדולה.
למה לקחת מעני את המעט שיש לו? ר' לוי יצחק מברדיטשוב לוקח למגיד מקוז'ניץ את המעיל דווקא כשקר בחוץ, ומלמד אותו לגלות את מה שיש בו
מתי בושה היא דבר חיובי ומתי היא דבר שלילי? נער ביישן בן ארבע עשרה מקבל שיעור לכל החיים מהרבי מקוצק
ברגע שנטל הבעש"ט את ידיו לסעודה השלישית ידע כי שותפו הרוחני - ר' חיים בן עטר המכונה "אור החיים", נפטר בארץ ישראל. במוצאי השבת הסביר לתלמידיו כיצד יכול היה לדעת זאת
הדג שאיבד את זנבו המריד את הדגים כנגד הדייג. ר' יהודה צבי מסייע לדייג ומלמד אותו עד כמה חשוב להקפיד בכבודם של הבריות - ואפילו בכבודם של בעלי חיים
רבי זאב מזבאריז סירב לשתף פעולה עם אלו שרצו להשיב מלחמה נגד יהודים שפגעו ביהודים אחרים מתוך אהבת ישראל.
מהי משמעות התקיעה בשופר? ר' לוי יצחק מברדיטשוב דוחה את כל התוקעים בעלי הכוונות הקבליות ובוחר דווקא באדם בעל כוונות פשוטות וכנות
מדוע חזר רבי חיים מצאנז על עקבותיו ולא נכנס אל בית הכנסת? ואיזה לקח חשוב למד התלמיד שעקב אחריו בחזרה אל ביתו? על הדרך ועל המטרה.
מה אדם יכול להותיר אחריו אחרי מותו? האם הוא יכול לחייב את הנשארים בחיים לזכור אותו?
ר' יחיאל מאיר מבקש מתלמידו שלא יתבייש וישב על הכיסא שהכין עבורו. כדי לשכנעו, הוא מספר לו כיצד הוא עצמו העז לשבת על כיסא שהכין לו רבו שלו, הרבי מקוצק.
כיצד יודעים שמשה רבנו היה גבוה ורזה, ואילו אחיו אהרן נמוך ושמן? דרשה היתולית לכאורה נתפסת כאמירה עמוקה ורצינית בעיני ר' הירש מזידיטשוב.
אל ר' ישראל מרוז'ין מגיע אחד החסידים כדי לשאול בעצתו. הוא רואה מולו אדם נטול זקן, ולא מעלה על דעתו שמדובר ברב עצמו. סיפור על דעה קדומה.
חוכר יהודי שפרנסתו בסכנה מבקש עזרה מרבי יצחק מאיר אלתר מגור. ר' יצחק מאיר דורש את אחת מזמירות שבת שבהן מובטח שכר לשומרי השבת, וגוזר שהסכנה תתבטל
הר' מקוצק מתהלך בבגדים קרועים אבל הוא מזלזל כל כך בכסף עד שאינו מוכן לבקש נדבה. הזלזול שלו עושה רושם רב על ר' פייבל מגריצא, וגם הוא לא יכול היה להסתכל על כסף תקופה ארוכה.
מדוע תלמיד רעב שהגיע לפני ר' זאב מזבריז אינו מקבל ממנו סיוע? מה למד התלמיד מהרב, ומדוע לא כעס עליו?
למרות הצרה והתענית שנגזרה על הציבור בידי רבי נכבד, אצל ר' ישראל מרוז'ין ניגנה התזמורת ובכך אמר: השמחה תנצח ולא התענית
כיצד ניתן בכלל לגנוב אם כתוב בתורה "לא תגנוב"? כך הרגיש הרבי מגור, לאחר שנפגש בפעם הראשונה עם ר' מנדל מקוצק
מדוע נשפך היין במהלך הקידוש שעשה ר' שמחה בונים מפשיסחה? תלמידיו של הרבי מתארים רגע אחד, שבו נחשף בפניהם משהו מעולמו הפנימי הגועש של רבם.
מה עדיף? תום הלב או שכל חריף וידיעות נרחבות?
ר' שמואל מלוּבַּביץ' מזיע מאוד במהלך השעה שבה הוא פוגש את הפונים אליו. הסיבה היא כי עליו "לפשוט" בכל פעם את בגדיו ו"ללבוש" את בגדיו של הפונה, כדי להבין ללבו.
אדם פשוט, בור ועם הארץ, זוכה לברכה של הבעש"ט אף שאינו ראוי לכך. הברכה ממשיכה ונאמרת גם בדורות הבאים, אולי בשל תמימותו של האיש
צדיקים חסידים רבים היו ידועים בהתנתקות מהסובב אותם לטובת שוטטות בעולמות עליונים. אך לפעמים מטרת ההתנתקות הייתה לעזור לאדם שנמצא בצרה
מדוע הרבי מצאנז אינו מצליח להשלים את המשפט "מודה אני לפניך מלך חי וקיים" כשהוא קם בבוקר? ומתי הוא כן מצליח לעשות זאת?
החוטא הגדול מגיע אל ר' מרדכי מלַכוֹבִיץ' כדי לקבל ממנו מתכון של ייסורים לכפרת עוונותיו. הצדיק מפתיע אותו במתכון לשנה של תענוגות. ודווקא כך, הוא מצליח להחזירו בתשובה
חסיד מתלונן בפני ר' יהודה אריה אלתר מגור על רגשות אשמה המפריעים לו בעבודת השם. ר' יהודה עונה לו שלא יעסיק את עצמו במחשבות הללו.
האם מותר להיות חזן תמורת תשלום? הר' מקוצק מזדעזע שאחד מחסידיו מתכוון להתפלל תמורת תשלום, ולבסוף מתרכך.
מה מבחין בין ימי חול לשבת אצל מי שמקצועו אינו כרוך בעבודת כפיים? ר' יצחק מאיר מגור נהג להדליק את המקטרת ולזרוק אותה ארצה כדי לסמל את כניסת השבת.
שתי כיכרות לחם דבוקות היוו סימן לחברות עמוקה שבין שני חסידים. כשהתגנב ללבם כעס זה על זה, הפריד רבם לשתיים את הכיכרות הדבוקות שהיה נותן להם בדרך כלל.
מה הקשר בין חכמתו של אדם לבין התנהגותו? האם חכמת התורה משפיעה על ההתנהגות המוסרית, ואולי להפך?
אחד מצעירי לִיזֶ'נְסְק לומד את חוכמת הכישוף. כשהוא מגיע לרבי אלימלך הוא מלמד אותו דרך הכישוף את סכנות המקצוע שבחר לעצמו. את המסקנות הוא כבר מסיק בעצמו
ר' יצחק מוורקי מנחם את ר' אברהם משה על פטירת אביו. הוא אומר לו: עד עכשיו אביך למד אתך עם המעיל, ומעכשיו ילמד אתך בלי המעיל
מה נדרש כדי להיות רבי ולדרוש בתורה - ידע? מנהיגות? ר' הירש החזן אומר לר' יהודה אריה אלתר מגור שכדי לדרוש בתורה צריך לדעת את הניגון שלה.
בהומור ובציניות רומז ר' נפתלי מרופשיץ לרבו, החוזה מלובלין, כי אפילו הרבי עלול להיכשל בגנֵבה
כשרבי יהודה לייב מגור היה ילד, הוא רצה לראות בחג הסוכות את יצחק אבינו, האושפיזין של אותו היום. אביו הראה לו את אביו שלו: ר' יצחק מאיר אלתר.
יכולתו של ר' פנחס מקוריץ לחוש מה מתרחש בלבו של אחד מתלמידיו, מסייעת לתלמיד לשקם את אמונתו הדתית ולהתגבר על ספקותיו
המנהיג צריך להיות מורם מעם, ועם זאת גם הוא בן אדם. מה יעשה המנהיג עם צרכיו היומיומיים בפני הציבור? דגם של מנהיגות אינטימית
האם צריך לפעמים לשכוח את התורה? ולמה נשך את עצמו הרבי כשרצה להתפלל?
האם יעמוד הרב בניסיון הקשה שהציב בפניו בנו? ויכוח בין האב המתנגד לבין בנו החסיד מוביל את האב לעמוד במבחן קשה, שבעזרתו מסביר לו בנו מדוע הפך לחסיד.
משרתו של ר' אוּרי מסטרליסק קם בליל יום הכיפורים לשתות, אך הרבי שמבחין בזאת, לא נוזף בו. הוא רואה קודם כול את טובת האיש ובריאותו לנגד עיניו.
על כוחו של מבט קצר לחולל שינוי. ר' צבי אלימלך עושה יום ולילה במסירות כדי לראות את פני המגיד מקוז'ניץ. האם יזכה גם לראות את פני המשיח?
בשל הקפדתו על ההלכה, נמנע היהודי מלשתות משקה חריף שהוצע לו. ר' לוי יצחק הפך את האירוע להוכחה לאמונה ולמסירות הקיימת בלבם של היהודים
מדוע סירב רבי לוי יצחק מבַּרדיטשׁוֹב לסלק משולחנו אדם בור, שהסתפח בקביעות אל סעודותיו, וכיצד יסייע לו הדבר לעתיד לבוא?
מה אמר ר' זאב מז'בריז' לגנבים שמצא בביתו, וכיצד הזהיר אותם שישמרו על בריאותם?
יש המאשימים את החסידים שעיסוקם מרחיק אותם מן המחויבות לפרנסת משפחותיהם. מהמשל של ר' שמחה בונים מפְּשִׁיסְחַה עולה שכך צריך להיות: המחיר הכבד שהחסידים משלמים על הדרך שבחרו בה גורם להם להתייחס אליה ברצינות.
אמונה יוצרת מציאות. חסיד ישיש, מתלמידי הבעל שם טוב, מספר לחסידים צעירים כיצד אירע לו נס מכוח האמונה ברבו.
לאחר שנשרף ביתו של החזן כליל, הלך אל ר' מנחם מנדל מקוצק. הרבי רמז לו שביתו נשרף מכיוון שהאריך במקום שלא היה צריך
ידוע שדברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב, אבל מה קורה לדיבורים שאין להם שומע? ר' משה מקוברין חווה את זה על בשרו
איזה מכתב סודי כתב הרבי מצאנז לקב"ה, ומדוע עזר לאותו יהודי זר, ולא לאחד מחסידיו?
ילדה בת שש מכניסה אורחים ומלמדת משהו חשוב את החסיד - רבי הוא אדם שנכנסים אליו עם "הבוץ שעל המגפיים". מורה אמתי הוא אדם שאין צורך להסתיר מפניו את החולשות
מדוע ביקש הבעש"ט מרעייתו לפנות ישירות אל החסידים כדי שיפסיקו לשתות ולרקוד? מדוע הרעייה המשיכה להביא לחסידים עוד יין, במקום לשלחם הביתה?
המוהל מתעצב על הטרחה הרבה שטרח עבור ברית מילה לילד ממעמד נחות. אך רבי יחיאל מאיר מגוסטינין מנחם אותו בסיפור מופלא שהמסר שלו: לעולם אינך יודע מה ערכו של יהודי
חלק ראשון
שני חברים, חכם ותם, יוצאים אל מסע חייהם. להיכן יגיע כל אחד מהם?
הכעס והמריבה נחשבים בעיני הרב עוון חמור פי כמה מחומרות הלכתיות הקשורות בפסח.
מדוע חרג ר' זאב מזבריז ממנהגו, ואכל מצה שאינה "שמורה" לעיני חסידיו? איזו טעות כפולה עשו חסידיו?
מפני מה סירב ר' חיים מצאנז להרחיב את דירתו הקטנה, וכיצד למד זאת מר' אלימלך מליז'נסק?
הילד התחבא היטב במשחק המחבואים, אך איש לא בא לחפשו. אירוע זה הזכיר לסבו, ר' ברוך ממז'יבוז' את משחק המחבואים של האדם עם בוראו, ואת הצורך לזכור את נוכחותו הנחבאת של האל
כיצד ידע הנער הצעיר, מי שלימים יהיה ר' מנדל מווּרקי, לומר בעל פה ובמדויק את הדרשה שאמר אביו? ומדוע בשל כך ראוי לו לשחק בקלפים?
ר' ברוך ממֶז'יבּוּז' גרם לתלמיד חכם ליטאי גאוותן לשכוח את כל ידיעותיו בתורה. בכך העניק לו את מתנת השכחה, והשלים את מה ששכח לעשות מלאך השכחה.
מהו סוד החסידות? רבי יצחק מווּרקִי מגלה לחסידיו שדרכה של החסידות הוא לא לשקר לעצמך.
סוס נשאר סוס, גם אם הוא מקושט בתכשיטים ויש לו היסטוריה מפוארת. במשל של הרבי מצאנז הוא מסביר לאדם בעל ייחוס מפואר, מדוע אישיותו אינה נמדדת על פי ייחוסו
ר' לוי יצחק סטר על פניו של אורח וצעק ביידיש, וכל זאת באמצע התפילה. אולם מה שנראה כמעשה פסול ואסור מתגלה כניסיון ללמד זכות על חטאו הנסתר של האורח.
מדוע פשט ר' נטע מחֶלְם את בגדיו, ומדוע לקח ר' נטע את כוחותיהם של אדמו"רים שלא נראו לו ראויים לכך?
הרמב"ם, הרופא ואיש ההלכה מימי הביניים, מסייע לרבי החסידי למצוא רפואה לחולים. דבר זה לא נעשה מתוך לימוד בספרו של הרמב"ם אלא רק במבט אל תוך הספר
חסידי חב"ד מלגלגים על ר' אברהם יהוֹשֻע הֵשֶל מאַפְּטָא. ר' לוי יצחק מברדיטשוב מנחם אותו ואומר שהם מלגלגים עליו משום שדרכו אינה מובנת להם, אך יש לה ערך עליון
היהודי הקדוש מצליח להתמיד בעבודתו הרוחנית בזכות התבוננות בנפח שמתמיד גם הוא בעבודתו.
בעקבות אירוע שהתרחש בעולם העליון, למד רבי יצחק מקַאליב כי לפעמים טוב להכריע לטובתו של אדם עני ורעב, אף בלי לבדוק יותר מדי.
מפני מה לא הצליח גביר עשיר לראות את יופייה של ארץ ישראל? הרבי מרוז'ין מסביר לו זאת בעזרת משל על בת גביר שנישאה לחייט.
ר' מאיר מפְּרֶמִישְׁלָן שכח את הברכה על נטילת הידיים, וחסידיו לא הזכירו לו אותה כי לא העלו בדעתם שהוא יכול לשכוח אותה. מי שהזכיר לו אותה הוא דווקא הפריץ שעמד בצד. ר' מאיר נשאר עם תהייה גדולה על שכחה וזיכרון
הרבי מצַאנז למד אצל הרבי מרוּפְשִׁיץ אבל לא קרא לו "רבי". הסיבה לכך היא שהרבי מרופשיץ היה עמוק מדי עבורו, והוא לא הצליח לרדת לסוף דעתו.
בעירו של המגיד מקוז'ניץ מקבלים את יום הכיפורים בטקס כואב של בכי, במחיצתו של המגיד מקוז'ניץ. וכך, הולכים יחד אל בית הכנסת לתפילת "כל נדרי"
ר' מנחם מנדל מקוֹסוֹב נוזף בעשיר שאינו מכיר את שכנו העני, שהרי "לשם כך נתן לך אלוהים עושר".
האם מותר לספר לרב על התנהגות בעייתית של אנשים אחרים כדי להביא לתיקון הבעיה? ר' יהודה אריה אלתר מגור שומע על הבעיה מאחד החסידים ופועל לתיקונה
הבעש"ט מתרגל סוחר עשיר בגמישות מחשבתית, באמונת חכמים ובאמונה באדם. רק אחרי שהסוחר מתקן את עצמו, ואפילו פוגש את יונה הנביא, הבן שלו שהיה פרא אדם הופך להיות תלמיד חכם
ר' ישראל מרוז'ין קורא לצעיר שבא לבקרו "רבי", לא בזכות איזו סברה מבריקה בלימוד אלא דווקא משום שהבין את ערכו של ביתו המפואר.
בפעם הראשונה כשראה החוזה את שמו של אדם מסוים הוא ירק בבוז, וכמה שעות אחר כך שיבח והילל אותו. והסיבה - ברגעים שבהם עסק האיש במצווה הוא נחשב צדיק.
מי קודם למי - עני שהוא בן למשפחה מכובדת או עני זר ואלמוני? ר' חיים מצאנז מעדיף לתת צדקה לעני מבני עירו על פני עזרה לבנו, שזקוק גם הוא לכסף.
ר' שמחה בונים מפשיסחה נותן פעמיים צדקה לעני: פעם אחת מרחמנות ופעם שנייה כדי לקיים את מצוות הצדקה
מתי להגיש את הקוגל לשולחן? שאלה זו כמעט הביאה זוג להתגרש. המגיד מקוז'ניץ נתן להם עצה פשוטה, ואף יישם את העצה בביתו ובמשפחתו
כולם מקשטים את הסוכה בקישוטים צבעוניים. לר' חיים מצַאנז יש קישוט אחר: צדקה.
מיהו "השרף" (המלאך), וכמה פרצופים יש לו? התשובה לכך יוצאת מהשאלה אם להתבדל או ליצור קשר עם כל אדם.
תעצומות נפש יכולות להיות עניין להתגאות בו, ולכן מעדיף היהודי הקדוש מפשיסחה להסתיר אותן מעין הציבור. בכך מגלה היהודי הקדוש לא רק צניעות אלא גם שליטה מוחלטת ברגשותיו.
"ריבלֶה הצדקנית" היא דמות נשית עצמאית, דעתנית ומפתיעה, שאינה מהססת לגרש את בניה מעל פניה ולוותר על תפקידה המסורתי כאם הדואגת לבניה
פייביש, החסיד הזקן, מתגבר על חששותיו ונוסע לרבי משה לייב מססוב בחורף, בקור העז. הוא מבין שהנסיעה הייתה כדאית כשהוא רואה את הרבי רוקד.
הרבי הושלך למאסר רק כדי שהשבועה שנשבע אחד מחסידיו לא תהיה שבועת שקר. על החשיבות שבשמירת כבודו של יריבך, אפילו בזמן של עימות ומתח.
ניאוף במחשבה. למה הופיעו שדים בעזרת הנשים והפחידו את המתפללות? כיצד פעל הבעל שם טוב, ומדוע לא הצליח לתקן את הנזק שנעשה?
חסיד נקלע לבית של תלמידי חכמים - אלא שהם אינם אלא שדים שקשורים ב"צד הטומאה". גם תלמידי חכמים יכולים להתגלות כ"שדים", אם אין בהם ענווה ואמת
מי יכול להיות מנהיג? מי בוחר באדם מסוים להנהיג? היהודי הקדוש מפשיסחה מסביר לחסיד שרוצה להנהיג שרק ציבור שהולך אחרי אדם הופך אותו למנהיג.
המנהיג הוא מי שיש לו כוחות, אך אם ברצונו להנהיג הוא צריך ללמוד להיזהר מלהשתמש בכוחות האלה לרעה.
"תשעה באב - חבל שבאת!" ר' נפתלי מרופשיץ נוהג לשוחח עם המועדים והשבתות, ומתייחס אליהם באופן אישי, כדמויות המתארחות בביתו.
ר' שמחה בּוֹנִים מפְּשִׁיסְחַה מבקר את אחד מגדולי הדור ששואל אותו כמה שאלות כדי לעמוד על טיבו. תשובותיו של ר' שמחה בונים אינן נכנעות לניסיון להעמידו ביחס לערכים המקובלים.
סיפור משעשע סביב שולחנו של הרבי חיים מצאנז. על חיתוך של בצל אחד ועל שלושה הסברים למעשה. האם כל ההסברים נכונים או שכולם שגויים? סוד גדול...
מדוע לא הצליח ר' יצחק מדרוהוביץ' להירדם מיד כהרגלו, וכיצד הביא הדבר לפגישה הראשונה שלו עם הבעל שם טוב?
תיאור של רגעי חייו האחרונים של הבעש"ט בעולם. עם עצירת השעונים נעצרים חייו
מכל דבריו של ר' יצחק מאיר אלתר מגור זכר החסיד את דברי רבו על כך שחסידיו נאלצים להקשיב לאדם שפל ונבזה כמוהו.
ר' לוי יצחק מברדיטשוב שרוי בשמחה תמידית. כאשר מתגנבת מעט עצבות אל לבו הוא מגרש אותה בעזרת דרשות הנקשרות לשמות המאכלים שאכל
הרבי והחסיד הצעיר "נמצאים" באותו הפסוק ובאותו המצב - שניהם מכירים את ה"תהום" שבנפש, את המשבר. דווקא בשל כך הרבי יכול לחזק את החסיד ולעודד אותו
ר' אברהם יהושע הֶשֶל מאפטא דוחה ומעליב חוטאת שבאה אליו, והיא מוכיחה אותו על כך ודורשת ממנו ללמוד ממנהג האל בחוטאים.
באמצעות דרשה לפורים, רווית מושגים הלכתיים הצליח "רב-פורים" מחופש לגרום לרבי צדוק הכהן להתגלגל מצחוק, כפי שמעולם לא קרה לו.
ר' מיכל, אביו של הילד השובב, ממלא בדמעות את ה"בתים" - קופסאות התפילין. פעולה זו הופכת את נפשו של הילד, והוא משתנה לטובה
דווקא כשהיה במחיצת הרבי, קשה היה לחסיד הצעיר להסביר לעצמו מה הוא מקבל ולומד. לפעמים רק לאחר זמן ניתן להבין מה התרחש ואיזה שינוי התחולל.
עני החי על הקצבה שמחלק ר' חיים מצאַנז קונה תרנגול הודו יקר לשבת. הרב שומע על כך ומחליט להגדיל את הקצבה. מתן אמיתי צריך להיות על פי צורכי הנזקק.
איך אדם שעשה תשובה יודע שנתכפרו עוונותיו? לרבי בּוּנים מפְּשיסחָה יש תשובה מעניינת.
מדוע לא שמע החסיד בעצת רבו, שביקש ממנו לעזוב את החסידות? והאם המחיר הזוגי ששילם על כך אכן משתלם?