סיפורי חסידים בנושא: עבודת הלב

איפה הצדק? ר' לוי יצחק מברדיטשוב העז לחבר תפילות, שבהן היה מתווכח ותובע צדק מן הבורא. תפילות אלה הפכו לנכס תרבותי חשוב, וזכו להתייחסויות רבות.
ככה מכניסים אורחים. כיצד טיפל החוזה מלובלין באיש גס שביקש להתארח בביתו בליל חורף, ומדוע לא נרתע מגסותו של האיש ומן הריח הרע שהפיץ?
על מי יכול להישען בית הכנסת? אומן בעל מלאכה, המתפרנס ממלאכתו בחריצות ובצניעות הרשים מאוד את הבעל שם טוב, שראה בו את מי שעליו נשען בית הכנסת כולו.
ר' אלימלך מליז'נסק מצליח לפגוש את אברהם אבינו, לאחר שהתכונן לכך רבות, אבל לאברהם "אין פנאי" לפגוש אותו. מה הוא מנסה לרמוז לר' אלימלך?
מה יעשה יהודי שהולך לאיבוד ביער בערב יום הכיפורים, ואין בידו סידור תפילה? הוא אומר את אותיות האלף-בית ומבקש מאלוהים לצרפן לכדי תפילה.
ר' לוי יצחק מברדיטשוב מעז "לאיים" על אלוהיו. הוא מזכיר לו כי השליטה ניתנה בידי הצדיקים שבעולם הזה, ולכן "עדיף" לאלוהים להנהיג את העולם בחסד
מה בין תפילה ואהבת בני זוג? בעל אכסניה פשוט לימד את החסידים מה זאת אהבה ומה כוחה, ואף הוכיח להם כי הדבר קשור ביחס אל הזמן הנכון לתפילה.
גן עדן בלי מצוות? מדוע רבי אלימלך מליז'נסק בטוח כל כך שהוא זכאי להיכנס לגן עדן לאחר מותו - וזאת למרות שהוא מתכוון להודות שלא למד תורה ולא קיים מצוות כראוי?
מדוע שרק ר' זושא מאניפולי שריקות נלהבות באמצע הלילה? ומה חשב על כך הרבי שאירח אותו בביתו?
בסיפור שלפנינו ר' שניאור זלמן ניצב בפני פרשות דרכים שדורשות ממנו לבחור היטב את המשך דרכו
ממה התפעל החוזה מלובלין בסיפור מגילת אסתר כששמע אותה מפי אחד מתלמידיו הצעירים?
האם ייתכן שאריסטו עלה בהבנתו על יחזקאל הנביא? והאם הדבר מעיד על מעלתו של אריסטו או דווקא על חסרונו? לעתים דווקא הידע והידענות מעידים על מרחק מן החוויה הבלתי אמצעית.
בסעודת פורים נהג ר' ישראל מרוז'ין לספר סיפור אגדה עממי, המקביל לסיפור המגילה. זהו סיפור על נקמתו של בנאי אחד במי שהרע לו, ועל ארמון קסום שבנה לווייתן במעמקי הים.
מדוע צחק כל כך הבעש"ט? כורך ספרים עני ואשתו זכו לבן לעת זקנתם בגלל ריקודי שמחה שרקדו בשבת קסומה אחת. אל הריקוד הצטרפו גם המלאכים שבשמים.
כיצד הופך האדם עצמו להיות "תפילה"? ומדוע דווקא במצב נעלה כזה אין צורך בדיבור ובמילים?
ר' זושא מאניפולי פותח את היום במשפט קבוע: "בוקר טוב לכל ישראל". המשפט מעיד על תודעה של שליחות ושירות למען הציבור, וגם על אישיותו הלבבית של ר' זושא
בזכות החטאים נהנה הקדוש ברוך הוא מן התפילות המרגשות של יום הכיפורים. האם ייתכן שזו גם הסיבה שניתנה לנו האפשרות לחטוא?
מדוע שאיפת טבק כמעט גרמה למותו של אחד החסידים, וכיצד התבטלה הגזֵרה על ידי מחשבה טובה?
כיצד נערך הבעש"ט למותו המתקרב? ומדוע סירב לתקן את נשמתו של מת שהגיע לפניו?
לפעמים יש הכול ועדיין חסר משהו. הדבר היחיד שחסר הוא הניצוץ, האש והנשמה. כך אירע לשני האחים, ר' שמֶלקֶה ור' פנחס, בנסיעה שבה הפכו לחסידי המגיד ממֶזריטְש.
מדוע לימוד התורה של התלמידים לא עלה לשמיים? על תורה לשמה ותורה לשם כבוד
ר' לוי יצחק מברדיטשוב נודע בהתלהבות הרבה המלווה את עשיית המצוות שלו. בליל הסדר הוא מתרגש כל כך, עד שה"סדר" משתבש לחלוטין
ר' לוי יצחק מברדיטשוב יודע על חסיד המתפלל לפרנסה שתאפשר לו להתמסר לתורה ולתפילה. הוא אומר לאותו חסיד כי ייתכן שהאל רוצה דווקא את התורה והתפילה שבאות מתוך דאגות היומיום
מדוע ננטש התלמיד לבדו ביער, ומה למד בביתו של הזקן שאליו נקלע?
ר' לוי יצחק מסרס את משמעות המילים של תפילת הימים הנוראים, כדי לדבר על ההבדל שבין יהודים וגויים, ו"ללחוץ" על השופט - על אלוהים - לשפר את מצבם של בני עמו
כוס התה של ר' מאיר מפרימישלן עשויה לסייע לאישה הזקוקה לעזרה, והכול בגלל משחק מילים משעשע - תה = "תְּהֵא הַשָּׁעָה הַזֹּאת שְׁעַת רַחֲמִים"
שני חסידים נוסעים אל הרבי בעגלה. גביר גדול וטרמפיסט עני. בחדרו של הרבי מתהפכים המעמדות.
איש עני מבקש את ברכתו של רבי שמֶלקֶה מזַקליקוֹב להיות עשיר, אך אינו יודע שבכך הוא ממיט על הרב אסון. סיפור על כוח גזרתו של הצדיק, ועל הסכנה שבניסיון לשנות גורלות.
דווקא מי שצם ומתענה, ולא אוכל בהיחבא, נתפס בעיני המגיד מקוז'ניץ כשקרן גדול יותר. אדם כזה - מרמה בעיקר את עצמו
איך מתרחקים מן הגאווה? ר' נפתלי מרוּפּשיץ מוטרד מן האפשרות שיאמרו עליו דברי שבח. כדי להסתיר את מעשיו הטובים הוא נוקט בשיטה מקורית - להיראות כגאוותן וכשחצן.
מדוע רבי יהושע השל מאפטא הפליג בסיפורי גוזמאות? ומדוע אף לא אחד מן האדמו"רים צחק כששמע את סיפורי הגוזמה?
כיצד עזר ר' שמחה בונים מפשיסחה לטובע שנפל אל המים בנמל של דנציג? וכיצד הצליח לשמור על השמחה והצחוק?
גרסה קדומה
האם אמנם קיים אוצר מתחת לגשר? זוהי הגרסה הקדומה לסיפור הנודע על האיש המחפש אוצר במקום רחוק מביתו.
אחת מן העוולות בחברה האנושית היא הטלת המס דווקא על החלשים שאינם יכולים לשלם. ר' יעקב יוסף לומד מכך כי גם תענית וצום אינם אלא חוסר צדק, ולכן אינם עוזרים.
סיפור חסידי המסתיים בסטירת לחי מצלצלת. באמצע הקידוש, בליל השבת, בוחר ר' ישראל מרוז'ין לספר סיפור ארוך ומצחיק על שני בדחנים המתחרים ביניהם. מדוע?
איך הפך הבעש"ט לגורו של שודדים? בתקופה שלפני התגלותו של הבעש"ט, בעודו מתבודד בהרים, הראשונים לזהות את כוחו היו השודדים שהתגוררו שם.
מהו יתרונו של הגרזן על פני צרור המפתחות? ומדוע גרם הבעש"ט לתלמידו, ר' זאב קיציס, שיאבד את הפתק שהכין לקראת תקיעת השופר?
הרבי מקוֹצְק מסביר למה תפילתו אינה תפילת "עוברי דרכים": הוא איננו עובר בדרך כדי להגיע למקום אחר - הדרך היא המקום שלו, ולא אמצעי כדי להגיע למקום אחר.
למה שכח ר' וולף קיציס את התשובה הנכונה בזמן הכי משמעותי לגאולה? איך תבוא הגאולה אם לא נדרוש אותה?
מי שלא שומע את המוזיקה לא יבין לעולם את הרוקדים - משל על הר סיני
כיצד הועילה נגינת החליל של נער תמים וחסר השכלה לתפילתו של הבעל שם טוב? האם שריקה או אולי אפילו ריקוד יכולים לבוא במקום תפילה?
כיצד גרם הבעש"ט לנכדו לשוב אל דרך החסידות, ומדוע לא הקדיש הבעש"ט את זמנו ללימוד תורה בהתמדה?
כיצד לומדים חסידות? בסיפור זה מנסה חותנו של ר' לוי יצחק מברדיטשוב להבין מה הם 'חומרי הלימוד' שמהם למד חתנו הצעיר להיות חסיד.
מדוע בירך הרבי? ר' לוי יצחק מברדיטשוב בירך אנשים שסיימו את תפילתם בברכת "ברוכים הבאים". רק אז הם "חזרו" מן המקומות הרחוקים שבהם שוטטו במחשבותיהם.
ר' לוי יצחק מגלה כי היצר הרע שלו הוא בן דמותו. הוא מבין כי גם במעשיו הטובים, בלימוד התורה שלו ובחסידות בה הוא נוהג, נוכח היצר הרע.
רק בזכות האבן? כמה רגעים בשבוע, שבהם זכה להערכה של האנשים כלפיו, נתנו לצדיק מסתורי כוח להמשיך לחיות. סיפור על חשיבותה של הערכה חיובית ועל ערכם של חפצים שוליים לכאורה.
החסיד שבסיפור הוא דוגמה לאדם הבוטח באלוהים, ובשל כך, בדרך נס, הוא זוכה לישועה. אגדה מפותחת זו רוויה ברגעי מתח, הומור ודרמה, המדגישים את מידת ביטחונו ואמונתו של החסיד.
מה צריך ללמוד עוד אדם שלמד כבר את כל התלמוד? אדם שסיים את הש"ס בא אל הרבי מקוצק ששואל אותו שאלה בלתי צפויה.
לימוד שכלתני או חוויה רגשית? כשהבין היהודי הקדוש מפשיסחה מה פירוש הדבר שיש אלוהים, נשרו שיניו מרוב אימה.
הציבור מתנגד לחזן ומרעיש בכוונה בתפילה, אך כורך הספרים הצנוע לא שם לב לכך. כיצד זכה כורך ספרים עני שייולד לו בן כמגיד מקוז'ניץ הנודע? ומדוע לא הבחין במהומה שהתחוללה בבית הכנסת?
ר' נפתלי מצווה על חסידיו להמשיך ולשמוח למרות הידיעה העצובה על מותו של אחד מגדולי החסידים. על חשיבות השמחה והאופטימיות בהתמודדויות בחיים.
בסיפור חסידי מפורסם זה, הולכים החסידים ומתרחקים, מדי דור, מיכולותיו המיסטיות של הבעש"ט, ובכל זאת יש להם את הסיפורים - שהם בעלי עוצמה שאינה פחותה מזו שהייתה בידי הבעש"ט.
כיצד חזר המפתח שאבד אל כיסו של הירש "המשָרֵת" מרימנוב? וכיצד סייעה תפילתו הנלהבת להתרחשותו של הנס?
פגישתם של החסידים עם משפחה מופלאה של "אשכנזים" - יהודים מודרניים מהעיר וינה - לימדה אותם כי ייתכן שיש קדושה ואיכות במקומות בלתי צפויים
החוזה מלובלין מתנבא על מותו של אחד מחסידיו. האם נבואתו יכולה להתגלות כטעות מרה?
כיצד ניגון מרפא? המגיד מקוז'ניץ נרפא ממחלה קשה בעזרת ניגונים ששרו לפניו שני חסידים. הניגון והמוזיקה החזירו אותו אל העולם הזה ואל המקומות הרוחניים שאליהם טרם הגיע.
הסוכה לא כשרה, אז מה? עגלון שרצה לקיים את מצוות אכילה בסוכה המציא פטנט מקורי - הוא הפך את כובעו לסוכה אישית זעירה.
מדוע לא זכה החסיד שצם לגילוי אליהו כפי שהבטיחו הספרים הקדושים? מהו הצד הסוסי שיש בכל אדם?
סיפור בתוך סיפור בתוך סיפור על ילד שלא ידע להתפלל אך בכיו העמוק הפך לתפילה שכאילו יצאה מהסידור וקרעה את השמים. הצדיק שדווקא ידע להתפלל, השתמש אף הוא באותה השיטה.
על הכוח שבסיפור משותף. איזה סוד נורא החביא הגביר היהודי, ומה הייתה כפרתו? סיפור מופלא רודף סיפור מופלא במעשה בלתי נתפס שגיבורו הבעל שם טוב.
העיוורון מוליד התלהבות. במשל שסיפר הבעל שם טוב, המלך מעוור את עיניו של נגן הכינור כדי שינגן מתוך התלהבות. משל מורכב זה קיבל פירושים חסידיים על אודות התחדשות והתרגשות בתפילה.
סיפור המפגש בין המגיד ממֶזְרִיטְשׁ לבעש"ט הוא סיפור סמלי. זהו מפגש של תלמיד חכם הבקי בנגלה ובנסתר עם עולמה החדש של החסידות.
מדוע אנשי העיר לא הצליחו לתפוס את העוף המפואר שעמד על ראש העץ? מה הקשר בין אותו עוף לאהבה שבין איש לחברו?
מה בא לרמוז רבי אלימלך מליז'נסק, כשתיאר את המעשה שחולל רבי נפתלי כקונץ?
מדוע התעכב ר' שניאור זלמן שנה נוספת, ולא חזר אל ביתו? שיחה מסתורית בינו ובין ר' אברהם, המכונה "המלאך", גרמה לו לעצור ולחזור אל בית רבו.
משה פאסטוך הוא רועה תמים העובד את השם בהתלהבות ומסירות נפש. משה, ר' מאיר מפרימישלן והבעש"ט ניסו להביא את הגאולה ולנצח את השטן, וכמעט הצליחו בכך
מדוע שאג הרבי? ר' שלום מבֶּעלז פירש לחסידיו מדוע הכריזו בני ישראל "ה' אחד" בשעת קבלת התורה, ואף הדגים באופן מבהיל ובלתי נשכח את פירוש הדבר.
אף שהבעל שם טוב אינו מחזיק את ספר התורה בידו, אחד התלמידים מזהה כי הוא מחזיק את המהות הרוחנית של התורה, ואינו צריך את הספר בצורתו הפיזית
החסיד שאיחר להגיע לרבו לתפילת יום הכיפורים נותר לבדו בשדה מריר ומאוכזב. אך רבו מגלה לו שמה שהחשיב ככישלון נועד להגשים מטרה חשובה.
ר' לוי יצחק מברדיטשוב "מאיים" ומכריח את אלוהים למחול על החטאים של עם ישראל. שהרי אם לא, אלוהים משתמש בתפילין פסולות
על פי הרבי מקוצק, מצבו של אדם שאינו יודע להתפלל קשה יותר מאדם שאין לו פרנסה. התיקון הנפשי-פנימי-רוחני קודם לתיקון הכלכלי-חיצוני.
ר' יצחק אייזיק מקַאליב ידוע כחזן בעל קול נעים והוא מתבקש לשיר את הפיוט "ונתנה תוקף" להנאתה של אשת מארחו. בתגובה הוא מביא סיפור על הבעל שם טוב, ובכך רומז מדוע לא ייענה לבקשה.
הבעל שם טוב ראה כיצד אדם פשוט מצליח להפוך מילים של עונש וקללה לברכה גדולה על ידי פירוש שגוי למשמעות המילים. בכך גרם האיש לברכה גדולה ולשפע של גשם
נראה שרבי זושא שקוע כל כך באמירת פסוקי תהלים שאינו רואה שאש בוערת לידו, אולם דווקא באמירת פסוק מהתורה הוא מצליח לכבות את האש.
איך ר' זושא מחמם את הסוכה, ולמה היא יכולה להישרף? על להט התמימות וחום הלב.
ממה היו עשויות החומות שהציב המלך סביבו? משל חסידי חשוב זה מתאר כיצד מי שפועל מתוך אהבה ותשוקה יכול לעמוד בניסיון ולפרוץ מחסומים דמיוניים.
מדוע נגזר על הרב שמת לאכול עד שבטנו תתפקע? ומה רצה החוזה מלובלין ללמד את החסיד שזה עתה הצטרף אל חצרו?
הבדיחה שלפנינו מתמודדת עם אחת הטענות הנפוצות נגד החסידות - אי הקפדה על זמנים, ובמיוחד על זמני התפילות.
הילד הקטן חיקה את האופן שבו ר' לוי יצחק מברדיטשוב מתפלל בהתלהבות. הרבי לא נעלב מכך כלל, משום שהילד אולי התחפש עכשיו לרבי, אולם בעתיד הוא יהיה בעצמו רבי חשוב.
מהי התמימות? האם אפשר להיות תמים אם עוסקים דווקא בלימוד ובשאילת שאלות?
סיפור מן ההווי החסידי שבו מרמז הקבצן שבסיפור כי בסופו של דבר מה שהוא באמת צריך הוא לא דבר גדול ויוצא דופן אלא רק כותונת ראויה.
אף שלא נודע כתלמיד חכם, דווקא ר' זושא הצליח לענות על השאלה שעסקה בכתבי הרמב"ם. בכך מראה ר' זושא כי ניתן להיות חסיד נלהב וגם להצטיין בתורה.
תורה או עבודה? אדם ירא שמים או אדם העסוק בעמל כפיים? הרבי מקוצק מסביר את הגמרא.
מיהו האיש המסתורי שהדליק עבור ר' שמֶלקֶה מניקלשבורג את הנר שכבה? ומדוע הצטער על כך ר' שמלקה?
כיצד סייעו סיפורי הצדיקים להפוך את הרבי מקוצק לחסיד, ובאיזו תכונה חשובה תלוי היה הדבר?
למרות גופו החולני של המגיד מקוז'ניץ, ברגעים של תפילה וקדושה מתגלה בגופו הרצוץ כוח אדיר. הכוח, כך מסביר המגיד, לא תמיד מגיע מן הגוף אלא מושפע מדברים אחרים לגמרי
מיהו מיוחס? ברוח מבודחת מסביר ר' נפתלי מרופשיץ איזו תועלת צומחת לו מהיותו "מיוחס", בנם של צדיקים ותלמידי חכמים. באותו האירוע התגלה גם אדם פשוט, שהוא "מיוחס" לא פחות...
ההכנות יחכו. מדוע נמנע רבי משה לֵייבּ מסַסוֹב מלערוך את ההכנות שנהג לעשות לפני תקיעות השופר? ולמה התכוון כשהכריז כי "הילדים כבר רעבים"?
מדוע הפופיק חשוב כל כך לרבי מקוצק ולחסידיו? מה מבטא איבר זה שבמרכז הבטן בהקשר החסידי?
מתי עדיפה עניות? הרבי מאפטא מבקש מבנו להיות עני וסגפן. על ידי סיפור חייו הוא מסביר לבנו מדוע יש לחיות תחילה חיי דוחק לפני שהופכים למנהיג חסידי.
מהי משמעות התקיעה בשופר? ר' לוי יצחק מברדיטשוב דוחה את כל התוקעים בעלי הכוונות הקבליות ובוחר דווקא באדם בעל כוונות פשוטות וכנות
מדוע חזר רבי חיים מצאנז על עקבותיו ולא נכנס אל בית הכנסת? ואיזה לקח חשוב למד התלמיד שעקב אחריו בחזרה אל ביתו? על הדרך ועל המטרה.
במהלך התפילה מצליח המגיד מקוז'ניץ להתגבר על חולשתו הגופנית וקולו הולך וגובר בעוצמה רבה. לפי הגדרתו, זוהי ה"הנאה" שלו בעולם הזה.
האם סיפורי הצדיקים הם אמת? הרבי מצאנז לא יודע לענות על השאלה אבל יודע שטמון בהם כוח גדול.
האם ניגון יכול להוות דרך מרכזית בעבודת ה', ואף להחליף את לימוד התורה?
כיצד עיכוב בלימוד התורה יכול להועיל לבסוף ללימוד עצמו? בחור צעיר שכיבד את אמו זכה שנשמתו של אביי תתגלה בו. כיבוד ההורים הפריע ללימוד התורה באופן טכני, אך דווקא הוא שהועיל לבסוף לתרץ קושיה בלתי פתורה.
הרחת טבק בתפילה אינה זלזול? המלך אהב את כינורו הישן של איש עני וזקן יותר מכל כלי הנגינה הנמצאים בארמונו. החוזה מלובלין מסביר במשל כיצד חולשותיו של האדם הופכים ליתרון.
מדוע נסע רבי לֵייבּ שָֹרֵה'ס אל רבו רק כדי לראות כיצד הוא לובש ופושט את גרביו? ומדוע התייחס ר' לייב לכך כ"דברי תורה"?
ר' אלימלך מליז'נסק מתאר את היחסים בין האדם לאלוהיו במשל. הבן עזב את אביו כדי ללקט תותי בר ביער סבוך. כדי שלא יאבד הבן, הוא ואביו קוראים ועונים זה לזה.
הרבי מקוסוב סייע לינטֶה-דבורה ולאמה לקיים את החתונה למרות עוניין. הוא מעניק להן כסף מתוך מגירה מופלאה, וגם רוקד איתן כדי להשתתף בשמחת החתונה מרחוק.
כשחסידים משווים. בחסידות טשרנוביל יש סדרים קבועים למעשי צדקה ולאמירת כל פרקי תהלים, ואילו בחסידות קוצק אומרים רק קומץ של מזמורי תהלים ונותנים צדקה בהתאם לצורך וליכולת
במהלך חתונה אחת חיבר רבי מנדל מווּרקי שיר חתרני, כתגובה לשיר ששר ה"בדחן". מה לדעת הרבי, הדבר הכי חשוב בעמידה לפני הבורא אם לא תפילה?
חסידיו של ר' אורי מסטרליסק הם עניים מבחירה. גם כאשר הוא מציע להם הזדמנות להיות עשירים, הם מסרבים להצעתו.
למרות הצרה והתענית שנגזרה על הציבור בידי רבי נכבד, אצל ר' ישראל מרוז'ין ניגנה התזמורת ובכך אמר: השמחה תנצח ולא התענית
כיצד סייעו החסידים ליציאת הלבנה מתוך העננים?
מדוע הרבי מצאנז אינו מצליח להשלים את המשפט "מודה אני לפניך מלך חי וקיים" כשהוא קם בבוקר? ומתי הוא כן מצליח לעשות זאת?
החוטא הגדול מגיע אל ר' מרדכי מלַכוֹבִיץ' כדי לקבל ממנו מתכון של ייסורים לכפרת עוונותיו. הצדיק מפתיע אותו במתכון לשנה של תענוגות. ודווקא כך, הוא מצליח להחזירו בתשובה
ר' לוי יצחק מברך בברכת שלום כמה אנשים מיד בתום תפילת שמונה עשרה: "הרי הם באו מדרך רחוקה, כי בתפילה הם בעצם שוטטו בירידים שבמקומות רחוקים…"
ר' משה לייב מסַסוֹב משפיל את עצמו באמצעות פיו מול גביר גוי כדי להציל משפחה יהודית מהתעללות. לאחר המעשה הוא מרגיש שפיו אינו ראוי להתפלל. איזו תפילה בכל זאת תצא ממנו?
איך תפילה מהירה ומגומגמת של חסידים יכולה להיות חיובית?
האם מותר להיות חזן תמורת תשלום? הר' מקוצק מזדעזע שאחד מחסידיו מתכוון להתפלל תמורת תשלום, ולבסוף מתרכך.
האם אפשר לזעוק בלחש? ומה הסיבה שאין להתפלל בקול רם? רבי אברהם יעקב מסדיגוּרָה מבקר את מנהגם של החסידים האורחים המתפללים בקולי קולות, וטוען שתפילה שקטה היא לא פחות חזקה.
מה הקשר בין חכמתו של אדם לבין התנהגותו? האם חכמת התורה משפיעה על ההתנהגות המוסרית, ואולי להפך?
ר' לוי יצחק מברדיטשוב העז לחבר תפילות, ובהן היה מתווכח עם הבורא ותובע ממנו צדק. תפילות אלו הפכו לנכס תרבותי וזכו להתייחסויות רבות.
מה נדרש כדי להיות רבי ולדרוש בתורה - ידע? מנהיגות? ר' הירש החזן אומר לר' יהודה אריה אלתר מגור שכדי לדרוש בתורה צריך לדעת את הניגון שלה.
החטא הפך לזרע שהביא לצמיחתו של פרדס שלם. כך הבין ר' יעקב יוסף מפולנאה בחלומו - כדי לעקור את החטא מן השורש עליו להפוך לחסיד ולבוא אל הבעש"ט.
איך ייתכן שר' לוי יצחק שמח ורקד בלוויית בנו?
האם צריך לפעמים לשכוח את התורה? ולמה נשך את עצמו הרבי כשרצה להתפלל?
שני צדיקים לא יכולים ללמוד יחד? הלימוד בצוותא של רבי זושא וחברו רבי שמלקה נכשל כבר במילה הראשונה. הוויכוח כיצד לפרש את המילה חשף את ההבדלים שביניהם.
איש כפרי מצליח לבטל גזֵרת שמים. כיצד הוא עשה זאת, ומדוע גרם הדבר לצחוק בפגישה שערכו שלושה אדמו"רים חשובים?
במה דומה דמותו של רבי שמחה בונים מפשיסחה לדמותו של אליהו הנביא המוזכר בתנ"ך? וכיצד נעשו התלמידים שלהם קשורים אליהם ודבוקים בהם בקשר כה חזק?
איך הצילה ההליכה על החבל מעל הנהר את הנידון למוות, וכיצד אמורה עצתו לעזור לחברו?
ר' גרשון איבד את קולו, אך לבסוף הצליח לשמש כחזן. אלא שעם תחילת אמירת הסליחות, נטש את עמדת החזן. מדוע עשה זאת?
יש המאשימים את החסידים שעיסוקם מרחיק אותם מן המחויבות לפרנסת משפחותיהם. מהמשל של ר' שמחה בונים מפְּשִׁיסְחַה עולה שכך צריך להיות: המחיר הכבד שהחסידים משלמים על הדרך שבחרו בה גורם להם להתייחס אליה ברצינות.
מדוע בכה הכפרי בתפילה? האם ניתן לפרש את הסיפור בדרך אחרת מהצפוי?
לאחר שנשרף ביתו של החזן כליל, הלך אל ר' מנחם מנדל מקוצק. הרבי רמז לו שביתו נשרף מכיוון שהאריך במקום שלא היה צריך
ר' שמלקה מניקלשבורג גרם בלי כוונה לבואם של מלאכים, בזכות העובדה שהיה צריך מי שיענה "אמן" לאחר ברכתו. לדעתו, כל ברכה צריכה "עניית אמן", כלומר מפגש ותקשורת עם אחרים.
חוויית התפילה של ר' לוי יצחק מברדיטשוב היא סוחפת כל כך שאפילו מלאכים באים לראות אותו. "מתנגד" אחד לא האמין לכך עד שעבר בעצמו "חוויה מטלטלת"
בתחרות כישוף שנערכה בין הבעש"ט ובין מכשף איוֹם ניצח הבעש"ט. במהלך התחרות הסביר הבעש"ט כי ניתן לנצח את המכשף גם בלי להשתמש בכישופים אלא בעזרת תפילה והרהורי תשובה
כיצד עובדים את המלך? שני האחים, ר' זושא ור' אלימלך, מבטאים באישיותם השונה שתי צורות קיום ושתי דרכים בעבודת השם. על פי ר' זושא, דרכו שלו נועדה לאנשים פשוטים יותר, והיא מביאה לתוצאות פחותות.
מדוע ביקש הבעש"ט מרעייתו לפנות ישירות אל החסידים כדי שיפסיקו לשתות ולרקוד? מדוע הרעייה המשיכה להביא לחסידים עוד יין, במקום לשלחם הביתה?
בסיפור מפחיד על תהליך קבלת התורה עובר ר' נחמן חוויה מיסטית שבה הלחם שהוא אוכל הופך לאותיות.
זהו אחד הסיפורים המפורסמים על אודות רבי לוי יצחק מבֶּרדיטשוֹב, המדגימים את עיסוקו המתמיד בלימוד זכות על עם ישראל.
תלמידיו של ר' אוּרי מסְטְרֶלִיסְק מבקשים ממנו לספר להם "מעשה", כלומר סיפור. אבל הוא בוחר לספר להם מה הערך של מעשה ועשייה חיובית בעולם.
חלק ראשון
חשיבותה של השמחה גם בזמנים של "נפילה" וכישלון, והסכנה הטמונה ב"חכמות" ובהשכלה.
חלק שני
בחלק זה מתחיל סיפור משנֶה, שאינו המשך ישיר לחלקו הראשון של הסיפור. סיפור משנה זה עוסק בקורותיהם של שני ילדים אבודים ביער ופגישתם עם שבעת הקבצנים הפלאיים.
חלק שלישי
בחלק זה של הסיפור מופיע בחתונת הקבצנים הקבצן הראשון, העיוור. כמו שיעשו גם הקבצנים שאחריו, הקבצן מסביר כעת מדוע המום שלו אינו חיסרון אלא יתרון וכוח.
חלק רביעי - הקבצן השני
ביום השני של חתונת הקבצנים מגיע הקבצן החירש. הוא מסביר את המעלה שבהיותו חירש, ומוכיח את יכולותיו להשיב את הסדר על כנו במדינה שאיבדה את "החיים הטובים".
חלק חמישי - הקבצן כבד הפה
בחתונה מופיע הקבצן השלישי, המגמגם כבד-הפה. כקודמיו הוא מסביר את המום שלו כניתוק מן המצב הגשמי הנחות, ומברך גם הוא את הזוג שיהיו כמוהו.
חלק שישי - הלב והמעיין
סיפור תשוקתו של הלב אל המעיין הוא אחת היצירות המפורסמות של רבי נחמן מברסלב. כאן הוא מופיע בהקשרו - כחלק מסיפורו של הקבצן המגמגם.
חלק שביעי - הקבצן עקום הצוואר
זהו החלק הראשון בסיפורו של הקבצן עקום הצוואר, שלמעשה אינו עקום צוואר כלל. צווארו ישר מאוד והוא מסוגל להפיק ממנו את כל הקולות שבעולם, אך אינו רוצה להוציא הגה ולהוסיף להבלי העולם הזה.
חלק שמיני - שתי הציפורים
הקבצן עקום הצוואר מתגלה - כקודמיו - כאיש בעל יכולת מופלאה הקשורה דווקא בצווארו.
חלק תשיעי - הקבצן הגיבן
סיפורו של הקבצן הגיבן מכיל את היסודות החוזרים בסיפור על שבעת הקבצנים. כאן מתחרים האנשים ביכולת להיות "מועט", כלומר דבר קטן "המחזיק את המרובה" - וכך להפעיל דבר שהוא גדול מהם בהרבה.
חלק עשירי - האילן הפלאי
קבוצת אנשים מנסה להגיע אל האילן הפלאי, שבו נמצאים כל בעלי החיים. הקבצן הגיבן הוא היחיד שיכול להביא אותם אל האילן, שאינו נמצא ב"מקום".
חלק אחד עשר - הקבצן ללא ידיים
גם הקבצן הגידם מתגלה כמי שאינו בעל מום. אף שהוא "ללא ידיים", יש לו כוח בידיו יותר מאלה המתפארים בכוחם הרב.
חלק שנים עשר - מבצר של מים
הקבצן השישי והאחרון הוא היחיד היודע להיכנס למבצר עשוי מים, ולרפא את בת המלכה הפצועה. בתמונה מיוחדת זו נחתם סיפורו הבלתי גמור של רבי נחמן מברסלב.
האם מים יכולים לשנות גזֵרה? בעזרת טבילה במקווה גרם ר' לוי יצחק מבַּרדיטְשוב לחברו, שישנה את דעתו ויתפלל על בנו החולה, אפילו אם הדבר יגרום לו עצב בשעת התפילה.
מדוע תיאר הבעש"ט את העיסוק בשבחי הצדיקים כ"מעשה מרכבה", ומה התכוון לומר בכך?
כיצד היה ר' יצחק מווּרקי מסוגל לאכול מרק העשוי מי סבון ותבן, ומדוע ריחם על הגנב שלקח את מרק הבשר שהוכן בשבילו?
ר' פנחס מקוריץ מצליח לסייע לאדם חולה להבריא על ידי כך שהוא דואג לו לפרנסה. איך זה קשור? מדובר בטריק ערמומי מול השמים שמצליח. האם באמת הפרנסה והבריאות קשורים זה בזה?
המשרת מרגיש בבית כל כך עד שהוא מרשה לעצמו להתנסח במילים של בעל הבית ולדבר בשמו. על פי הרבי מוורקי, זהו משל על משה שנתן את התורה.
כיצד גער רבי נפתלי מרוּפּשיץ באדם שהניח את הסידור על גבו בזמן תפילת הווידוי שביום הכיפורים?
מהו סוד השינה של הרבי? רבי חיים מצאנז נהג לישון מעט מאוד בכל לילה. לפני לכתו לישון נהג לומר משפט מפתיע, כהקדמה ל"קריאת שמע שעל המיטה".
מדוע שתו החסידים מן החבית השמורה למשיח בלבד? בדיחה חסידית מעידה על יכולתם של החסידים לחוש גאולה גם בהיותם במצב של גלות.
הבעל שם טוב עוזר לזוג עני לזכות בבית אחוזה למרות שאין לו כלום. הזוג שנותן מעצמו זוכה לבית. מה היא מתנה, ומה שכרה.
מה מסוגל לחולל ניגון? האם בכוחו של הניגון, לחבר בין עולמות מנוגדים?
מתי ניגון נחשב לחלק מהותי באדם המסמן את הזהות שלו? בסיפור זה מתאר הנשיא השלישי של מדינת ישראל, זלמן שז"ר, את הפרידה המרגשת שלו מסבו החסיד, ערב עלייתו לארץ כחלוץ צעיר, ואת ה"מתנה" השימושית שהעניק לו הסב.
ר' משה לֵייבּ מסַסוֹב מבקש כי ניגון מיוחד שנוגן ביום חתונתם של חתן וכלה עניים, שחיתן, ינוגן גם ביום פטירתו. מה היה מיוחד כל כך באותו ניגון?
במשפט רווי הומור מאשר רבי ישראל מרוז'ין את הסגולה המקובלת בציבור, לספר סיפורי צדיקים, ובה בעת מבטל אותה. למה התכוון?
איזה ליל סדר משובח יותר, זה שנערך מתוך התעלות הנפש, או זה שנעשה בחיפזון ובמרירות של לב נשבר? למרבה ההפתעה, החוזה מלובלין בוחר באפשרות השנייה, ומכריז כי היה זה ליל הסדר הטוב ביותר.
"סול א-קוקוש מאר" - שיר רועים הונגרי, הפך להמנון חסידי של יהודי הונגריה. השיר מבטא את הגעגועים אל הגאולה, והוא מעיד על היכולת לאמץ ניגונים ומוטיבים מן הגויים.
מדוע נוהג ר' שלום מפרוהוביטש לצאת לרכיבה על סוסו לפני תפילת שחרית, ולא מכין את עצמו אליה בעזרת ספרו של האר"י?
ר' לוי יצחק סטר על פניו של אורח וצעק ביידיש, וכל זאת באמצע התפילה. אולם מה שנראה כמעשה פסול ואסור מתגלה כניסיון ללמד זכות על חטאו הנסתר של האורח.
מדוע דווקא התפילה מסידור האר"י דיכאה את התלהבותם של החסידים? רבי פנחס מקוריץ מסביר לחסידיו במה להתמקד בתפילה.
רבי ישראל מרוז'ין שואל מה חשוב יותר, לספר סיפורים או להתפלל? ומציע תשובה מפתיעה ומנומקת.
כיצד יכול סיפור לסייע ללידה? על פי ר' ישראל מרוז'ין, בסיפור טמון כוח מיסטי חזק שיכול לשנות אפילו את המציאות
לפעמים, כאשר אנחנו עומדים בפני קושי גדול, כל מה שאנחנו צריכים הוא פשוט לשמוע סיפור טוב
בדרשתו הקצרה עוסק רבי יעקב יוסף מאוסטרהא בכוחם של סיפורים. על פי דרשתו, דווקא הסיפורים הם היסוד והם ה"ספיר". ובמילים אחרות - סיפור מכונן.
באמצעות סיפורים משך אליו הבעש"ט את כל בני העיר, ובעיקר את רב העיר, מי שהפך להיות תלמידו הגדול - ר' יעקב יוסף מפולנאה
מדוע דחה ר' אלימלך מליז'נסק את התלמיד שרצה כל כך לקבל את עצתו, ואף צעק שסירחון נודף ממנו? ואיך נעלם אותו ריח רע?
למה מעדיף ר' נחמן לשתוק ולא להתפלל כאשר הספינה עוד מעט וטובעת?
היהודי הקדוש מצליח להתמיד בעבודתו הרוחנית בזכות התבוננות בנפח שמתמיד גם הוא בעבודתו.
מותו של ר' מיכל מזלוטשוב מתואר כרגע של דבקות יתרה באלוהים עד כלות הנפש ועזיבת הגוף. הזמן המיוחד של הסעודה השלישית של שבת הוא הרגע שבו פרחה נשמתו של הרבי.
בעקבות אירוע שהתרחש בעולם העליון, למד רבי יצחק מקַאליב כי לפעמים טוב להכריע לטובתו של אדם עני ורעב, אף בלי לבדוק יותר מדי.
מהי הכוונה הראויה בשעת התפילה? למה התכוון ר' שניאור זלמן מלאדי כשאמר שהוא מתפלל עם הרצפה והספסל? שיחה בין ר' שניאור זלמן ובנו על סמלים ורמזים הקשורים בתפילה.
ר' יצחק מאיר אלתר מגוּר מלמד אותנו באמצעות משל שניתן להכניס דברים אל לב סגור, כמו שנכנסים לחדרו הסגור של הרבי
מרוב דבקותו באל התקשה הבעל שם טוב לשוחח עם בני אדם. דווקא קשריו בעולמות העליונים סייעו לו להתחבר לעולם החברתי הרגיל.
האם מותר לספר לרב על התנהגות בעייתית של אנשים אחרים כדי להביא לתיקון הבעיה? ר' יהודה אריה אלתר מגור שומע על הבעיה מאחד החסידים ופועל לתיקונה
מדוע קרא רבי שלום מבֶּלז לחייט מבְּרוֹדי באמצע תפילת יום הכיפורים, ומדוע התפעל מפירושו המשובש של החייט לפסוק מן המקרא?
מדוע פסקה התענית להיות דרך לעבוד בה את הבורא, וכיצד בכל זאת ראוי להתענות, כפי שעשה הבעש"ט?
רבי זושא - גדול תלמידיו של המגיד או ה"בעייתי" שבהם? האם אפשר להיות תלמיד גם בלי לשמוע אות אחת מתורת הרב, ובאיזו מידה יש מקום ללהט הנפשי?
מדוע לא עמד רבי נפתלי מרוּפּשיץ בהסכם שלפיו אסור לו לומר בדיחות ולהצחיק את הציבור? האם לא רצה את הפרס שהוצע לו - להיות כמו רבו החוזה מלוּבּלין?
תפקידו של הסיפור הוא לתת לך כנפיים. ר' חיים מצאנז מסביר כי המבט כלפי הרגליים, כלפי מטה, הוא מבט מייאש, אבל לאדם יש גם 'כנפיים'.
במהלך נסיעתם של ר' משה לייב מסַסוֹב ושל ר' אפרים מסַדילקוֹב, ר' משה לייב רוצה להתפלל במניין. לשם כך הוא צועק ביער, עד שמגיע מתפלל עשירי ומשלים את המניין.
חסיד קוצק רוקד על הגג, ומסרב להצעה של הרבי שייוולד לו בן לעת זקנה. הוא רוצה לעבוד את הקדוש ברוך הוא בחייו, ואינו צריך ילד שיגיד אחריו "קדיש" לאחר מותו
מה צריך לכוון בתפילה, והאם כל אדם מסוגל להגיע לכוונות עליונות מבלי להיפגע?
תעצומות נפש יכולות להיות עניין להתגאות בו, ולכן מעדיף היהודי הקדוש מפשיסחה להסתיר אותן מעין הציבור. בכך מגלה היהודי הקדוש לא רק צניעות אלא גם שליטה מוחלטת ברגשותיו.
ר' ראובן הורוביץ נוהג לרקוד בכל שבת לאורך כל שעות היום והלילה. גם בימי האבל על אמו הוא אינו משנה ממנהגו, כדי שלא לנהוג מנהגי אבלות ביום השבת
כיצד ריקוד יכול להתעלות על תפילה? הסבא משפולי למד לרקוד מאליהו הנביא, ומאז הוא רוקד ריקוד קדוש בכל ליל שבת, ריקוד המסמל הצלה וגאולה.
פייביש, החסיד הזקן, מתגבר על חששותיו ונוסע לרבי משה לייב מססוב בחורף, בקור העז. הוא מבין שהנסיעה הייתה כדאית כשהוא רואה את הרבי רוקד.
מה בין המגיד ממזריטש ובין רבו הבעל שם טוב - למה הם לא מתפללים ביחד?
מדוע נאנח החוזה מלובלין על רגע אחד של שכחה? ומה השיב לו היהודי הקדוש על כך?
של מי הניגון? של מי היצירה הזו? כידוע, הניגונים הרבים הם סימן היכר לתנועה החסידית כולה. מראשית דרכה של החסידות תפסו הניגונים מקום חשוב ויסודי בהוויה החסידית. אולם ניגוני החסידים הם לא רק יצירות מוזיקליות מוצלחות יותר או פחות, אלא גם אמצעי מרכזי בעבודת השם.
שלושה סיפורים שסיפר ר' לוי יצחק מברדיטשוב עלו לשומע הרבה כסף, אך סייעו לו להתעשר ולשקם את יחסיו עם משפחתו
כיצד נענים מיד בתפילה? ר' שמחה בונים מפשיסחה מספר על שלוש פעמים שבהן התפלל ומיד נענה מן השמים
הבעש"ט מגלה חזן מפתיע, המתפלל את תפילת הווידוי בניגונים עליזים ומבקש מחילה מתוך שירה ושמחה. הבעש"ט שומע את הסיבה לכך ומתפעל מן החידוש שבדבר.
כיצד הגיבו החסידים, כשבמהלך ההלוויה של רבם נערכו חגיגות יום העצמאות ברחובות תל אביב?
מדוע התפעל ר' נחמן מברסלב מן הכיסא שהכין עבורו אחד מאנשיו? וכיצד התייחס לשעות שבהן עסק האומן בהכנת הכיסא?
ר' אלימלך מליזַ'נְסְק מציל את נשמתו במהלך התפילה. התפילה עצמה, כך אומר ר'אלימלך, הייתה מסוכנת בשבילו
מכל דבריו של ר' יצחק מאיר אלתר מגור זכר החסיד את דברי רבו על כך שחסידיו נאלצים להקשיב לאדם שפל ונבזה כמוהו.
איך זכה ר' זושא בכינוי "שר התורה" אף שלא נודע כתלמיד חכם? בביאורו לספר הזוהר מסמל ר' זושא קשר אלטרנטיבי לתורה, ומוכיח שהוא קשור אליה לא פחות מתלמידי החכמים הגדולים ביותר.
איך עורמתם של ילדים יכולה ללמד על הדרך לכפרת עוונותינו ביום הכיפורים?
התמסרות לאמירת תהלים נחשבת מעשה של צדיקות, אבל לעתים, כך אומר ר' שמחה בונים מפשיסחה, אמירת תהלים יכולה להיות שקר.
מדוע ר' יצחק מווּרקי לא כעס על העגלון שהפריע לו בתפילתו, וכיצד מועיל תיאום ציפיות במקרים של אי-נעימות ולחץ?
כיצד התפלל אדמו"ר חסידי לשמו של החתול ולא לשם שמים? ולמה התכוון רבי נחמן מברסלב בסיפור שסיפר לבתו?
כאשר העיר פְּשִׁיסְחַה הייתה בתענית בשל מחלתו של היהודי הקדוש, נכנס איכר לבית המרזח והתפלל שהיהודי הקדוש יבריא כדי שייגמר הצום והוא יוכל לשתות כוס יי"ש
איך בוחרים חזן לימים הנוראים? סיפור בתוך סיפור בתוך סיפור על חזן מקצועי אבל מושחת ועל שמש בית כנסת פשוט שקם ברגע של משבר ומנהיג את קהילתו לתפילה מלאת אהבה.
האם מותר לעסוק בדברי חולין לפני התפילה? רבי חיים מצאנז עושה זאת, ובמפתיע לא מתעסק בענייני רוח נשגבים. מתברר שדבר זה הוא למד מיצחק אבינו.
החסיד הצליח להתגבר גם על צימאונו הנורא וגם על מידת הגאווה, אך בכל זאת רבו, החוזה מלובלין, מכנה את מאמציו "תפירה של טלאי" בגלל עצם ההתלבטות והספק
מדוע על בעל העגלה להישאר בעבודתו, למרות הפסד התפילה במניין?
מהי האווירה הראויה לרגעי התקיעה בשופר בימים הנוראים?
רופא החסיד דוקטור חיים דוד מפייטרקוב מתאר את מצבם של חוליו לפי נוסח הברכה שבתפילת שחרית: "בּוֹרֵא רְפוּאוֹת, נוֹרָא תְהִלּוֹת, אֲדוֹן הַנִּפְלָאוֹת."
האם לומדים תורה כדי לקבל שכר על המאמץ ועל היכולת? במשל של המגיד מוואדיסלאב, מי שמשתוקק ללמוד תורה לשמה עדיף מאדם בעל יכולת גבוהה של לימוד תורה, שעושה זאת כדי לקבל פרס.