סיפורי חסידים בנושא: דבקות

דבקות

"דבקות" היא צמידות או תחושת קרבה אל אלוהים. היותו של האדם קרוב ו"דבוק" אל אלוהיו היא חוויה דתית יסודית, שבחסידות ניתן לה דגש מיוחד.
התורה מצווה על האדם לדבוק בה': "אחרי ה' אלוהיכם תלכו… ובו תדבקון" (דברים יג, ה). כמה מפרשני המקרא פירשו זאת כציווי לאדם להיות מרוכז תמיד במחשבה על אלוהיו: "שלא תיפרד מחשבתו מן השם" (הרמב"ן). חז"ל, ובעקבותיהם פוסקי ההלכה, נתנו פירוש מעשי שונה למצווה זו – "להידבק" ולהיות צמוד אל תלמידי חכמים. לטענתם, אי אפשר להידבק ממש בקב"ה, ולכן יש לומר שכוונת התורה היא שהאדם צריך לחפש את קרבתם של הצדיקים ותלמידי החכמים.
חכמי הקבלה ראו בדבקות עניין רוחני-מיסטי, שבו הנשמה מתחברת אל מקורה העליון בעולמות הרוחניים. לדעתם, הדבקות אינה רק חוויה רוחנית עמוקה, אלא התאחדות עם האל או עם גילוייו השונים של אלוהים.
הבעל שם טוב ותלמידיו פסעו בעקבות המקובלים, ובתנועת החסידות נוצרו דרכים שונות ומגוונות להגיע ל"דבקות".
הבעש"ט עצמו נהג להתפלל בדבקות, שהייתה בעלת אופי אקסטטי ונלהב – בתנועות גוף חזקות ובקולות. בנוסף, הבעש"ט זיהה למעשה את האמונה עם הדבקות: כשאדם דבק בקב"ה, כל ספקותיו נפתרים ורק כך הוא חווה אמונה. לכן החוויה הרוחנית העזה היוותה עבור הבעש"ט את הדבר המרכזי בעבודת השם של המאמין. בכך שינה הבעש"ט את סולם הערכים המקובל, שבו היו לימוד התורה ושמירת ההלכה המטרות המרכזיות. בעקבותיו טענו החסידים שהדבקות היא הלחלוחית המחיה את התורה והמצוות, ובלעדיה אלו נעשים טפלים.
עוד סבר הבעש"ט שניתן להיות בדבקות ולשאוף אליה גם בשעה שמדברים עם אנשים או עוסקים באכילה או במסחר, מה שנקרא "עבודה בגשמיות". כלומר הוא ותלמידיו ביקשו להגיע למצב שבו הדבקות אופפת את כל הווייתו של האדם. הרעיון הזה נסך התלהבות רבה על כל חיי הפרט והקהילה. הדבקות באה לידי ביטוי במגוון דרכים – בשמחה, בניגונים, בריקודים ובתפילה רועשת ונרגשת.
אצל תלמידו, המגיד ממזריטש, הפכה הדבקות מחוויה אקסטטית לחוויה מופנמת של התבוננות פנימית, מעין מדיטציה עמוקה.
ר' נחמן מברסלב עסק בדבקות המתרחשת בזמן השיחה הישירה שבין האדם ובין אלוהיו, מה שכונה בפיו "התבודדות". ר' קלונימוס קלמן שפירא, אדמו"ר שפעל במאה העשרים, לימד שיטות הגעה אל הדבקות, הדומות למה שמכונה כיום "דמיון מודרך".
החסידים היו מודעים גם למחיריה של הדבקות ולסכנותיה. הסיפורת החסידית עוסקת לא מעט באנשים המשלים את עצמם שהם במצב של דבקות, אך לאמתו של דבר מרמים את עצמם. סיפורים אחרים עוסקים בהעדפת ערך החסד על פני חוויית הדבקות, הנתפסת לפעמים כעיסוק אגוצנטרי. ביקורת נוספת נשמעה על מי שהאקסטזה הנלווית אל הדבקות לקחה אותו רחוק מדי, עד כדי מצבים של חילול ה', כלומר ביזוי עצמי וגרימת זלזול בעולם האמונה הדתית.
בחסידות הופיע המושג דבקות גם ביחס לקשר שבין החסיד והרבי שלו – הצדיק. "דבקות בצדיק" פירושה להיות בקשר אינטנסיבי ועמוק עם הדמות שבעיני החסיד דבק בה' תמיד. דבקותו של החסיד באדמו"ר תוארה רבות כחוויה מרוממת של החסיד, ולמעשה היוותה את לב לבה של הוויי החצר החסידית.
אם כן, הדבקות והשאיפה אל הדבקות ממלאות את כל חייו של החסיד. ההתכנסות בצל הרבי, השירה והריקודים המשותפים והתפילה הנלהבת – כל אלו ואחרים הם אמצעים שבהם משתמשים החסידים כדי להגיע אל הדבקות.

מה בין תפילה ואהבת בני זוג? בעל אכסניה פשוט לימד את החסידים מה זאת אהבה ומה כוחה, ואף הוכיח להם כי הדבר קשור ביחס אל הזמן הנכון לתפילה.
מדוע שרק ר' זושא מאניפולי שריקות נלהבות באמצע הלילה? ומה חשב על כך הרבי שאירח אותו בביתו?
האם ייתכן שאריסטו עלה בהבנתו על יחזקאל הנביא? והאם הדבר מעיד על מעלתו של אריסטו או דווקא על חסרונו? לעתים דווקא הידע והידענות מעידים על מרחק מן החוויה הבלתי אמצעית.
כיצד הופך האדם עצמו להיות "תפילה"? ומדוע דווקא במצב נעלה כזה אין צורך בדיבור ובמילים?
לפעמים יש הכול ועדיין חסר משהו. הדבר היחיד שחסר הוא הניצוץ, האש והנשמה. כך אירע לשני האחים, ר' שמֶלקֶה ור' פנחס, בנסיעה שבה הפכו לחסידי המגיד ממֶזריטְש.
מדוע לימוד התורה של התלמידים לא עלה לשמיים? על תורה לשמה ותורה לשם כבוד
ר' לוי יצחק מברדיטשוב נודע בהתלהבות הרבה המלווה את עשיית המצוות שלו. בליל הסדר הוא מתרגש כל כך, עד שה"סדר" משתבש לחלוטין
איך מתרחקים מן הגאווה? ר' נפתלי מרוּפּשיץ מוטרד מן האפשרות שיאמרו עליו דברי שבח. כדי להסתיר את מעשיו הטובים הוא נוקט בשיטה מקורית - להיראות כגאוותן וכשחצן.
איך הפך הבעש"ט לגורו של שודדים? בתקופה שלפני התגלותו של הבעש"ט, בעודו מתבודד בהרים, הראשונים לזהות את כוחו היו השודדים שהתגוררו שם.
מהו יתרונו של הגרזן על פני צרור המפתחות? ומדוע גרם הבעש"ט לתלמידו, ר' זאב קיציס, שיאבד את הפתק שהכין לקראת תקיעת השופר?
למה שכח ר' וולף קיציס את התשובה הנכונה בזמן הכי משמעותי לגאולה? איך תבוא הגאולה אם לא נדרוש אותה?
כיצד גרם הבעש"ט לנכדו לשוב אל דרך החסידות, ומדוע לא הקדיש הבעש"ט את זמנו ללימוד תורה בהתמדה?
כיצד לומדים חסידות? בסיפור זה מנסה חותנו של ר' לוי יצחק מברדיטשוב להבין מה הם 'חומרי הלימוד' שמהם למד חתנו הצעיר להיות חסיד.
מדוע בירך הרבי? ר' לוי יצחק מברדיטשוב בירך אנשים שסיימו את תפילתם בברכת "ברוכים הבאים". רק אז הם "חזרו" מן המקומות הרחוקים שבהם שוטטו במחשבותיהם.
מה צריך ללמוד עוד אדם שלמד כבר את כל התלמוד? אדם שסיים את הש"ס בא אל הרבי מקוצק ששואל אותו שאלה בלתי צפויה.
לימוד שכלתני או חוויה רגשית? כשהבין היהודי הקדוש מפשיסחה מה פירוש הדבר שיש אלוהים, נשרו שיניו מרוב אימה.
הציבור מתנגד לחזן ומרעיש בכוונה בתפילה, אך כורך הספרים הצנוע לא שם לב לכך. כיצד זכה כורך ספרים עני שייולד לו בן כמגיד מקוז'ניץ הנודע? ומדוע לא הבחין במהומה שהתחוללה בבית הכנסת?
כיצד חזר המפתח שאבד אל כיסו של הירש "המשָרֵת" מרימנוב? וכיצד סייעה תפילתו הנלהבת להתרחשותו של הנס?
פגישתם של החסידים עם משפחה מופלאה של "אשכנזים" - יהודים מודרניים מהעיר וינה - לימדה אותם כי ייתכן שיש קדושה ואיכות במקומות בלתי צפויים
הסוכה לא כשרה, אז מה? עגלון שרצה לקיים את מצוות אכילה בסוכה המציא פטנט מקורי - הוא הפך את כובעו לסוכה אישית זעירה.
סיפור בתוך סיפור בתוך סיפור על ילד שלא ידע להתפלל אך בכיו העמוק הפך לתפילה שכאילו יצאה מהסידור וקרעה את השמים. הצדיק שדווקא ידע להתפלל, השתמש אף הוא באותה השיטה.
העיוורון מוליד התלהבות. במשל שסיפר הבעל שם טוב, המלך מעוור את עיניו של נגן הכינור כדי שינגן מתוך התלהבות. משל מורכב זה קיבל פירושים חסידיים על אודות התחדשות והתרגשות בתפילה.
סיפור המפגש בין המגיד ממֶזְרִיטְשׁ לבעש"ט הוא סיפור סמלי. זהו מפגש של תלמיד חכם הבקי בנגלה ובנסתר עם עולמה החדש של החסידות.
מה בא לרמוז רבי אלימלך מליז'נסק, כשתיאר את המעשה שחולל רבי נפתלי כקונץ?
מדוע התעכב ר' שניאור זלמן שנה נוספת, ולא חזר אל ביתו? שיחה מסתורית בינו ובין ר' אברהם, המכונה "המלאך", גרמה לו לעצור ולחזור אל בית רבו.
משה פאסטוך הוא רועה תמים העובד את השם בהתלהבות ומסירות נפש. משה, ר' מאיר מפרימישלן והבעש"ט ניסו להביא את הגאולה ולנצח את השטן, וכמעט הצליחו בכך
מדוע שאג הרבי? ר' שלום מבֶּעלז פירש לחסידיו מדוע הכריזו בני ישראל "ה' אחד" בשעת קבלת התורה, ואף הדגים באופן מבהיל ובלתי נשכח את פירוש הדבר.
נראה שרבי זושא שקוע כל כך באמירת פסוקי תהלים שאינו רואה שאש בוערת לידו, אולם דווקא באמירת פסוק מהתורה הוא מצליח לכבות את האש.
איך ר' זושא מחמם את הסוכה, ולמה היא יכולה להישרף? על להט התמימות וחום הלב.
ממה היו עשויות החומות שהציב המלך סביבו? משל חסידי חשוב זה מתאר כיצד מי שפועל מתוך אהבה ותשוקה יכול לעמוד בניסיון ולפרוץ מחסומים דמיוניים.
מהי התמימות? האם אפשר להיות תמים אם עוסקים דווקא בלימוד ובשאילת שאלות?
אף שלא נודע כתלמיד חכם, דווקא ר' זושא הצליח לענות על השאלה שעסקה בכתבי הרמב"ם. בכך מראה ר' זושא כי ניתן להיות חסיד נלהב וגם להצטיין בתורה.
תורה או עבודה? אדם ירא שמים או אדם העסוק בעמל כפיים? הרבי מקוצק מסביר את הגמרא.
מיהו האיש המסתורי שהדליק עבור ר' שמֶלקֶה מניקלשבורג את הנר שכבה? ומדוע הצטער על כך ר' שמלקה?
למרות גופו החולני של המגיד מקוז'ניץ, ברגעים של תפילה וקדושה מתגלה בגופו הרצוץ כוח אדיר. הכוח, כך מסביר המגיד, לא תמיד מגיע מן הגוף אלא מושפע מדברים אחרים לגמרי
מיהו מיוחס? ברוח מבודחת מסביר ר' נפתלי מרופשיץ איזו תועלת צומחת לו מהיותו "מיוחס", בנם של צדיקים ותלמידי חכמים. באותו האירוע התגלה גם אדם פשוט, שהוא "מיוחס" לא פחות...
ההכנות יחכו. מדוע נמנע רבי משה לֵייבּ מסַסוֹב מלערוך את ההכנות שנהג לעשות לפני תקיעות השופר? ולמה התכוון כשהכריז כי "הילדים כבר רעבים"?
מדוע הפופיק חשוב כל כך לרבי מקוצק ולחסידיו? מה מבטא איבר זה שבמרכז הבטן בהקשר החסידי?
מדוע חזר רבי חיים מצאנז על עקבותיו ולא נכנס אל בית הכנסת? ואיזה לקח חשוב למד התלמיד שעקב אחריו בחזרה אל ביתו? על הדרך ועל המטרה.
במהלך התפילה מצליח המגיד מקוז'ניץ להתגבר על חולשתו הגופנית וקולו הולך וגובר בעוצמה רבה. לפי הגדרתו, זוהי ה"הנאה" שלו בעולם הזה.
כיצד עיכוב בלימוד התורה יכול להועיל לבסוף ללימוד עצמו? בחור צעיר שכיבד את אמו זכה שנשמתו של אביי תתגלה בו. כיבוד ההורים הפריע ללימוד התורה באופן טכני, אך דווקא הוא שהועיל לבסוף לתרץ קושיה בלתי פתורה.
מדוע נסע רבי לֵייבּ שָֹרֵה'ס אל רבו רק כדי לראות כיצד הוא לובש ופושט את גרביו? ומדוע התייחס ר' לייב לכך כ"דברי תורה"?
כשחסידים משווים. בחסידות טשרנוביל יש סדרים קבועים למעשי צדקה ולאמירת כל פרקי תהלים, ואילו בחסידות קוצק אומרים רק קומץ של מזמורי תהלים ונותנים צדקה בהתאם לצורך וליכולת
במהלך חתונה אחת חיבר רבי מנדל מווּרקי שיר חתרני, כתגובה לשיר ששר ה"בדחן". מה לדעת הרבי, הדבר הכי חשוב בעמידה לפני הבורא אם לא תפילה?
חסידיו של ר' אורי מסטרליסק הם עניים מבחירה. גם כאשר הוא מציע להם הזדמנות להיות עשירים, הם מסרבים להצעתו.
מדוע הרבי מצאנז אינו מצליח להשלים את המשפט "מודה אני לפניך מלך חי וקיים" כשהוא קם בבוקר? ומתי הוא כן מצליח לעשות זאת?
איך תפילה מהירה ומגומגמת של חסידים יכולה להיות חיובית?
האם אפשר לזעוק בלחש? ומה הסיבה שאין להתפלל בקול רם? רבי אברהם יעקב מסדיגוּרָה מבקר את מנהגם של החסידים האורחים המתפללים בקולי קולות, וטוען שתפילה שקטה היא לא פחות חזקה.
החטא הפך לזרע שהביא לצמיחתו של פרדס שלם. כך הבין ר' יעקב יוסף מפולנאה בחלומו - כדי לעקור את החטא מן השורש עליו להפוך לחסיד ולבוא אל הבעש"ט.
האם צריך לפעמים לשכוח את התורה? ולמה נשך את עצמו הרבי כשרצה להתפלל?
שני צדיקים לא יכולים ללמוד יחד? הלימוד בצוותא של רבי זושא וחברו רבי שמלקה נכשל כבר במילה הראשונה. הוויכוח כיצד לפרש את המילה חשף את ההבדלים שביניהם.
במה דומה דמותו של רבי שמחה בונים מפשיסחה לדמותו של אליהו הנביא המוזכר בתנ"ך? וכיצד נעשו התלמידים שלהם קשורים אליהם ודבוקים בהם בקשר כה חזק?
איך הצילה ההליכה על החבל מעל הנהר את הנידון למוות, וכיצד אמורה עצתו לעזור לחברו?
יש המאשימים את החסידים שעיסוקם מרחיק אותם מן המחויבות לפרנסת משפחותיהם. מהמשל של ר' שמחה בונים מפְּשִׁיסְחַה עולה שכך צריך להיות: המחיר הכבד שהחסידים משלמים על הדרך שבחרו בה גורם להם להתייחס אליה ברצינות.
חוויית התפילה של ר' לוי יצחק מברדיטשוב היא סוחפת כל כך שאפילו מלאכים באים לראות אותו. "מתנגד" אחד לא האמין לכך עד שעבר בעצמו "חוויה מטלטלת"
בתחרות כישוף שנערכה בין הבעש"ט ובין מכשף איוֹם ניצח הבעש"ט. במהלך התחרות הסביר הבעש"ט כי ניתן לנצח את המכשף גם בלי להשתמש בכישופים אלא בעזרת תפילה והרהורי תשובה
כיצד עובדים את המלך? שני האחים, ר' זושא ור' אלימלך, מבטאים באישיותם השונה שתי צורות קיום ושתי דרכים בעבודת השם. על פי ר' זושא, דרכו שלו נועדה לאנשים פשוטים יותר, והיא מביאה לתוצאות פחותות.
מדוע ביקש הבעש"ט מרעייתו לפנות ישירות אל החסידים כדי שיפסיקו לשתות ולרקוד? מדוע הרעייה המשיכה להביא לחסידים עוד יין, במקום לשלחם הביתה?
האם מים יכולים לשנות גזֵרה? בעזרת טבילה במקווה גרם ר' לוי יצחק מבַּרדיטְשוב לחברו, שישנה את דעתו ויתפלל על בנו החולה, אפילו אם הדבר יגרום לו עצב בשעת התפילה.
כיצד היה ר' יצחק מווּרקי מסוגל לאכול מרק העשוי מי סבון ותבן, ומדוע ריחם על הגנב שלקח את מרק הבשר שהוכן בשבילו?
המשרת מרגיש בבית כל כך עד שהוא מרשה לעצמו להתנסח במילים של בעל הבית ולדבר בשמו. על פי הרבי מוורקי, זהו משל על משה שנתן את התורה.
מדוע שתו החסידים מן החבית השמורה למשיח בלבד? בדיחה חסידית מעידה על יכולתם של החסידים לחוש גאולה גם בהיותם במצב של גלות.
איזה ליל סדר משובח יותר, זה שנערך מתוך התעלות הנפש, או זה שנעשה בחיפזון ובמרירות של לב נשבר? למרבה ההפתעה, החוזה מלובלין בוחר באפשרות השנייה, ומכריז כי היה זה ליל הסדר הטוב ביותר.
מדוע נוהג ר' שלום מפרוהוביטש לצאת לרכיבה על סוסו לפני תפילת שחרית, ולא מכין את עצמו אליה בעזרת ספרו של האר"י?
מדוע דווקא התפילה מסידור האר"י דיכאה את התלהבותם של החסידים? רבי פנחס מקוריץ מסביר לחסידיו במה להתמקד בתפילה.
היהודי הקדוש מצליח להתמיד בעבודתו הרוחנית בזכות התבוננות בנפח שמתמיד גם הוא בעבודתו.
מותו של ר' מיכל מזלוטשוב מתואר כרגע של דבקות יתרה באלוהים עד כלות הנפש ועזיבת הגוף. הזמן המיוחד של הסעודה השלישית של שבת הוא הרגע שבו פרחה נשמתו של הרבי.
מרוב דבקותו באל התקשה הבעל שם טוב לשוחח עם בני אדם. דווקא קשריו בעולמות העליונים סייעו לו להתחבר לעולם החברתי הרגיל.
רבי זושא - גדול תלמידיו של המגיד או ה"בעייתי" שבהם? האם אפשר להיות תלמיד גם בלי לשמוע אות אחת מתורת הרב, ובאיזו מידה יש מקום ללהט הנפשי?
חסיד קוצק רוקד על הגג, ומסרב להצעה של הרבי שייוולד לו בן לעת זקנה. הוא רוצה לעבוד את הקדוש ברוך הוא בחייו, ואינו צריך ילד שיגיד אחריו "קדיש" לאחר מותו
תעצומות נפש יכולות להיות עניין להתגאות בו, ולכן מעדיף היהודי הקדוש מפשיסחה להסתיר אותן מעין הציבור. בכך מגלה היהודי הקדוש לא רק צניעות אלא גם שליטה מוחלטת ברגשותיו.
ר' ראובן הורוביץ נוהג לרקוד בכל שבת לאורך כל שעות היום והלילה. גם בימי האבל על אמו הוא אינו משנה ממנהגו, כדי שלא לנהוג מנהגי אבלות ביום השבת
מה בין המגיד ממזריטש ובין רבו הבעל שם טוב - למה הם לא מתפללים ביחד?
מדוע נאנח החוזה מלובלין על רגע אחד של שכחה? ומה השיב לו היהודי הקדוש על כך?
מדוע התפעל ר' נחמן מברסלב מן הכיסא שהכין עבורו אחד מאנשיו? וכיצד התייחס לשעות שבהן עסק האומן בהכנת הכיסא?
ר' אלימלך מליזַ'נְסְק מציל את נשמתו במהלך התפילה. התפילה עצמה, כך אומר ר'אלימלך, הייתה מסוכנת בשבילו
איך זכה ר' זושא בכינוי "שר התורה" אף שלא נודע כתלמיד חכם? בביאורו לספר הזוהר מסמל ר' זושא קשר אלטרנטיבי לתורה, ומוכיח שהוא קשור אליה לא פחות מתלמידי החכמים הגדולים ביותר.
כיצד התפלל אדמו"ר חסידי לשמו של החתול ולא לשם שמים? ולמה התכוון רבי נחמן מברסלב בסיפור שסיפר לבתו?
איך בוחרים חזן לימים הנוראים? סיפור בתוך סיפור בתוך סיפור על חזן מקצועי אבל מושחת ועל שמש בית כנסת פשוט שקם ברגע של משבר ומנהיג את קהילתו לתפילה מלאת אהבה.
האם לומדים תורה כדי לקבל שכר על המאמץ ועל היכולת? במשל של המגיד מוואדיסלאב, מי שמשתוקק ללמוד תורה לשמה עדיף מאדם בעל יכולת גבוהה של לימוד תורה, שעושה זאת כדי לקבל פרס.