בדרכים

אילן רשע התעלל ברבי יהודה צבי מסטרטין. בנו של הרבי - ר' אברהם - סוגר את החשבון עם העץ הרשע ומעניש אותו
ר' שמחה בונים מפשיסחה רואה שרבו, היהודי הקדוש, אינו עוזר לאדם שמבקש עזרה, ומחליט "לפטר" אותו
ר' שמלקה מניקלשבורג נפרד מתלמידו, רבי משה לייב מסַסוֹב, ונותן לו שלוש מתנות: מטבע זהב, כיכר לחם ומעיל לבן. ר' משה לייב משתמש בשלושתן כדי להציל יהודי ממאסר.
מה הופך אדם ל"גנב"? על פי הר' מוורקי, לא רק פעולת הגנֵבה גורמת לכך, אלא התווית שדבקה באיש היא שהופכת אותו לגנב.
מה יעשה יהודי שהולך לאיבוד ביער בערב יום הכיפורים, ואין בידו סידור תפילה? הוא אומר את אותיות האלף-בית ומבקש מאלוהים לצרפן לכדי תפילה.
כל אחד צריך למצוא את אלוהיו בעצמו, ולא לקבל אותו בירושה מאבותיו. כך אמר לאביו הנער מנחם מנדל - מי שלימים יהיה ר' מנחם מנדל מקוצק, לאחר שהצטרף אל התנועה החסידית.
מה בין תפילה ואהבת בני זוג? בעל אכסניה פשוט לימד את החסידים מה זאת אהבה ומה כוחה, ואף הוכיח להם כי הדבר קשור ביחס אל הזמן הנכון לתפילה.
בסיפור שלפנינו ר' שניאור זלמן ניצב בפני פרשות דרכים שדורשות ממנו לבחור היטב את המשך דרכו
בענייני ממון אנחנו בודקים היטב שלא ירמו אותנו. כשהדברים נוגעים לעניינים רוחניים או דתיים - אנחנו זהירים פחות. ר' לוי יצחק מברדיטשוב הוכיח זאת בשיחה שניהל עם קצב בהונגריה
מדוע התעמת ר' נחמן בדרכו לארץ ישראל עם שני יהודים בני ארצו, וגרם לעצמו להתבזות? מתברר שהגידופים והעלבונות שספג ר' נחמן היו מנקודת מבטו דווקא דבר טוב.
יש רבנים ומקובלים שמסופר עליהם שהם יודעים לעשות נפלאות תמורת תשלום, אבל יש גם מי שמבקר את הנפלאות הממוסדות
בעזרת המבט שהביט בפניהם השפיע ר' זושא על הילדים, ובכך שכנע עיר שלמה של יהודים שזלזלו במצוות לשוב אל דרך אבותיהם
מדוע ננטש התלמיד לבדו ביער, ומה למד בביתו של הזקן שאליו נקלע?
ר' דוד מללוב מאחר להגיע לשבת אצל החוזה מלובלין, ונאלץ לשהות בכפר סמוך. הוא מתנחם בכך ששולחן הרבי כה ארוך, שממילא מגיע עד אליו.
הליכה אל המורה הלא-נכון הסתיימה באסון. ר' שמחה בונים מפשיסחה מסביר לתלמידו - צריך לדעת ממי לקבל עצה וברכה. בשל כך "ברכתו" של צדיק מסוים התבררה כצרה צרורה
שני חסידים נוסעים אל הרבי בעגלה. גביר גדול וטרמפיסט עני. בחדרו של הרבי מתהפכים המעמדות.
ברכתו של המגיד מטריסטק התקיימה, אף שהרבי הנודע יותר - ר' שלום מבעלז - לא האמין שתתקיים. ומכאן, שברכה שנאמרת מפיו של אדם קרוב ואוהב היא הברכה העדיפה והמכריעה
בעזרת הרבי וכוחותיו המיסטיים מצליחה אישה עגונה לאלץ את בעלה לשחררה ולתת לה גט. החפצים שחטפה האישה מידו של בעלה גרמו לו להודות במעשיו
כיצד הגיע ר' צדוק הכהן אל החסידות, ומה גרם לו לעזוב את סביבת מגוריו הליטאית, שהתנגדה לחסידות?
מהן חדשות? לא רק סיפורי רכילות ופוליטיקה. לפעמים הידיעה שמישהו במקום רחוק חולק אתנו משהו חשוב היא חדשות.
(גרסת "שמחת ישראל")
למה היה על ר' אייזיק לנסוע עד הגשר של פראג כדי לדעת היכן נמצא האוצר באמת? ומדוע נהג ר' שמחה בונים מפשיסחה לספר את הסיפור לצעירים שרצו להצטרף לחצרו?
קבוצת השודדים מכירה דרך קיצור סודית אל ארץ ישראל. הבעל שם טוב עומד בפיתוי, ולא הולך אתם בדרך שהייתה מביאה אותו לידי סכנה גדולה.
הרבי מקוֹצְק מסביר למה תפילתו אינה תפילת "עוברי דרכים": הוא איננו עובר בדרך כדי להגיע למקום אחר - הדרך היא המקום שלו, ולא אמצעי כדי להגיע למקום אחר.
הרבי הבטיח לחסיד צעיר כי לא יגויס לצבא הרוסי. ואולם החסיד נמצא כשיר לגיוס והיה בדרך לשירות במקום רחוק. איך בכל זאת התקיימה הבטחתו של הרבי?
למה שכח ר' וולף קיציס את התשובה הנכונה בזמן הכי משמעותי לגאולה? איך תבוא הגאולה אם לא נדרוש אותה?
הרבי מקוצק פוגש חבר ילדות שהתעשר, ושואל אותו מה יש לו בעולם הזה למרות כל העושר שהוא רואה. בכך רומז הרבי שאין לחבר העשיר כלום בעולם הזה
כולנו פוחדים מן הבושה וחרדים לכבוד שלנו. הבעל שם טוב פחד יותר מהגאווה. לכן, כשראה את קבלת הפנים המכובדת שהוכנה לו בעיר שהגיע אליה - פנה לשחק עם הסוסים
מדוע חשב רבי נחמן מברסלב כי העובדה שאדם ביזה ובייש אותו הועילה לו? ואם כך - מדוע נענש אותו האיש?
מה היה כתוב במכתב בלי המילים? האם ייתכן שהמילים כלל אינן חשובות? ואולי המכתב לא היה ריק מתוכן?
פגישתם של החסידים עם משפחה מופלאה של "אשכנזים" - יהודים מודרניים מהעיר וינה - לימדה אותם כי ייתכן שיש קדושה ואיכות במקומות בלתי צפויים
מדוע גרם הבעש"ט שישתכח הנס שעשה, ומדוע שכחה זו נחשבת לפלא גדול אף יותר מן הנס הראשון?
בית הדין של מעלה דן בתיק על אלימות: התובע - סוס, הנתבע - עגלון
למה ירד ר' אלימלך מלִיזַ'נְסְק מן העגלה, ומדוע מלווים עגלה ריקה?
ברגע האחרון ובדרך נס ניצל ר' גרשון מקיטוב מטביעה, לאחר שירד מן הספינה ששט בה כדי לטבול במי הים. אך מיהו הערבי המסתורי שהציל את חייו?
מיהו השומר המסתורי שחסם את דרכם של ר' שמחה בונים מפשיסחה ותלמידיו בעצי היער? ומה פשר השיחה שניהל הרבי עם השומר בפולנית?
מה סוד כוחו של הקטר וכיצד הוא יכול לסחוב את שאר הקרונות? הרבי מגור אומר שהקטר מסמל את הדרך שבה ראוי לחיות ואת היכולת להנהיג ולהוביל
רב בבית המרזח? תארו לעצמכם אדמו"ר חסידי מחופש רוקד עד אור הבוקר במסיבה של צעירים הוללים. הייתכן שהוא לא אחר מאשר רבי משה לֵייבּ מסָסוֹב? ומה בדיוק מחפש שם חסיד זה?
החסיד שאיחר להגיע לרבו לתפילת יום הכיפורים נותר לבדו בשדה מריר ומאוכזב. אך רבו מגלה לו שמה שהחשיב ככישלון נועד להגשים מטרה חשובה.
סיפור מן ההווי החסידי שבו מרמז הקבצן שבסיפור כי בסופו של דבר מה שהוא באמת צריך הוא לא דבר גדול ויוצא דופן אלא רק כותונת ראויה.
רבי יששכר בר מרָדוֹשִיץ לומד מכפרי פשוט וזקן אמת חשובה: מה שלא עבדת עבורו לא יישאר אצלך
צאת נשמתו של אדם היא רגע של עצבות שבו אדם רוצה להתנחם בקרב אוהביו. אבל יציאת הנשמה היא גם סמל
האם מודעות תמידית לבעיות מסייעת לנו להישמר מנפילות או שמא היא גורמת חולשה ותקיעות? האם יש יתרון לעגלה הרתומה לסוס אחד על פני עגלה הרתומה לארבעה סוסים?
למי יש יותר כבוד? סיפור המלגלג על סמלי סטטוס ועל החשיבות היתירה שאנו רוחשים להם.
ר' אלימלך מליז'נסק מתאר את היחסים בין האדם לאלוהיו במשל. הבן עזב את אביו כדי ללקט תותי בר ביער סבוך. כדי שלא יאבד הבן, הוא ואביו קוראים ועונים זה לזה.
האחים ר' זוּשַא ור' אלימלך שומעים במסעותיהם משפט יומיומי ומעשי שנאמר בבית כפרי ולומדים ממנו לקח לחייהם: כל עוד הנר דולק אפשר לתקן.
תמיד אפשר להיות אופטימיים ויש מה לעשות. סיפור חסידי משעשע על שיחה שבה חסיד מסביר למתנגד, שבנו עומד לפני גיוס לצבא הרוסי, מדוע הוא לא צריך להיות מודאג כל כך.
שינויים דרמטיים יכולים להתרחש בחייו של האדם ברגע אחד. בן רגע ניתן להפוך מעשיר לעני ולהפך, או לאבד את האמונה ולשוב אליה. חסיד ספקן אחד חווה זאת על בשרו
מה רע בלהיות אדם פשוט? מדוע צריך דווקא לשאוף גבוה ורחוק? סיפור זה בא ללמדנו כי מי ששאיפותיו קטנות ומצומצמות, גם אותן הוא לא יצליח לממש.
כיצד נעלם הסוס היקר מתחת לאפו של השומר היושב ועוסק במחשבות? בשאלה זו עוסק המשל שסיפר ר' שמחה בּוּנים מפְּשיסחָה.
ר' משה לייב מסַסוֹב משפיל את עצמו באמצעות פיו מול גביר גוי כדי להציל משפחה יהודית מהתעללות. לאחר המעשה הוא מרגיש שפיו אינו ראוי להתפלל. איזו תפילה בכל זאת תצא ממנו?
איך תפילה מהירה ומגומגמת של חסידים יכולה להיות חיובית?
זהו סיפור אחד מתוך כמה סיפורים המתארים את נסיעתו של ר' נחמן מברסלב אל ארץ ישראל. בסיפור זה מתואר כיצד "כבש" ר' נחמן את קמניץ והשיב אותה אל מחוזות הקדושה, זאת לאחר שהותר ליהודים לשוב ולהתגורר בה
מדוע העדיף הרבי ללון בדירתו של החוטא? הרבי מאַפּטָא התארח פעם בעיר אחת, והיה צריך להחליט אם להתאכסן אצל אדם שנודע כחוטא אך היה עניו, או אצל אדם שנודע כנקי מכל חטא אך היה גאוותן. הרבי העדיף את הראשון, למרות חטאיו.
סדרה של סיפורים חסידיים מתארים מפגש עם אדם - בדרך כלל גוי - שהוא בעצם מת המהלך על פני האדמה. מה באים לבטא סיפורים אלה?
האם גם בברלין יש יהודים יראי שמים? על שאלה זו עונה ר' יהודה לייב מגור כשהוא חוזר משם, ומראה כיצד יש ללמד זכות על יהודי ברלין ועל יהודים בכלל
ר' דוד מללוב הולך לאיבוד ביער ופוגש אדם שמוציא אותו משם ונותן לו שתי עצות מעשיות בתחום של יחסים בין בני אדם
איך להצליח לעשות מעשים גדולים למען מטרה חשובה שמעבר לאינטרס האישי? לרבי יצחק מדרוהוביץ' יש הצעה
מדוע נשלח ר' שמחה בונים אל בית בכפר מרוחק, ואיך למד שם מאורח מסתורי שהיה במקום ש'דרך ארץ קדמה לתורה'?
מדוע עוכבו תקיעות השופר? בנו של האציל הפולני פוטוצקי החליט להתגייר כנגד כל הסיכויים, ואף שילם על כך בחייו. מותו עיכב את תקיעת השופר בבית מדרשו של ר' אלימלך מליז'נסק.
ר' זושא חוטף מכות משיכורים וממשיך לחטוף גם כשהם רוצים להכות אחר. סיפור שעיקרו: אי אפשר להתחמק מהגורל.
שיחה מוזרה על גגות רעפים ולוחות ברזל התגלתה כשיחה על אופיו של מנהיג ותפקידו - עליו להגן על ה"בית", ובו בזמן עליו להיות רך ולא נוקשה
המוהל מתעצב על הטרחה הרבה שטרח עבור ברית מילה לילד ממעמד נחות. אך רבי יחיאל מאיר מגוסטינין מנחם אותו בסיפור מופלא שהמסר שלו: לעולם אינך יודע מה ערכו של יהודי
חלק ראשון
שני חברים, חכם ותם, יוצאים אל מסע חייהם. להיכן יגיע כל אחד מהם?
חלק שני
כיצד אדם יכול להיות עני ובכל זאת שמח? מדוע אין הוא מתקנא באלה שמתפרנסים יותר ממנו?
חלק שלישי
מדוע החכם מתייסר כל כך למרות חכמתו? בחלק זה של הסיפור חוזרים החכם והתם ונפגשים לאחר כמה שנים שבהן לא התראו. החכם מזלזל בתם הנראה בעיניו טיפש ואפילו משוגע וחסר דעת.
חלק רביעי
האם איש תם יכול להפוך לחכם בקלות? ואם כן, מה זה אומר?
איך נכנס הסוס למשאבה, ומה הקשר בין תאוות ממון לשיגעון?
של מי המרגלית? בסיפורו של ר' נחמן, אדם עני מוצא מרגלית יקרה בתוך טיט. אף שזו אובדת לו במהלך מסעו, מצליח האיש לשרוד ואף להתעשר רק בזכות השליטה ברגשותיו.
חלק שני
בחלק זה מתחיל סיפור משנֶה, שאינו המשך ישיר לחלקו הראשון של הסיפור. סיפור משנה זה עוסק בקורותיהם של שני ילדים אבודים ביער ופגישתם עם שבעת הקבצנים הפלאיים.
ר' נפתלי מרופשיץ מתעתע ברב העיר ובגבאי ה"חברה קדישא", וכך מצליח לקבור את רבו - החוזה מלובלין, בחלקה המעולה ביותר שבבית הקברות
האם קיים הבדל בין מצווה למצווה? ר' מרדכי מנשכיז נתן את הכסף שחסך עבור אתרוג, כדי לקנות סוס לשואב מים עני. מעשה החסד שעשה חשוב היה עבורו אף יותר מן האתרוג המהודר.
למה מעדיף ר' נחמן לשתוק ולא להתפלל כאשר הספינה עוד מעט וטובעת?
רבי זוּשא מאַניפּוֹלי משחרר לחופשי ציפורים של אדם אחר, וסופג ממנו מכות קשות. מדוע שחרר ר' זוּשא את הציפורים? ולמה הפך בעל הציפורים לעני?
הבעש"ט מתרגל סוחר עשיר בגמישות מחשבתית, באמונת חכמים ובאמונה באדם. רק אחרי שהסוחר מתקן את עצמו, ואפילו פוגש את יונה הנביא, הבן שלו שהיה פרא אדם הופך להיות תלמיד חכם
חסיד פוגש צדיק נסתר ומנסה לעקוב אחריו, אך הצדיק אינו מניח לו להתקרב וגוער בו.
במהלך נסיעתם של ר' משה לייב מסַסוֹב ושל ר' אפרים מסַדילקוֹב, ר' משה לייב רוצה להתפלל במניין. לשם כך הוא צועק ביער, עד שמגיע מתפלל עשירי ומשלים את המניין.
ר' אלימלך מליז'נסק "הריח" את העבֵרה שהתרחשה בעיר שבה ביקר. נער צעיר שסייע לו בשעה ששאר בני העיר נרתעו מפניו, זכה לברכה גדולה שהתגשמה כעבור שנים רבות
פייביש, החסיד הזקן, מתגבר על חששותיו ונוסע לרבי משה לייב מססוב בחורף, בקור העז. הוא מבין שהנסיעה הייתה כדאית כשהוא רואה את הרבי רוקד.
חסיד נקלע לבית של תלמידי חכמים - אלא שהם אינם אלא שדים שקשורים ב"צד הטומאה". גם תלמידי חכמים יכולים להתגלות כ"שדים", אם אין בהם ענווה ואמת
העשבים אומרים שירה וטוב לעבוד את השם ביניהם. מילים מפורסמות אלו נאמרו מפיו של ר' נחמן מברסלב במהלך טיול שערך עם אחד מאנשיו בסמוך לעיר
גדליה - אדם מגושם בעל תיאבון בלתי נגמר - הוא מי שיהיה שכנו של הבעש"ט בגן עדן. והסיבה - אכילתו נועדה למטרה חשובה, ולא לשם השבעת תאבונו בלבד.
שלושה סיפורים שסיפר ר' לוי יצחק מברדיטשוב עלו לשומע הרבה כסף, אך סייעו לו להתעשר ולשקם את יחסיו עם משפחתו
הבעש"ט מסייע לתלמיד חכם שהפך לצפרדע ענקית. מתברר שהכול התחיל בגלל חטא קטן, שגרם לבסוף לאיש לעבור על כל התורה כולה