סיפורי חסידים בנושא: שמירת המצוות
'רק קפדן בהלכה - הריהו טיפש' אומר ר' נפתלי מרופשיץ. אילו עוד תכונות צריכות להיות לאדם כדי שיהיה ראוי?
ר' ברוך מסטיצין מחמיר במצוות - ורבו, ר' בונים מפשיסחה, מקניט אותו ושולח לו בפסח מצה שרויה שיש המקפידים שלא לאוכלה
החכם מצליח בתחבולה מעניינת לרפא את בן המלך. אך האם באמת ריפא את בן המלך? האם העובדה שכעת יושב בן המלך ליד השולחן כשהוא לבוש ומתנהג כאחד האדם, מעידה על כך ששיגעונו חלף?
ר' יחיאל מאלכסנדר יוצא לשליחות של השגחת כשרות, ובדרכו שומע סיפור מרבי חיים מצאנז שאומר לו כי ראוי שלא להחמיר בדברים מסוימים כדי שלא להוציא לעז על דברים אחרים.
מי זוכה לראות את אליהו הנביא? היכן אפשר למצוא את אליהו הנביא?
מה בין תפילה ואהבת בני זוג? בעל אכסניה פשוט לימד את החסידים מה זאת אהבה ומה כוחה, ואף הוכיח להם כי הדבר קשור ביחס אל הזמן הנכון לתפילה.
גן עדן בלי מצוות? מדוע רבי אלימלך מליז'נסק בטוח כל כך שהוא זכאי להיכנס לגן עדן לאחר מותו - וזאת למרות שהוא מתכוון להודות שלא למד תורה ולא קיים מצוות כראוי?
האם קיימת "חכמת המונים"? ולפיכך - האם אפשר להניח כי מנהג שהוא נפוץ ומוסכם בציבור הוא בהכרח נכון וראוי? ומי הוא ה"ציבור" שיש להתחשב בדעתו?
אחד החסידים שואל את בעל ה"שפת אמת" אם זכה לגילוי אליהו, ותשובתו של הרב מבהירה לו שיש דברים חשובים יותר, בהם לא ללכת בדרך החטא ולדבוק באל.
בענייני ממון אנחנו בודקים היטב שלא ירמו אותנו. כשהדברים נוגעים לעניינים רוחניים או דתיים - אנחנו זהירים פחות. ר' לוי יצחק מברדיטשוב הוכיח זאת בשיחה שניהל עם קצב בהונגריה
ר' לוי יצחק מברדיטשוב נודע בהתלהבות הרבה המלווה את עשיית המצוות שלו. בליל הסדר הוא מתרגש כל כך, עד שה"סדר" משתבש לחלוטין
השימוש במיסטיקה ובקבלה יכול להיות מסוכן, ואינו יכול לבוא במקום הדבר עצמו, המצווה עצמה. חסיד ש"טבל במקווה" בעזרת כוונות ומחשבות ספג ביקורת נוקבת מאת רבו, ר' מנדל מקוצק
מדוע רבי ייב"י אוהב כל כך את מצוות הסוכה, ולמה הוא שואף להתקרא הדיוט?
בעזרת המבט שהביט בפניהם השפיע ר' זושא על הילדים, ובכך שכנע עיר שלמה של יהודים שזלזלו במצוות לשוב אל דרך אבותיהם
מדוע התעקש הנוכרי למכור את הדגים לרבי? צאצאיו של ר' אלימלך מליז'נסק נהגו לערוך סעודה לכבודו של דוד המלך, לאחר שהגיע בעצמו כדי לבקש זאת מאביהם.
ר' לוי יצחק מסרס את משמעות המילים של תפילת הימים הנוראים, כדי לדבר על ההבדל שבין יהודים וגויים, ו"ללחוץ" על השופט - על אלוהים - לשפר את מצבם של בני עמו
מתי עלייה לארץ ישראל היא לא דבר מומלץ? הרבי מקוצק גוער באדם שרוצה לעלות לארץ ישראל רק משום שהוא רוצה למנוע מעצמו אפשרות של גלגול מחילות.
כיצד הגיב ר' מיכל מזלוטשוב לאחר שאשתו פסלה את האתרוג היקר שרכש? ומה חשוב היה בעיניו יותר מן האתרוג המהודר?
מדוע התייחס הרבי הקשיש והמכובד - ר' אברהם יהושע השל מאפטא - בהערצה כה גדולה אל ידידו הצעיר, הרבי מרוז'ין? מדוע התכופף להרים את חגורתו של האיש הצעיר, שלא נודע כתלמיד חכם?
כיצד הועילה נגינת החליל של נער תמים וחסר השכלה לתפילתו של הבעל שם טוב? האם שריקה או אולי אפילו ריקוד יכולים לבוא במקום תפילה?
מה למד רבי מאיר מפרימישלן מהדמיון שבין המילה "יהודי" ביידיש לבין האות יו"ד שבאלף-בית?
הרבי מקוצק פוגש חבר ילדות שהתעשר, ושואל אותו מה יש לו בעולם הזה למרות כל העושר שהוא רואה. בכך רומז הרבי שאין לחבר העשיר כלום בעולם הזה
הסוכה לא כשרה, אז מה? עגלון שרצה לקיים את מצוות אכילה בסוכה המציא פטנט מקורי - הוא הפך את כובעו לסוכה אישית זעירה.
למה ירד ר' אלימלך מלִיזַ'נְסְק מן העגלה, ומדוע מלווים עגלה ריקה?
מדוע ציווה ר' מנדל מרימנוב לנסר את הפינות של השולחן החדש שקיבל?
מה גרם לאיש ההשכלה לשנות את דרכו? לפעמים אנחנו ממש בטוחים בצדקת דרכנו. רבי לוי יצחק מבַּרְדִיטְשׁוֹב מציע שלא נהיה "צודקים" מדי, ונשאל מדי פעם את עצמנו - ומה אם אני טועה?
חסיד שהסתבך בעסקים לא חוקיים בא לרבי מטשכנוב כדי שיברך אותו בהצלחה לפני שהוא חוזר למוטב. הרבי מסביר לו במשל מדוע אינו יכול לעזור לו
מדוע נקרא אחד הימים שלפני חג השבועות "יום המיוחס", ומה למד מכך ר' חיים מצַאנְז על כבודם של אנשים מיוחסים?
ר' בֶּער מרַדושיץ מגלה כי הוא אינו יושב בסוכה אלא בצלחת. אדם נמצא היכן שמחשבותיו נמצאות, ולכן לא מספיקה רק הישיבה הטכנית בסוכה.
מיהו מיוחס? ברוח מבודחת מסביר ר' נפתלי מרופשיץ איזו תועלת צומחת לו מהיותו "מיוחס", בנם של צדיקים ותלמידי חכמים. באותו האירוע התגלה גם אדם פשוט, שהוא "מיוחס" לא פחות...
ר' שמחה בונים מפשיסחה רצה לקנות את התפילין של רבו, החוזה מלובלין, אולם לאחר שהמוכר התאמץ לייפות אותן כדי לקבל מחיר גבוה יותר - סירב ר' שמחה בונים לקנות אותן
מהי משמעות התקיעה בשופר? ר' לוי יצחק מברדיטשוב דוחה את כל התוקעים בעלי הכוונות הקבליות ובוחר דווקא באדם בעל כוונות פשוטות וכנות
מדוע חזר רבי חיים מצאנז על עקבותיו ולא נכנס אל בית הכנסת? ואיזה לקח חשוב למד התלמיד שעקב אחריו בחזרה אל ביתו? על הדרך ועל המטרה.
כיצד עיכוב בלימוד התורה יכול להועיל לבסוף ללימוד עצמו? בחור צעיר שכיבד את אמו זכה שנשמתו של אביי תתגלה בו. כיבוד ההורים הפריע ללימוד התורה באופן טכני, אך דווקא הוא שהועיל לבסוף לתרץ קושיה בלתי פתורה.
הרחת טבק בתפילה אינה זלזול? המלך אהב את כינורו הישן של איש עני וזקן יותר מכל כלי הנגינה הנמצאים בארמונו. החוזה מלובלין מסביר במשל כיצד חולשותיו של האדם הופכים ליתרון.
ר' אורי מסְטְרֵלִיסְק נפטר כדי להחליף בבית דין של מעלה את ר' יחיאל מיכל מזְלוֹטשוֹב, שהחמיר בדינם של אנשים שפגמו בשמירת הברית (שהוציאו זרע לבטלה).
חוכר יהודי שפרנסתו בסכנה מבקש עזרה מרבי יצחק מאיר אלתר מגור. ר' יצחק מאיר דורש את אחת מזמירות שבת שבהן מובטח שכר לשומרי השבת, וגוזר שהסכנה תתבטל
במהלך חתונה אחת חיבר רבי מנדל מווּרקי שיר חתרני, כתגובה לשיר ששר ה"בדחן". מה לדעת הרבי, הדבר הכי חשוב בעמידה לפני הבורא אם לא תפילה?
כיצד ניתן בכלל לגנוב אם כתוב בתורה "לא תגנוב"? כך הרגיש הרבי מגור, לאחר שנפגש בפעם הראשונה עם ר' מנדל מקוצק
הר' מקוצק מסרב לקבל מידידו את התשובה כי התכלית של קיום האדם היא "לתקן" את נשמתו. לדעתו, המטרה היא "להגביה את השמים". למה התכוון?
מה מבחין בין ימי חול לשבת אצל מי שמקצועו אינו כרוך בעבודת כפיים? ר' יצחק מאיר מגור נהג להדליק את המקטרת ולזרוק אותה ארצה כדי לסמל את כניסת השבת.
מדוע התגלתה שרה אמנו לפני ר' נחום מצ'רנוביל, בזמן שבו שהה הרבי בבית הסוהר? ומה לימדה אותו שרה על סיבת מאסרו?
מדוע בכה ר' נפתלי מרופשיץ, ומדוע קינא בחייט הפשוט המקיים את מצוות "ארבעת המינים" בחג הסוכות באמצעות אתרוג פשוט וזול?
האם גם בברלין יש יהודים יראי שמים? על שאלה זו עונה ר' יהודה לייב מגור כשהוא חוזר משם, ומראה כיצד יש ללמד זכות על יהודי ברלין ועל יהודים בכלל
משרתו של ר' אוּרי מסטרליסק קם בליל יום הכיפורים לשתות, אך הרבי שמבחין בזאת, לא נוזף בו. הוא רואה קודם כול את טובת האיש ובריאותו לנגד עיניו.
מדוע דווקא אדם שאינו שומר את ההלכה מצליח? האם אין בכך סתירה למה שנאמר בתורה? עבור הרבי מגור אין בכך קושיה
בשל הקפדתו על ההלכה, נמנע היהודי מלשתות משקה חריף שהוצע לו. ר' לוי יצחק הפך את האירוע להוכחה לאמונה ולמסירות הקיימת בלבם של היהודים
מדוע נשלח ר' שמחה בונים אל בית בכפר מרוחק, ואיך למד שם מאורח מסתורי שהיה במקום ש'דרך ארץ קדמה לתורה'?
המוהל מתעצב על הטרחה הרבה שטרח עבור ברית מילה לילד ממעמד נחות. אך רבי יחיאל מאיר מגוסטינין מנחם אותו בסיפור מופלא שהמסר שלו: לעולם אינך יודע מה ערכו של יהודי
מדוע חרג ר' זאב מזבריז ממנהגו, ואכל מצה שאינה "שמורה" לעיני חסידיו? איזו טעות כפולה עשו חסידיו?
מה לימד ר' יצחק מווּרקי את תלמידיו כאשר לא הצליחו לקיים את "ברכת הלבנה" כפי שרצו? ומהו פירושו המחודש לביטוי "מצווה גוררת"?
שני המשרתים - היהודי והגוי - גרמו לשתי בעיות הלכתיות. אילו רק היו מתחלפים בתפקידים היה הכול כשורה. ר' שמחה בּוּנים מפּשיסחָה למד מכך כי לפעמים אדם מתעקש לחטוא.
סיפורו הקפקאי המפחיד של דיין בשם ר' שמריה, שלאחר מותו מנסה להביא אוכל אל פיו, ונכשל בכך בכל פעם מחדש.
למה לסבול? ר' יצחק מוורקי סייע לחסיד שהיה טרוד בענייני ציבור כיצד להגיע אל המנוחה והמרגוע. כדי להגיע לשם אין להפחית את העומס המוטל על החסיד אלא להפך - על החסיד להבין ולהשלים עם העובדה שזהו תפקידו בעולם.
איזה ליל סדר משובח יותר, זה שנערך מתוך התעלות הנפש, או זה שנעשה בחיפזון ובמרירות של לב נשבר? למרבה ההפתעה, החוזה מלובלין בוחר באפשרות השנייה, ומכריז כי היה זה ליל הסדר הטוב ביותר.
האם קיים הבדל בין מצווה למצווה? ר' מרדכי מנשכיז נתן את הכסף שחסך עבור אתרוג, כדי לקנות סוס לשואב מים עני. מעשה החסד שעשה חשוב היה עבורו אף יותר מן האתרוג המהודר.
ר' לוי יצחק מבֶּרדיטשוֹב ידוע כ"סנגורם של ישראל', וכמי שעסק בלימוד זכות על כל אדם. אולם בשעת הצורך הוא ידע להוכיח ולגעור. כאן הוא משתמש בהומור כדי להוכיח יהודים עשירים שנטשו את מנהג האבות.
בעקבות אירוע שהתרחש בעולם העליון, למד רבי יצחק מקַאליב כי לפעמים טוב להכריע לטובתו של אדם עני ורעב, אף בלי לבדוק יותר מדי.
ר' מאיר מפְּרֶמִישְׁלָן שכח את הברכה על נטילת הידיים, וחסידיו לא הזכירו לו אותה כי לא העלו בדעתם שהוא יכול לשכוח אותה. מי שהזכיר לו אותה הוא דווקא הפריץ שעמד בצד. ר' מאיר נשאר עם תהייה גדולה על שכחה וזיכרון
הרבי מקוצק מלמד את תלמידו – לא מספיק לדרוש דרשות על ט"ו בשבט, אלא ראוי יותר להיות בארץ ישראל ולחיות את ראש השנה לאילנות בעשייה של ממש.
בפעם הראשונה כשראה החוזה את שמו של אדם מסוים הוא ירק בבוז, וכמה שעות אחר כך שיבח והילל אותו. והסיבה - ברגעים שבהם עסק האיש במצווה הוא נחשב צדיק.
ר' שמחה בונים מפשיסחה נותן פעמיים צדקה לעני: פעם אחת מרחמנות ופעם שנייה כדי לקיים את מצוות הצדקה
הצלה במילה. סיפור יהודי עממי, המזכיר את סיפור מגילת אסתר ומעשי-חצר עממיים אחרים. סיפור זה נמסר כאן מפיו של ר' נחמן מברסלב.
האם ההנאה מהמצווה פוגמת בה? בשל עיכוב בדרך לא הגיעו בניו של הרבי מבֶּעלְז לשמוע את קריאת מגילת אסתר מפי אביהם. אחד הבנים שמח על ההזדמנות לקיים את המצווה בפשטות ובלי התרגשות.
ר' אלימלך מליז'נסק "הריח" את העבֵרה שהתרחשה בעיר שבה ביקר. נער צעיר שסייע לו בשעה ששאר בני העיר נרתעו מפניו, זכה לברכה גדולה שהתגשמה כעבור שנים רבות
כיצד הצליח הבעש"ט לרפא חולה בזמן שהרופא הרים ידיים?
זהו אחד הסיפורים החסידיים המפורסמים שעניינם מה קודם למה - עבודת האל או האחריות לאחר?
מדוע שונא החוזה מלוּבּלין את הטיפשים? וכיצד יגיב כשיראה טיפש הזוכה לכבוד בעולם העליון לאחר מותו?
שיכור מוּעד מתגלה כצדיק שכל גזֵרותיו מתקיימות. והכול בגלל מצווה אחת שקיים ברגע קריטי בחייו.
העשבים אומרים שירה וטוב לעבוד את השם ביניהם. מילים מפורסמות אלו נאמרו מפיו של ר' נחמן מברסלב במהלך טיול שערך עם אחד מאנשיו בסמוך לעיר
איזו ייחוד מצא רבי יצחק מווּרקִי בבעל אכסניה שבסך הכל עשה את עבודתו? האם דבר הנעשה תמורת תשלום יכול להיחשב מצווה?
הבעש"ט מסייע לתלמיד חכם שהפך לצפרדע ענקית. מתברר שהכול התחיל בגלל חטא קטן, שגרם לבסוף לאיש לעבור על כל התורה כולה
מדוע לא נכתבה בתורה מצוות הכנסת אורחים? ואיזה לקח רצה ר' יצחק מוורקי ללמד את החסיד העשיר שהתעקש לארח אותו בביתו?
ר' מיכל, אביו של הילד השובב, ממלא בדמעות את ה"בתים" - קופסאות התפילין. פעולה זו הופכת את נפשו של הילד, והוא משתנה לטובה
מדוע על בעל העגלה להישאר בעבודתו, למרות הפסד התפילה במניין?