בית הכנסת

איפה הצדק? ר' לוי יצחק מברדיטשוב העז לחבר תפילות, שבהן היה מתווכח ותובע צדק מן הבורא. תפילות אלה הפכו לנכס תרבותי חשוב, וזכו להתייחסויות רבות.
איך אפשר לקבל בשמחה אירועים קשים שעוברים עלינו? המגיד ממזריטש מציע לשאול דווקא את ר' זושא, שטוען שלא ידע רעה מימיו
ר' לוי יצחק מברדיטשוב מעז "לאיים" על אלוהיו. הוא מזכיר לו כי השליטה ניתנה בידי הצדיקים שבעולם הזה, ולכן "עדיף" לאלוהים להנהיג את העולם בחסד
בזכות החטאים נהנה הקדוש ברוך הוא מן התפילות המרגשות של יום הכיפורים. האם ייתכן שזו גם הסיבה שניתנה לנו האפשרות לחטוא?
מדוע לימוד התורה של התלמידים לא עלה לשמיים? על תורה לשמה ותורה לשם כבוד
ר' לוי יצחק מברדיטשוב יודע על חסיד המתפלל לפרנסה שתאפשר לו להתמסר לתורה ולתפילה. הוא אומר לאותו חסיד כי ייתכן שהאל רוצה דווקא את התורה והתפילה שבאות מתוך דאגות היומיום
השימוש במיסטיקה ובקבלה יכול להיות מסוכן, ואינו יכול לבוא במקום הדבר עצמו, המצווה עצמה. חסיד ש"טבל במקווה" בעזרת כוונות ומחשבות ספג ביקורת נוקבת מאת רבו, ר' מנדל מקוצק
בעזרת המבט שהביט בפניהם השפיע ר' זושא על הילדים, ובכך שכנע עיר שלמה של יהודים שזלזלו במצוות לשוב אל דרך אבותיהם
ר' לוי יצחק מסרס את משמעות המילים של תפילת הימים הנוראים, כדי לדבר על ההבדל שבין יהודים וגויים, ו"ללחוץ" על השופט - על אלוהים - לשפר את מצבם של בני עמו
ר' חנוך הניך מאלכסנדר מברך "ברוך שפטרני מעונשו של זה" בבר המצווה של בנו, אבל מבהיר את דבריו במסר חשוב לבנו: אתה עדיין לא פטור ממני.
איש עני מבקש את ברכתו של רבי שמֶלקֶה מזַקליקוֹב להיות עשיר, אך אינו יודע שבכך הוא ממיט על הרב אסון. סיפור על כוח גזרתו של הצדיק, ועל הסכנה שבניסיון לשנות גורלות.
כיצד הועילה נגינת החליל של נער תמים וחסר השכלה לתפילתו של הבעל שם טוב? האם שריקה או אולי אפילו ריקוד יכולים לבוא במקום תפילה?
מי הם החסידים ששלח השטן אל מורי החסידות, ומדוע מסייע השטן להפצת החסידות בעולם?
ר' לוי יצחק מגלה כי היצר הרע שלו הוא בן דמותו. הוא מבין כי גם במעשיו הטובים, בלימוד התורה שלו ובחסידות בה הוא נוהג, נוכח היצר הרע.
בתפילתו המשונה מקווה ר' נפתלי מרופשיץ להתגלגל ולהפוך לפרה. כך יוכל להעניק חלב ליהודי הראוי לכך.
הציבור מתנגד לחזן ומרעיש בכוונה בתפילה, אך כורך הספרים הצנוע לא שם לב לכך. כיצד זכה כורך ספרים עני שייולד לו בן כמגיד מקוז'ניץ הנודע? ומדוע לא הבחין במהומה שהתחוללה בבית הכנסת?
ר' נפתלי מצווה על חסידיו להמשיך ולשמוח למרות הידיעה העצובה על מותו של אחד מגדולי החסידים. על חשיבות השמחה והאופטימיות בהתמודדויות בחיים.
סיפור בתוך סיפור בתוך סיפור על ילד שלא ידע להתפלל אך בכיו העמוק הפך לתפילה שכאילו יצאה מהסידור וקרעה את השמים. הצדיק שדווקא ידע להתפלל, השתמש אף הוא באותה השיטה.
ידוע שהחסידים מחשיבים את השמחה בעולם הזה, אך האם מותר לאדם לוותר על חלקו בעולם הבא תמורת השמחה?
כיצד "הופיעה" בבית המדרש של ר' נפתלי מרופשיץ נשמתו של תלמיד חכם חשוב שהלך לעולמו, וכיצד ר' נפתלי - איש ההומור והצחוק - אינו מהסס להציג באופן נלעג את רבו, החוזה.
אף שהבעל שם טוב אינו מחזיק את ספר התורה בידו, אחד התלמידים מזהה כי הוא מחזיק את המהות הרוחנית של התורה, ואינו צריך את הספר בצורתו הפיזית
ר' יצחק אייזיק מקַאליב ידוע כחזן בעל קול נעים והוא מתבקש לשיר את הפיוט "ונתנה תוקף" להנאתה של אשת מארחו. בתגובה הוא מביא סיפור על הבעל שם טוב, ובכך רומז מדוע לא ייענה לבקשה.
הבעל שם טוב ראה כיצד אדם פשוט מצליח להפוך מילים של עונש וקללה לברכה גדולה על ידי פירוש שגוי למשמעות המילים. בכך גרם האיש לברכה גדולה ולשפע של גשם
מדוע הדרשה של ר' נפתלי עייפה אותו כל כך? האם שומעיו השתכנעו?
איך גזרה מתבטלת? הגזרה הרעה שנגזרה בשמים התבטלה, בין השאר, בזכות טעות בקריאת מגילת אסתר.
למרות גופו החולני של המגיד מקוז'ניץ, ברגעים של תפילה וקדושה מתגלה בגופו הרצוץ כוח אדיר. הכוח, כך מסביר המגיד, לא תמיד מגיע מן הגוף אלא מושפע מדברים אחרים לגמרי
ההכנות יחכו. מדוע נמנע רבי משה לֵייבּ מסַסוֹב מלערוך את ההכנות שנהג לעשות לפני תקיעות השופר? ולמה התכוון כשהכריז כי "הילדים כבר רעבים"?
מדוע חזר רבי חיים מצאנז על עקבותיו ולא נכנס אל בית הכנסת? ואיזה לקח חשוב למד התלמיד שעקב אחריו בחזרה אל ביתו? על הדרך ועל המטרה.
בימי החנוכה, שבהם נהוג לשחק במשחקים שונים, לימד ר' נחום משטפנשט את חסידיו את כללי משחק הדמקה. מפיו של הרבי נשמעים כללי המשחק כהדרכה כללית לחיים.
חסידיו של ר' אורי מסטרליסק הם עניים מבחירה. גם כאשר הוא מציע להם הזדמנות להיות עשירים, הם מסרבים להצעתו.
מפני מה נזף רבי ברוך ממֶזִ'יבּוּז' בתלמיד, ואף ביזה אותו בבית הכנסת? ואם ראוי היה הדבר בעיניו, מדוע ביקש אחר כך את סליחתו של התלמיד?
חסידיו של ר' צדוק הכהן מונעים ממנו בתחבולות שונות להגיע אל הארץ המובטחת. ר' צדוק לא עולה לארץ אך לבסוף מתנחם בבניינו של בית מדרש חדש
כשמוּנה ר' שמלקה לרב העיר ניקלשבורג, הקדיש את הדרשות הראשונות שלו לשבע החוכמות. הסיבה לכך הייתה כי האמין שאי אפשר לבקר משהו לפני שאתה מבין אותו
מדוע אין להידחק כל כך אפילו לסעודת מצווה? ר' יצחק מוורקי מותח ביקורת על ההצטופפות של החסידים הנדחקים זה אל זה, ומלמד אותם שיעור בענווה ובכבוד הזולת.
אם אומרים שאתה "רבי" - סימן שאתה צריך לקחת אחריות! היהודי הקדוש לא ראה את עצמו כרבי, אך נאלץ בעל כורחו לשמש כאדמו"ר ולעוץ עצה ליהודי במצוקה.
ר' לוי יצחק מברך בברכת שלום כמה אנשים מיד בתום תפילת שמונה עשרה: "הרי הם באו מדרך רחוקה, כי בתפילה הם בעצם שוטטו בירידים שבמקומות רחוקים…"
ר' משה לייב מסַסוֹב משפיל את עצמו באמצעות פיו מול גביר גוי כדי להציל משפחה יהודית מהתעללות. לאחר המעשה הוא מרגיש שפיו אינו ראוי להתפלל. איזו תפילה בכל זאת תצא ממנו?
האם אפשר לזעוק בלחש? ומה הסיבה שאין להתפלל בקול רם? רבי אברהם יעקב מסדיגוּרָה מבקר את מנהגם של החסידים האורחים המתפללים בקולי קולות, וטוען שתפילה שקטה היא לא פחות חזקה.
אביא לרבי את הירח! אפילו השמיים ומערכות הכוכבים עושים חסד עם החוזה מלובלין.
מדוע בכה הכפרי בתפילה? האם ניתן לפרש את הסיפור בדרך אחרת מהצפוי?
לאחר שנשרף ביתו של החזן כליל, הלך אל ר' מנחם מנדל מקוצק. הרבי רמז לו שביתו נשרף מכיוון שהאריך במקום שלא היה צריך
חוויית התפילה של ר' לוי יצחק מברדיטשוב היא סוחפת כל כך שאפילו מלאכים באים לראות אותו. "מתנגד" אחד לא האמין לכך עד שעבר בעצמו "חוויה מטלטלת"
במשל שמספר ר' נחמן מברסלב, הגוי חסר הסבלנות בורח מליל הסדר מיד לאחר המרור, ולא נשאר כדי לאכול את הסעודה המשובחת שאחר כך. ומכאן שהסבלנות עשויה להשתלם
כיצד גער רבי נפתלי מרוּפּשיץ באדם שהניח את הסידור על גבו בזמן תפילת הווידוי שביום הכיפורים?
ר' ברוך ממֶז'יבּוּז' גרם לתלמיד חכם ליטאי גאוותן לשכוח את כל ידיעותיו בתורה. בכך העניק לו את מתנת השכחה, והשלים את מה ששכח לעשות מלאך השכחה.
הרבי מרוז'ין נוהג לנעול נעליים מפוארות, אך ללא סוליות תחתיהן. ההידור החיצוני מתגלה כעטיפה חיצונית בלבד, ומתחתיו יש כאב וייסורים שהרבי מסתיר
מדוע פתח הרבי את הסתימה שבחדר השירותים? בדרשתו של הר' מסלונים הופכת יד מטונפת לנקייה.
בילדותו, חטף המגיד מקוז'ניץ מכות מאביו, שחשד בו שבילה את זמנו במשחק קלפים במקום ללמוד. הילד שלא שיחק שתק כדי לא ליהנות מכבוד התורה
ר' לוי יצחק סטר על פניו של אורח וצעק ביידיש, וכל זאת באמצע התפילה. אולם מה שנראה כמעשה פסול ואסור מתגלה כניסיון ללמד זכות על חטאו הנסתר של האורח.
התלמיד מודאג: כיצד יוכל לשבת בבית המדרש, הקדוש והמכובד, כשהוא חושב מחשבות שאינן ראויות למקום? ולהפך: מה יעשה כשבניגוד להלכה הוא מהרהר בדברי תורה בבית הכיסא?
כשר או טרף? יחיה או ימות? ר' נפתלי מרוּפּשִׁיץ כורך תשובה שהוא נותן לאדם חולה בפסק הלכה שנתן על עוף, ובשני המקרים הוא בוחר בחיים.
השמחה והשכרות של חג הפורים גרמו לאדם כפרי, עני ומיוסר לשינוי גדול בחייו. הריקודים והאומץ שהפיחה בו שמחת פורים גרמו לו ולמשפחתו גם אושר וגם עושר.
האם מותר לספר לרב על התנהגות בעייתית של אנשים אחרים כדי להביא לתיקון הבעיה? ר' יהודה אריה אלתר מגור שומע על הבעיה מאחד החסידים ופועל לתיקונה
מדוע קרא רבי שלום מבֶּלז לחייט מבְּרוֹדי באמצע תפילת יום הכיפורים, ומדוע התפעל מפירושו המשובש של החייט לפסוק מן המקרא?
מה מביא חסיד בחבורה של אנשים פשוטים לתפור לעצמו בגד משי? ומדוע נגעו החסידים בבגד עד שכמעט קרעו אותו?
את תפילתו של הכוהן הגדול ביום הכיפורים מפרש ר' לוי יצחק מברדיטשוב כתביעה מוסרית - על האדם להיות טוב וצדיק מצד עצמו, ולא בהשוואה למי שמצבם גרוע ממנו
מדוע לא עמד רבי נפתלי מרוּפּשיץ בהסכם שלפיו אסור לו לומר בדיחות ולהצחיק את הציבור? האם לא רצה את הפרס שהוצע לו - להיות כמו רבו החוזה מלוּבּלין?
תפקידו של הסיפור הוא לתת לך כנפיים. ר' חיים מצאנז מסביר כי המבט כלפי הרגליים, כלפי מטה, הוא מבט מייאש, אבל לאדם יש גם 'כנפיים'.
מיהו "השרף" (המלאך), וכמה פרצופים יש לו? התשובה לכך יוצאת מהשאלה אם להתבדל או ליצור קשר עם כל אדם.
טעות לחשוב שהיצר הרע רודף אחרינו. בדרך כלל אנחנו אלו שרודפים אחריו, כך טען ר' פנחס מקוריץ, וגם הוסיף עצה כיצד להתמודד עם פיתויי היצר.
מה בין המגיד ממזריטש ובין רבו הבעל שם טוב - למה הם לא מתפללים ביחד?
ניאוף במחשבה. למה הופיעו שדים בעזרת הנשים והפחידו את המתפללות? כיצד פעל הבעל שם טוב, ומדוע לא הצליח לתקן את הנזק שנעשה?
זהו אחד הסיפורים החסידיים המפורסמים שעניינם מה קודם למה - עבודת האל או האחריות לאחר?
מדוע לא הצליח ר' יצחק מדרוהוביץ' להירדם מיד כהרגלו, וכיצד הביא הדבר לפגישה הראשונה שלו עם הבעל שם טוב?
איך עורמתם של ילדים יכולה ללמד על הדרך לכפרת עוונותינו ביום הכיפורים?
איך בוחרים חזן לימים הנוראים? סיפור בתוך סיפור בתוך סיפור על חזן מקצועי אבל מושחת ועל שמש בית כנסת פשוט שקם ברגע של משבר ומנהיג את קהילתו לתפילה מלאת אהבה.
ר' חנוך הֶניך נרתע מהמחשבה שהרבי יכיר את פנימיותו, ובסופו של דבר נרגע ומבין שאולי עדיף כך.