סיפורי חסידים בנושא: מנהיגות
רב אחד נפרד בחיבה מרבי יהודה אריה אלתר מגור לאחר ששהה אצלו. בחידוד לשון מפציר בו ר' יהודה אריה לנהוג חיבה גם בציבור הרחב
כיצד הפך ר' אורי מסמבור מאיש עני ומסכן לרבי חשוב ונודע, ומי הם האנשים שסייעו לו בכך?
ר' שמחה בונים מפשיסחה רואה שרבו, היהודי הקדוש, אינו עוזר לאדם שמבקש עזרה, ומחליט "לפטר" אותו
אף שנאלץ לקחת על עצמו את תפקיד האדמו"ר, משתדל ר' מרדכי חיים קסטלניץ להישאר "חבר" או "אח אוהב", ונלחם בכל גינוני הכבוד.
לשנוא או לא לשנוא? הרבי מקוצק מסביר מדוע אין לשנוא את מקצוע הרבנות, אף על פי שכך נאמר במשנה שבמסכת אבות.
רבי שמחה בונם טוען כי יקשה על איש קדוש כמו רבי מֵאִיר מאַפְּטא להבין את חסידיו, משום שאינו יודע מהו חטא.
לפני מותו מבטיח הרבי מאפטא להביא את הגאולה מיד כשיגיע אל העולם העליון. אולם הוא לא הראשון שחשב על כך - גם ר' לוי יצחק מברדיטשוב הבטיח שיעשה זאת, ולא קיים את הבטחתו.
ממה התפעל החוזה מלובלין בסיפור מגילת אסתר כששמע אותה מפי אחד מתלמידיו הצעירים?
ר' זושא מאניפולי פותח את היום במשפט קבוע: "בוקר טוב לכל ישראל". המשפט מעיד על תודעה של שליחות ושירות למען הציבור, וגם על אישיותו הלבבית של ר' זושא
שלושה דורות של אדמו"רים ממשפחת חב"ד מברכים את הילד שהפך לאיש מבוגר. אדם מבורך שכזה - כעת צריך בעצמו לברך את הרבי.
מדוע הראה אלוהים לאדם הראשון את הדורות העתידיים ואת מי שינהיגו אותם, ולא הסתפק בהצגת המנהיגים שבדרך? ר' נפתלי מרופשיץ מתבדח על עצמו בעת מינויו לתפקיד הרב, ומסביר מדוע בדור שכזה גם הוא נחשב למשהו.
ר' אורי מסטרליסק מציע הסבר חדשני לביטוי "דרך ארץ", שעל פיו צריך ללמוד דרך ארץ מן הארץ ממש, המסמלת את הענווה והנכונות לשאת בעול.
בין האדמו"רים הרבים ניתן למצוא גם כמה אדמו"ריות-נשים שכיהנו בתפקיד של צדיק ומורה חסידי. ציזיה-חנה היא אחת מדמויות חשובות אלה.
(גרסת "שמחת ישראל")
למה היה על ר' אייזיק לנסוע עד הגשר של פראג כדי לדעת היכן נמצא האוצר באמת? ומדוע נהג ר' שמחה בונים מפשיסחה לספר את הסיפור לצעירים שרצו להצטרף לחצרו?
כל מנהיגות בהיסטוריה של עם ישראל מיצתה את עצמה ופינתה את מקומה למנהיגות שאחריה. היהודי הקדוש תוהה וחושש מה יהיה אחרי שרבני החסידות יאבדו את כוחם המוסרי.
רבי אלימלך מליזַ'נְסק משוחח עם היצר הרע. היצר הרע במצוקה וחושש שלא יהיה בו צורך והוא יהיה מיותר.
במה חטא רבי אלימלך מליז'נסק? דווקא האשמה ותחושת החטא שחש ר' אלימלך הן שמקנות לו את תפקידו כצדיק וכמנהיג חסידי.
בתפילתו המשונה מקווה ר' נפתלי מרופשיץ להתגלגל ולהפוך לפרה. כך יוכל להעניק חלב ליהודי הראוי לכך.
המשחק חייב להמשיך, לכן אפילו קליפת אגוז תתאים לשמש כ"מלך" במשחק השחמט. במשל זה מסביר ר' מרדכי חיים מסלונים מהו תפקידו של מנהיג
למה התכוון בנו של רבי יצחק מווּרקי, כשתיאר את אביו כ"בעל עגלה", ובמה שונה דרכו של אביו מדרכו המסתגרת של רבי מנדל מקוצק?
למה התכוון ר' הירש מרימנוב כשתיאר את ההבדל הדק שבינו ובין חברו שלמד איתו את מלאכת החייטות?
עני שיכור התעורר וגילה שהוא כומר נכבד. במשל משעשע מדגים ר' שמחה בונים מפשיסחה עד כמה מסוכן להיקרא "רבי" אם אינך כזה באמת.
מה סוד כוחו של הקטר וכיצד הוא יכול לסחוב את שאר הקרונות? הרבי מגור אומר שהקטר מסמל את הדרך שבה ראוי לחיות ואת היכולת להנהיג ולהוביל
בניגוד למקובל מאפשר רבי חנוך הֶנִיך מאלכסנדר לנשים להיכנס אליו לפגישה, ומסביר בבדיחוּת: "השווה הכתוב אשה לאיש לכל עונשים שבתורה"
מדוע התעכב ר' שניאור זלמן שנה נוספת, ולא חזר אל ביתו? שיחה מסתורית בינו ובין ר' אברהם, המכונה "המלאך", גרמה לו לעצור ולחזור אל בית רבו.
איך קיצצו את קרניו של ר' מנחם מנדל מקוצק ולמה הוא כבר לא יכול לגעת בשמיים. סיפור על מנהיגות צדיקים וחסידים.
מדוע הדרשה של ר' נפתלי עייפה אותו כל כך? האם שומעיו השתכנעו?
האם ר' נפתלי מרופשיץ כזה חכם וכזה צדיק? שיחת רבנים הופכת למשל מלא הומור, שבו מתבררת חכמתו של ר' נפתלי דרך לעגו על עצמו.
ההכנות יחכו. מדוע נמנע רבי משה לֵייבּ מסַסוֹב מלערוך את ההכנות שנהג לעשות לפני תקיעות השופר? ולמה התכוון כשהכריז כי "הילדים כבר רעבים"?
ר' שמלקה נאבק במידת הגאווה. בחזרה שהוא עורך בחדר הוא הופך את גינוני הכבוד לאירוע קומי ונלעג, ובכך הוא מקווה להזכיר לעצמו את השקר והעיוות שיש בגינוני הכבוד המצפים לו.
מתי עדיפה עניות? הרבי מאפטא מבקש מבנו להיות עני וסגפן. על ידי סיפור חייו הוא מסביר לבנו מדוע יש לחיות תחילה חיי דוחק לפני שהופכים למנהיג חסידי.
שני השותפים מקבלים עצה סותרת מן החוזה מלובלין, והכול כדי שיהפוך אחד מהם - רבי שלום מבֶּעלז - לרב
חסידיו של ר' צדוק הכהן מונעים ממנו בתחבולות שונות להגיע אל הארץ המובטחת. ר' צדוק לא עולה לארץ אך לבסוף מתנחם בבניינו של בית מדרש חדש
אל ר' נפתלי מרופשיץ מגיע אדם הרוצה לחזור בתשובה, והחסידים הנמצאים שם רואים כיצד הוא גורם לאותו אדם לעבור שינוי אמיתי ועמוק, ומחליטים להיות תלמידיו.
על יהודי לזכור את הכוח שנמצא בידו ולהשתמש בו בעת הצורך, בלי להתבייש. כך מסביר הרבי מרוז'ין לאחר שהתבקש "לצוות" משהו על אלוהים בעצמו.
מה תפקידו של רב הקהילה על פי משל האמן שנשא הרב הלברשטאם בדרשתו הראשונה?
אם אומרים שאתה "רבי" - סימן שאתה צריך לקחת אחריות! היהודי הקדוש לא ראה את עצמו כרבי, אך נאלץ בעל כורחו לשמש כאדמו"ר ולעוץ עצה ליהודי במצוקה.
ממה חשש ר' שניאור זלמן עד שהשתטח על הרצפה, ואיך עזרה לו עצת אשתו?
מה נדרש כדי להיות רבי ולדרוש בתורה - ידע? מנהיגות? ר' הירש החזן אומר לר' יהודה אריה אלתר מגור שכדי לדרוש בתורה צריך לדעת את הניגון שלה.
גם על הצדיקים הכי גדולים יהיו תלונות, כפי שהיה בזמנו אפילו כלפי משה ואהרן.
המנהיג צריך להיות מורם מעם, ועם זאת גם הוא בן אדם. מה יעשה המנהיג עם צרכיו היומיומיים בפני הציבור? דגם של מנהיגות אינטימית
מדוע סירב רבי לוי יצחק מבַּרדיטשׁוֹב לסלק משולחנו אדם בור, שהסתפח בקביעות אל סעודותיו, וכיצד יסייע לו הדבר לעתיד לבוא?
בסיפורים רבים מתמודדים אדמו"רים חסידיים עם הגאווה והחנופה הכרוכים בתפקידם הציבורי. רבי נפתלי מרופשיץ מתמודד כאן בדרכו עם סכנת היוהרה והכבוד שבמקצוע שלו - הרבנות.
ידוע שדברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב, אבל מה קורה לדיבורים שאין להם שומע? ר' משה מקוברין חווה את זה על בשרו
ילדה בת שש מכניסה אורחים ומלמדת משהו חשוב את החסיד - רבי הוא אדם שנכנסים אליו עם "הבוץ שעל המגפיים". מורה אמתי הוא אדם שאין צורך להסתיר מפניו את החולשות
שיחה מוזרה על גגות רעפים ולוחות ברזל התגלתה כשיחה על אופיו של מנהיג ותפקידו - עליו להגן על ה"בית", ובו בזמן עליו להיות רך ולא נוקשה
מדוע פחתו התרומות ברגע שעזב הרבי את מקומו? מה גורם לאדם חשק לתרום ומתי תשוקה זו מפסיקה ונעלמת?
מה עושה ר' יצחק מוורקי בגן עדן לאחר מותו? הוא עומד על שפתו של נהר העשוי דמעות, ואינו יכול לעזוב את המקום.
הרבי מרוז'ין נוהג לנעול נעליים מפוארות, אך ללא סוליות תחתיהן. ההידור החיצוני מתגלה כעטיפה חיצונית בלבד, ומתחתיו יש כאב וייסורים שהרבי מסתיר
מדוע פשט ר' נטע מחֶלְם את בגדיו, ומדוע לקח ר' נטע את כוחותיהם של אדמו"רים שלא נראו לו ראויים לכך?
למה מעדיף ר' נחמן לשתוק ולא להתפלל כאשר הספינה עוד מעט וטובעת?
איך פעם כולם היו דוברי שקר בבית הכנסת, ואיך הפכו למרבה הצער לדוברי אמת?
במשל מלא הומור ולעג מדגים רבי ישראל מרוז'ין את מעלתם הנמוכה של המנהיגים בני זמנו. לדעתו של הרבי מרוז'ין, הצדיקים החיים היום אינם אלא חיקוי נלעג לדמותו של מנהיג אמיתי.
כיצד למד חסיד בשם ר' מוטל מדבריו של קורח אל משה רבנו - מתי ענווה עלולה להתגלות כגאווה?
האם מותר לספר לרב על התנהגות בעייתית של אנשים אחרים כדי להביא לתיקון הבעיה? ר' יהודה אריה אלתר מגור שומע על הבעיה מאחד החסידים ופועל לתיקונה
אמירתו הנודעת של הרבי מקוצק נאמרה על אדם אחד, שהוא "צדיק בפרווה". משמעותה של האמירה - חַמֵם אחרים ולא רק את עצמך
מדוע חשק פתאום הרב בצנון? דווקא בשעה הקסומה של סעודה שלישית, בשעת דמדומים של הרהורים ושתיקה ליד שולחנו של הרבי, נשמעים לפתע קולות גסים של חיתוך צנון ולעיסה קולנית. אולם הרבי מצליח להציל את כבודו של אדם שזכה לגערותיהם של החסידים.
האם רבי נפתלי מרופשיץ באמת לא ידע מהי פרשת השבוע? ואם כן, מדוע לא טרח לברר?
האם יכולים משחקי קלפים להיות לעזר לעבודת הבורא? האם ייתכן שהלילות הארוכים שהוקדשו למשחקי קלפים יהפכו ללילות מלאי תוכן רוחני ודתי?
המגיד מקוז'ניץ טוען כי סמכות ומנהיגות אינן כרוכות רק ביוקרה ובכבוד, אלא גם באחריות כבדה ובמעורבות רגשית בכאבו של הזולת והציבור כולו.
הבעש"ט מתנבא ומתאר את המצב שיהיה בדורות הבאים - אדמו"רים ורבנים רבים כמו ארבה, והם אלו שיעכבו את הגאולה.
עשרים שנה מטפל חסיד בבתו החולנית, וכל בקשתו היא רק רגע אחד מזמנו של הרבי. תפקידו של הרבי הוא להקדיש "פנאי" ותשומת לב, ולהבין את מצבם של הפונים אליו
מי יכול להיות מנהיג? מי בוחר באדם מסוים להנהיג? היהודי הקדוש מפשיסחה מסביר לחסיד שרוצה להנהיג שרק ציבור שהולך אחרי אדם הופך אותו למנהיג.
בסיפור זה ניתן ללמוד על האופי שנדרש ממנהיג בחסידות, וכיצד הוא נבחר לתפקידו
כיצד ניסה הרבי מאַמשינוֹב לסייע לאישה שנטרפה עליה דעתה מרוב צער? ומדוע שילם על כך בבריאותו שלו?
המנהיג הוא מי שיש לו כוחות, אך אם ברצונו להנהיג הוא צריך ללמוד להיזהר מלהשתמש בכוחות האלה לרעה.
מכל דבריו של ר' יצחק מאיר אלתר מגור זכר החסיד את דברי רבו על כך שחסידיו נאלצים להקשיב לאדם שפל ונבזה כמוהו.
האם התאווה לרבנות ראויה? גם את הרצון להיות מנהיג או רבי של חסידים ניתן להגדיר כ"תאווה", ואף על פי כן מדובר כנראה ב"תאווה משובחת" שראויה להערכה.
ר' צדוק הכהן מנסה בכל כוחו שלא להיות רבי. עבורו, תפקיד זה הוא אילוץ, והוא מתפלל שרבנותו תיפסק במהרה.
מדוע טוב להיות תולעת? רבי נפתלי מרופשיץ, בדרכו המצחיקה, מתאר מדוע טוב לו להיות תולעת. דרשתו לועגת הן לכבוד שזכה לו והן לנטייתם של החסידים לתת משקל יתר לדבר של מה בכך.