סיפורי חסידים בנושא: שכר ועונש
גן עדן בלי מצוות? מדוע רבי אלימלך מליז'נסק בטוח כל כך שהוא זכאי להיכנס לגן עדן לאחר מותו - וזאת למרות שהוא מתכוון להודות שלא למד תורה ולא קיים מצוות כראוי?
כיצד גרמו בגדים ישנים ומרופטים לשינוי גזר דינו של אדם שמרד במלך, ובמה דומה הדבר לתקיעת השופר בראש השנה?
בשל מה זכה ר' אליעזר, אביו של הבעש"ט, שייוולד לו בן צדיק כזה? ואיזו מידה נוספת של ר' אליעזר באה לידי ביטוי בקבלת האורח בשבת?
כיצד נערך הבעש"ט למותו המתקרב? ומדוע סירב לתקן את נשמתו של מת שהגיע לפניו?
"כל מה שאדם עושה - לעצמו הוא עושה". תובנה זו עולה ממשל של הבעל שם טוב על מלך שניסה לפגוע באדם עני, וכמעט שילם על כך בחייו
למה לגמול רעה תחת טובה? ר' ישראל מרוז'ין גידף אדם שזה עתה נפטר ופירט את חטאיו, אף שהלה עשה לו טובה גדולה בחייו. הסיבה לכך מפתיעה: מטרתו הייתה לגמול חסד לאותו מת, ולהתוודות במקומו על חטאיו.
במשל של ר' נחמן מברסלב, יהודי צנוע ועני הפך לידידו של המלך בזכות כישרון מיוחד שזכה בו - לגנוב בלי להיתפס.
אדם עשיר ותלמיד חכם כמעט נשפט למיתה בידי שמים מפני שלא הבחין בשני אנשים חשובים. האחד הוא נושא-המים העני, שהיה עסוק כל ימיו בקריאת תהלים. והאחר הוא הבעש"ט, שהעשיר לא טרח לנסוע להכירו.
במה חטא רבי אלימלך מליז'נסק? דווקא האשמה ותחושת החטא שחש ר' אלימלך הן שמקנות לו את תפקידו כצדיק וכמנהיג חסידי.
מדוע חשב רבי נחמן מברסלב כי העובדה שאדם ביזה ובייש אותו הועילה לו? ואם כך - מדוע נענש אותו האיש?
הנאמנות למצפון ולוודאות הפנימית עומדת למבחן. למרות האיום של הבעש"ט כי יפסיד את חלקו בעולם הבא, סירב ר' יחיאל מיכְל מזלוֹטשוֹב לקבל עליו תפקיד רבני שלא חשב שמתאים לו.
נשמתו של אדם שהלך לעולמו בלי שפרע את חובו מתגלגלת בתוך הסוס האהוב ביותר על אחד מחסידי הבעש"ט. הבעש"ט מפענח את הסיפור ופועל לגאולת אותה נשמה.
בית הדין של מעלה דן בתיק על אלימות: התובע - סוס, הנתבע - עגלון
ברגע האחרון ובדרך נס ניצל ר' גרשון מקיטוב מטביעה, לאחר שירד מן הספינה ששט בה כדי לטבול במי הים. אך מיהו הערבי המסתורי שהציל את חייו?
מה משמח בלהפסיד את גן עדן? הבעל שם טוב שמח לגלות כי נשללה ממנו הזכות להיות בגן עדן. כך הוא יכול לעבוד את אלוהיו באמת, ולא מתוך ציפייה לגמול גשמי או רוחני.
ר' לוי יצחק מברדיטשוב "מאיים" ומכריח את אלוהים למחול על החטאים של עם ישראל. שהרי אם לא, אלוהים משתמש בתפילין פסולות
מה גרם לאיש ההשכלה לשנות את דרכו? לפעמים אנחנו ממש בטוחים בצדקת דרכנו. רבי לוי יצחק מבַּרְדִיטְשׁוֹב מציע שלא נהיה "צודקים" מדי, ונשאל מדי פעם את עצמנו - ומה אם אני טועה?
מדוע נגזר על הרב שמת לאכול עד שבטנו תתפקע? ומה רצה החוזה מלובלין ללמד את החסיד שזה עתה הצטרף אל חצרו?
מדוע נענש שֶֹה תמים על מעט קש שאכל, וכיצד השתמש רבי שמחה בונים מפשיסחה במשל זה כדי להציל אדם ממשפט עוול?
במהלך התפילה מצליח המגיד מקוז'ניץ להתגבר על חולשתו הגופנית וקולו הולך וגובר בעוצמה רבה. לפי הגדרתו, זוהי ה"הנאה" שלו בעולם הזה.
מדוע דווקא אדם שאינו שומר את ההלכה מצליח? האם אין בכך סתירה למה שנאמר בתורה? עבור הרבי מגור אין בכך קושיה
איפה הצדק? על הנסתר שמעבר לנגלה. הבעל שם טוב מלמד את המגיד ממֶזְרִיטְשׁ כיצד להתבונן במציאות.
מה לימד ר' יצחק מווּרקי את תלמידיו כאשר לא הצליחו לקיים את "ברכת הלבנה" כפי שרצו? ומהו פירושו המחודש לביטוי "מצווה גוררת"?
מדוע העני ששבר מנורה יקרה נענש בקנס נמוך מאד? במשל על העני והמנורה מסביר ר' ישראל מרוז'ין מהי מידת החסד.
שלושה יצאו למשימת המלך. מי הראוי לפרס - זה שלא נכשל כלל, או זה שנכשל והתגבר? האם יש לשפוט אדם לפי הישגיו או לפי המאמץ שהשקיע?
סיפורו הקפקאי המפחיד של דיין בשם ר' שמריה, שלאחר מותו מנסה להביא אוכל אל פיו, ונכשל בכך בכל פעם מחדש.
האם הדרך לזכות בעולם הבא היא להימנע ככל האפשר ממפגש עם העולם הזה?
רבי זוּשא מאַניפּוֹלי משחרר לחופשי ציפורים של אדם אחר, וסופג ממנו מכות קשות. מדוע שחרר ר' זוּשא את הציפורים? ולמה הפך בעל הציפורים לעני?
מי יצליח יותר - "רשע" הפועל מתוך מסירות ואמונה בדרכו, או "צדיק" שלא מתאמץ כל כך? מהתנהגותו של רוטשילד למד הרבי מגור מדוע מצליחה דרכם של רשעים.
ניאוף במחשבה. למה הופיעו שדים בעזרת הנשים והפחידו את המתפללות? כיצד פעל הבעל שם טוב, ומדוע לא הצליח לתקן את הנזק שנעשה?
ר' לוי יצחק מנסה לשכנע סוחר קשה עורף לשלם דמי תיווך לסוחר אחר שתבע אותו לדין. האם הצליח לשכנעו?
מכל דבריו של ר' יצחק מאיר אלתר מגור זכר החסיד את דברי רבו על כך שחסידיו נאלצים להקשיב לאדם שפל ונבזה כמוהו.
כיצד מסייעת שתיית "משקה" חריף למחיקת העוונות של החסידים? והאם נאמרה דרשה זו בצחוק או קצת ברצינות?
הבעש"ט מסייע לתלמיד חכם שהפך לצפרדע ענקית. מתברר שהכול התחיל בגלל חטא קטן, שגרם לבסוף לאיש לעבור על כל התורה כולה
האם לומדים תורה כדי לקבל שכר על המאמץ ועל היכולת? במשל של המגיד מוואדיסלאב, מי שמשתוקק ללמוד תורה לשמה עדיף מאדם בעל יכולת גבוהה של לימוד תורה, שעושה זאת כדי לקבל פרס.