סיפורי חסידים בנושא: גאווה וענווה
אהבה גדולה הייתה בין ר' צדוק הכהן לאשתו. היא מוכנה לסבול עוני ודלות כדי לאפשר לו להמשיך בלימודיו, והוא מעניק לה חצי מחלקו בעולם הבא
ר' צדוק אינו מודה שהוא יודע את כל הש"ס בעל פה - דבר השמור רק ליחידי סגולה - אלא רק "חצי ש"ס", אבל איזה חצי שרוצים...
כיצד התייחס ר' יצחק מווּרקי לאדם חצוף, שדיבר עליו דברי גנאי? מדוע קרא לו אל חדרו, ואיזו הצעה הציע לו, כשהיו שניהם לבדם?
על מי יכול להישען בית הכנסת? אומן בעל מלאכה, המתפרנס ממלאכתו בחריצות ובצניעות הרשים מאוד את הבעל שם טוב, שראה בו את מי שעליו נשען בית הכנסת כולו.
אף שנאלץ לקחת על עצמו את תפקיד האדמו"ר, משתדל ר' מרדכי חיים קסטלניץ להישאר "חבר" או "אח אוהב", ונלחם בכל גינוני הכבוד.
לשנוא או לא לשנוא? הרבי מקוצק מסביר מדוע אין לשנוא את מקצוע הרבנות, אף על פי שכך נאמר במשנה שבמסכת אבות.
כיצד למד ר' נפתלי מרוּפּשִיץ על חשיבות האהבה בין יהודים מסימני הפיסוק ואותיות התורה?
מדוע לימוד התורה של התלמידים לא עלה לשמיים? על תורה לשמה ותורה לשם כבוד
מדוע מסרב ר' פנחס לקבל את המתנה שנשלחה לו בדרך נס?
שלושה דורות של אדמו"רים ממשפחת חב"ד מברכים את הילד שהפך לאיש מבוגר. אדם מבורך שכזה - כעת צריך בעצמו לברך את הרבי.
כיצד ניסה השטן להכשיל את המגיד ממזריטש, וכיצד ניצל המגיד מן הגאווה?
גם מצוות ומעשים טובים עשויים להיות "מעשה שטן", והכול בגלל גאווה והתרברבות. בעזרת חלום הבעל שם טוב ותלמידו ר' זאב מסייעים לאדם יהיר להבין את הטעות שבמעשיו
דווקא מי שצם ומתענה, ולא אוכל בהיחבא, נתפס בעיני המגיד מקוז'ניץ כשקרן גדול יותר. אדם כזה - מרמה בעיקר את עצמו
איך מתרחקים מן הגאווה? ר' נפתלי מרוּפּשיץ מוטרד מן האפשרות שיאמרו עליו דברי שבח. כדי להסתיר את מעשיו הטובים הוא נוקט בשיטה מקורית - להיראות כגאוותן וכשחצן.
מדוע הראה אלוהים לאדם הראשון את הדורות העתידיים ואת מי שינהיגו אותם, ולא הסתפק בהצגת המנהיגים שבדרך? ר' נפתלי מרופשיץ מתבדח על עצמו בעת מינויו לתפקיד הרב, ומסביר מדוע בדור שכזה גם הוא נחשב למשהו.
כתובת נאצה הופיעה על דלתו של הר' מווּרקי כאילו הוא שתיין. אך לעתים דברי נאצה עשויים לגלות עד כמה התנהגותו של האדם המושמץ נכונה וראויה.
ר' אורי מסטרליסק מציע הסבר חדשני לביטוי "דרך ארץ", שעל פיו צריך ללמוד דרך ארץ מן הארץ ממש, המסמלת את הענווה והנכונות לשאת בעול.
כיצד ביזה את עצמו החסיד הנכבד כדי לסייע ליהודי במצוקה, ומדוע הושר הפיוט "יום זה מכובד" באמצע חנות הומה אדם בעיר ברסלאו?
כיצד השווה הרבי דרשן - המתפרנס מדרשות גנובות - ל"בן סורר ומורה"?
מדוע התייחס הרבי הקשיש והמכובד - ר' אברהם יהושע השל מאפטא - בהערצה כה גדולה אל ידידו הצעיר, הרבי מרוז'ין? מדוע התכופף להרים את חגורתו של האיש הצעיר, שלא נודע כתלמיד חכם?
יש רבי שעולה אל השמים, ויש רבי שמעדיף דווקא להישאר על הארץ. שתי תפיסות עולם שונות נפגשות בסיפור שלפנינו.
רבי נפתלי מרוּפּשִיץ מתואר בסיפורים רבים כאדם משעשע ומלא הומור. בסיפור זה הוא מתלוצץ עם ילדה קטנה ברחוב ונהנה מיכולתה לענות לו בחריפות ובציניות.
ר' לוי יצחק מגלה כי היצר הרע שלו הוא בן דמותו. הוא מבין כי גם במעשיו הטובים, בלימוד התורה שלו ובחסידות בה הוא נוהג, נוכח היצר הרע.
כולנו פוחדים מן הבושה וחרדים לכבוד שלנו. הבעל שם טוב פחד יותר מהגאווה. לכן, כשראה את קבלת הפנים המכובדת שהוכנה לו בעיר שהגיע אליה - פנה לשחק עם הסוסים
רק בזכות האבן? כמה רגעים בשבוע, שבהם זכה להערכה של האנשים כלפיו, נתנו לצדיק מסתורי כוח להמשיך לחיות. סיפור על חשיבותה של הערכה חיובית ועל ערכם של חפצים שוליים לכאורה.
בין הדברים שבהם הצטיין ר' נפתלי מרוּפְּשיץ, היו ההומור המשובח והבוז לגינוני כבוד. בסיפור שלפנינו אמו של ר' נפתלי מביאה לידי ביטוי את שני המאפיינים הללו
במה חטא רבי אלימלך מליז'נסק? דווקא האשמה ותחושת החטא שחש ר' אלימלך הן שמקנות לו את תפקידו כצדיק וכמנהיג חסידי.
מה צריך ללמוד עוד אדם שלמד כבר את כל התלמוד? אדם שסיים את הש"ס בא אל הרבי מקוצק ששואל אותו שאלה בלתי צפויה.
מדוע גרם הבעש"ט שישתכח הנס שעשה, ומדוע שכחה זו נחשבת לפלא גדול אף יותר מן הנס הראשון?
מיהו הנער הבלתי נראה ששלח הצדיק אל בית המרזח באמצע הלילה, והיכן ניתן למצוא אותו?
לר' שמחה בונים נגרמה בושה גדולה, ולמרות זאת הוא נישק באהבה את מי שבייש אותו. כיצד ייתכן הדבר?
עני שיכור התעורר וגילה שהוא כומר נכבד. במשל משעשע מדגים ר' שמחה בונים מפשיסחה עד כמה מסוכן להיקרא "רבי" אם אינך כזה באמת.
את רגעיו האחרונים מקדיש צדיק אלמוני לבקשה - הוא אינו מבקש לחזור בתשובה על חטאיו, אלא דבר אחד בלבד - להינצל מן הגאווה.
כאשר אנחנו מצטנעים אנחנו יודעים שלמעשה אנחנו רק מחביאים את הגאווה שלנו. איך להצטנע באמת?
כיצד מושיטים עזרה לאדם השרוי במצוקה כלכלית והוא מיואש? וכיצד יכול אדמו"ר חסידי לסייע בבעיות כלכליות של מוכרת תפוחים בשוק?
מדוע נהג אדמו"ר חסידי לטאטא את המדרכה ברחוב נחמני בתל אביב?
חסיד אחד מגיע לר' מקוצק ואומר שרבו גדול והשגתו הרוחנית עצומה כל כך שהיא מגיעה עד השמים. הר' מקוצק עונה שהוא קטן כל כך ולכן השמים מתכופפים כדי להגיע אליו.
מדוע נגזר על הרב שמת לאכול עד שבטנו תתפקע? ומה רצה החוזה מלובלין ללמד את החסיד שזה עתה הצטרף אל חצרו?
מה יעשה חסיד צעיר בבית הקפה? האם ייקח את הכוס - בניגוד לחוקי הצניעות שהוא נוהג בהם - הישר מידה של המלצרית? האם יחצין את עובדת היותו חסיד, או שיעדיף להצניע זאת?
מיהו מיוחס? ברוח מבודחת מסביר ר' נפתלי מרופשיץ איזו תועלת צומחת לו מהיותו "מיוחס", בנם של צדיקים ותלמידי חכמים. באותו האירוע התגלה גם אדם פשוט, שהוא "מיוחס" לא פחות...
מדוע לא עצר רבי אלימלך מליז'נסק את האדם הראשון ונתן לו לאכול מעץ הדעת? ובאיזה אופן סייעה אכילה זו לבני האדם?
מתי בושה היא דבר חיובי ומתי היא דבר שלילי? נער ביישן בן ארבע עשרה מקבל שיעור לכל החיים מהרבי מקוצק
סיפור הצטרפותו של ר' לֵייבּלֶה איגר אל חסידות קוֹצְק מדגיש את דרכה של חסידות זו - בוז למעמד ולייחוס אבות, וכבוד גדול למי שהוא "בעל ענווה"
ר' שמלקה נאבק במידת הגאווה. בחזרה שהוא עורך בחדר הוא הופך את גינוני הכבוד לאירוע קומי ונלעג, ובכך הוא מקווה להזכיר לעצמו את השקר והעיוות שיש בגינוני הכבוד המצפים לו.
היהודי הקדוש מפשיסחה הצטופף כאדם פשוט בין החסידים שעמדו דחוקים סביב החוזה מלובלין. לדעתו, הצדיק מייצר שוויון בין החסידים בין רב בין תלמיד.
ר' יחיאל מאיר מבקש מתלמידו שלא יתבייש וישב על הכיסא שהכין עבורו. כדי לשכנעו, הוא מספר לו כיצד הוא עצמו העז לשבת על כיסא שהכין לו רבו שלו, הרבי מקוצק.
אל ר' ישראל מרוז'ין מגיע אחד החסידים כדי לשאול בעצתו. הוא רואה מולו אדם נטול זקן, ולא מעלה על דעתו שמדובר ברב עצמו. סיפור על דעה קדומה.
כיצד היה מגיב ר' אלימלך מליזַ'נְסק אילו היו תוחבים אותו מתחת לספסל, כשם שעשה אחד מרבני המתנגדים לספרו?
מה רע בלהיות אדם פשוט? מדוע צריך דווקא לשאוף גבוה ורחוק? סיפור זה בא ללמדנו כי מי ששאיפותיו קטנות ומצומצמות, גם אותן הוא לא יצליח לממש.
מדוע אין להידחק כל כך אפילו לסעודת מצווה? ר' יצחק מוורקי מותח ביקורת על ההצטופפות של החסידים הנדחקים זה אל זה, ומלמד אותם שיעור בענווה ובכבוד הזולת.
איך ניתן לזכות בכבוד בלי להתקלקל במידת הגאווה? ר' משה מסַוְרָאן בחר להמאיס על עצמו את הכבוד. ר' ישראל מרוּזִ'ין התייחס לכבוד בדרך אחרת לגמרי.
מה תפקידו של רב הקהילה על פי משל האמן שנשא הרב הלברשטאם בדרשתו הראשונה?
מדוע העדיף הרבי ללון בדירתו של החוטא?
הרבי מאַפּטָא התארח פעם בעיר אחת, והיה צריך להחליט אם להתאכסן אצל אדם שנודע כחוטא אך היה עניו, או אצל אדם שנודע כנקי מכל חטא אך היה גאוותן. הרבי העדיף את הראשון, למרות חטאיו.
ר' אהרן מקרלין מעיד כי הוא למד "כלום" מרבו, המגיד ממזריטש. והוא מסביר - למדתי לדעת שאני "כלום"
ממה חשש ר' שניאור זלמן עד שהשתטח על הרצפה, ואיך עזרה לו עצת אשתו?
מדוע בכה ר' נפתלי מרופשיץ, ומדוע קינא בחייט הפשוט המקיים את מצוות "ארבעת המינים" בחג הסוכות באמצעות אתרוג פשוט וזול?
המנהיג צריך להיות מורם מעם, ועם זאת גם הוא בן אדם. מה יעשה המנהיג עם צרכיו היומיומיים בפני הציבור? דגם של מנהיגות אינטימית
האם יעמוד הרב בניסיון הקשה שהציב בפניו בנו? ויכוח בין האב המתנגד לבין בנו החסיד מוביל את האב לעמוד במבחן קשה, שבעזרתו מסביר לו בנו מדוע הפך לחסיד.
מהי עבודה זרה בימינו, כשהתרבות האלילית כבר אינה נפוצה?
מדוע סירב רבי לוי יצחק מבַּרדיטשׁוֹב לסלק משולחנו אדם בור, שהסתפח בקביעות אל סעודותיו, וכיצד יסייע לו הדבר לעתיד לבוא?
ר' גרשון איבד את קולו, אך לבסוף הצליח לשמש כחזן. אלא שעם תחילת אמירת הסליחות, נטש את עמדת החזן. מדוע עשה זאת?
בסיפורים רבים מתמודדים אדמו"רים חסידיים עם הגאווה והחנופה הכרוכים בתפקידם הציבורי. רבי נפתלי מרופשיץ מתמודד כאן בדרכו עם סכנת היוהרה והכבוד שבמקצוע שלו - הרבנות.
מה אמר ר' זאב מז'בריז' לגנבים שמצא בביתו, וכיצד הזהיר אותם שישמרו על בריאותם?
החתונה שערכו לנכדיהם ר' ישראל מרוז'ין ור' הירש מרימנוב הפגישה בין שתי משפחות שונות מאוד זו מזו. משפחתו של ר' ישראל היא כנראה המשפחה המיוחסת ביותר בעולם החסידי, ואילו משפחתו של ר' הירש היא משפחת חייטים פשוטה. כיצד הכריזו השניים על ייחוס אבותיהם?
בסיפורו של ר' נחמן מברסלב הצליח האיש החכם לראות את פניו של המלך המסתורי, שאיש עדיין לא ראה, וזאת בעזרת חשיפת השקר והרמאות השוררים במדינתו של המלך.
חלק עשירי - האילן הפלאי
קבוצת אנשים מנסה להגיע אל האילן הפלאי, שבו נמצאים כל בעלי החיים. הקבצן הגיבן הוא היחיד שיכול להביא אותם אל האילן, שאינו נמצא ב"מקום".
ר' ברוך ממֶז'יבּוּז' גרם לתלמיד חכם ליטאי גאוותן לשכוח את כל ידיעותיו בתורה. בכך העניק לו את מתנת השכחה, והשלים את מה ששכח לעשות מלאך השכחה.
בילדותו, חטף המגיד מקוז'ניץ מכות מאביו, שחשד בו שבילה את זמנו במשחק קלפים במקום ללמוד. הילד שלא שיחק שתק כדי לא ליהנות מכבוד התורה
סוס נשאר סוס, גם אם הוא מקושט בתכשיטים ויש לו היסטוריה מפוארת. במשל של הרבי מצאנז הוא מסביר לאדם בעל ייחוס מפואר, מדוע אישיותו אינה נמדדת על פי ייחוסו
מדוע דחה ר' אלימלך מליז'נסק את התלמיד שרצה כל כך לקבל את עצתו, ואף צעק שסירחון נודף ממנו? ואיך נעלם אותו ריח רע?
מפני מה לא הצליח גביר עשיר לראות את יופייה של ארץ ישראל? הרבי מרוז'ין מסביר לו זאת בעזרת משל על בת גביר שנישאה לחייט.
מהי הכוונה הראויה בשעת התפילה? למה התכוון ר' שניאור זלמן מלאדי כשאמר שהוא מתפלל עם הרצפה והספסל? שיחה בין ר' שניאור זלמן ובנו על סמלים ורמזים הקשורים בתפילה.
במשל מלא הומור ולעג מדגים רבי ישראל מרוז'ין את מעלתם הנמוכה של המנהיגים בני זמנו. לדעתו של הרבי מרוז'ין, הצדיקים החיים היום אינם אלא חיקוי נלעג לדמותו של מנהיג אמיתי.
כיצד למד חסיד בשם ר' מוטל מדבריו של קורח אל משה רבנו - מתי ענווה עלולה להתגלות כגאווה?
מורה שמבין שאין עצה איך להיפטר מהגאווה ראוי להיות מורה ורב. זו העצה שנתן הבעל שם טוב לתלמידיו כיצד לבחור מורה לאחר פטירתו
חלום מהגיהינום. כיצד מצא הבעל שם טוב את עצמו במקום שבו היה ישו הנוצרי? והאם הצליח לתקן את נשמתו החוטאת של משיח השקר שבתאי צבי?
מה מביא חסיד בחבורה של אנשים פשוטים לתפור לעצמו בגד משי? ומדוע נגעו החסידים בבגד עד שכמעט קרעו אותו?
אמירתו הנודעת של הרבי מקוצק נאמרה על אדם אחד, שהוא "צדיק בפרווה". משמעותה של האמירה - חַמֵם אחרים ולא רק את עצמך
האם רבי נפתלי מרופשיץ באמת לא ידע מהי פרשת השבוע? ואם כן, מדוע לא טרח לברר?
תעצומות נפש יכולות להיות עניין להתגאות בו, ולכן מעדיף היהודי הקדוש מפשיסחה להסתיר אותן מעין הציבור. בכך מגלה היהודי הקדוש לא רק צניעות אלא גם שליטה מוחלטת ברגשותיו.
חסיד נקלע לבית של תלמידי חכמים - אלא שהם אינם אלא שדים שקשורים ב"צד הטומאה". גם תלמידי חכמים יכולים להתגלות כ"שדים", אם אין בהם ענווה ואמת
בסיפור זה ניתן ללמוד על האופי שנדרש ממנהיג בחסידות, וכיצד הוא נבחר לתפקידו
העשבים אומרים שירה וטוב לעבוד את השם ביניהם. מילים מפורסמות אלו נאמרו מפיו של ר' נחמן מברסלב במהלך טיול שערך עם אחד מאנשיו בסמוך לעיר
של מי הניגון? של מי היצירה הזו? כידוע, הניגונים הרבים הם סימן היכר לתנועה החסידית כולה. מראשית דרכה של החסידות תפסו הניגונים מקום חשוב ויסודי בהוויה החסידית. אולם ניגוני החסידים הם לא רק יצירות מוזיקליות מוצלחות יותר או פחות, אלא גם אמצעי מרכזי בעבודת השם.
ר' שמחה בּוֹנִים מפְּשִׁיסְחַה מבקר את אחד מגדולי הדור ששואל אותו כמה שאלות כדי לעמוד על טיבו. תשובותיו של ר' שמחה בונים אינן נכנעות לניסיון להעמידו ביחס לערכים המקובלים.
העיסוק בתיקון ההתנהגות הקלוקלת נתפס בעיני ר' בונים כחסר תוחלת וכמקטין את האישיות. הפתרון נעוץ דווקא בהגדלת כוחות הנפש והאישיות של האדם.
באיזה כיס להשתמש? אמירתו המפורסמת של ר' שמחה בונים מפשיסחה עוסקת באיזון שבין ענווה וגאווה, וביכולת לתמרן ביניהן.
מכל דבריו של ר' יצחק מאיר אלתר מגור זכר החסיד את דברי רבו על כך שחסידיו נאלצים להקשיב לאדם שפל ונבזה כמוהו.
ר' צדוק הכהן מנסה בכל כוחו שלא להיות רבי. עבורו, תפקיד זה הוא אילוץ, והוא מתפלל שרבנותו תיפסק במהרה.
מדוע טוב להיות תולעת? רבי נפתלי מרופשיץ, בדרכו המצחיקה, מתאר מדוע טוב לו להיות תולעת. דרשתו לועגת הן לכבוד שזכה לו והן לנטייתם של החסידים לתת משקל יתר לדבר של מה בכך.
מדוע ר' יצחק מווּרקי לא כעס על העגלון שהפריע לו בתפילתו, וכיצד מועיל תיאום ציפיות במקרים של אי-נעימות ולחץ?
כיצד התפלל אדמו"ר חסידי לשמו של החתול ולא לשם שמים? ולמה התכוון רבי נחמן מברסלב בסיפור שסיפר לבתו?
החסיד הצליח להתגבר גם על צימאונו הנורא וגם על מידת הגאווה, אך בכל זאת רבו, החוזה מלובלין, מכנה את מאמציו "תפירה של טלאי" בגלל עצם ההתלבטות והספק