לובלין

אהבה גדולה הייתה בין ר' צדוק הכהן לאשתו. היא מוכנה לסבול עוני ודלות כדי לאפשר לו להמשיך בלימודיו, והוא מעניק לה חצי מחלקו בעולם הבא
ככה מכניסים אורחים. כיצד טיפל החוזה מלובלין באיש גס שביקש להתארח בביתו בליל חורף, ומדוע לא נרתע מגסותו של האיש ומן הריח הרע שהפיץ?
כל אחד צריך למצוא את אלוהיו בעצמו, ולא לקבל אותו בירושה מאבותיו. כך אמר לאביו הנער מנחם מנדל - מי שלימים יהיה ר' מנחם מנדל מקוצק, לאחר שהצטרף אל התנועה החסידית.
ממה התפעל החוזה מלובלין בסיפור מגילת אסתר כששמע אותה מפי אחד מתלמידיו הצעירים?
כיצד נמדד הקשר הקרוב אל המורה או הרבי? עבור ר' שמחה בונים מפְּשִׁיסְחַה, ההוכחה לקשר שלו עם רבו הייתה שהוא שמע את "קולם" של בגדי הרבי.
ר' דוד מללוב מאחר להגיע לשבת אצל החוזה מלובלין, ונאלץ לשהות בכפר סמוך. הוא מתנחם בכך ששולחן הרבי כה ארוך, שממילא מגיע עד אליו.
שני חסידים נוסעים אל הרבי בעגלה. גביר גדול וטרמפיסט עני. בחדרו של הרבי מתהפכים המעמדות.
איש עני מבקש את ברכתו של רבי שמֶלקֶה מזַקליקוֹב להיות עשיר, אך אינו יודע שבכך הוא ממיט על הרב אסון. סיפור על כוח גזרתו של הצדיק, ועל הסכנה שבניסיון לשנות גורלות.
סיפור זה שם ללעג את התלות שמפתחים בני אדם בצדיקים ובבעלי סגולות וכוחות, ומתריע על הסכנה שבהערצת אדמו"רים
כיצד הגיע ר' צדוק הכהן אל החסידות, ומה גרם לו לעזוב את סביבת מגוריו הליטאית, שהתנגדה לחסידות?
מדוע קילל הרבי את תלמידו, וכיצד הגיב ר' נפתלי למילים שהטיח בו רבו? דרמה מתוחה ומורכבת המתרחשת בעת פגישתם החוזה מלובלין ותלמידו ר' נפתלי.
החוזה מלובלין מתנבא על מותו של אחד מחסידיו. האם נבואתו יכולה להתגלות כטעות מרה?
החוזה מלובלין נופל מחלונו ונעלם. כעבור כמה שעות הוא נמצא פצוע קשה לא הרחק מביתו. מה קרה לחוזה, ואיך ניצל מהנפילה הקשה? מה מסמלת פטירתו בתשעה באב?
רבי צדוק הכהן נפרד מחסיד הרוצה לעזוב את ארצו ולהגר לאמריקה במילים של קללה מן התורה. מיד לאחר מכן נופל החסיד ומת, אולי בגלל קללתו של רבו ואולי כסמל לנפילה הרוחנית המצפה לו.
כיצד "הופיעה" בבית המדרש של ר' נפתלי מרופשיץ נשמתו של תלמיד חכם חשוב שהלך לעולמו, וכיצד ר' נפתלי - איש ההומור והצחוק - אינו מהסס להציג באופן נלעג את רבו, החוזה.
סֵבֶל או סבלנות? החוזה מלוּבּלין הכריח את תלמידו להפוך ל"מלמד" פשוט של ילדים בכפר קטן. בזכות כך למד התלמיד משהו על כוחה של סבלנות - תורה שתלווה אותו כל חייו.
מדוע עזב ר' מנחם מֶנדל מקוֹצק את החוזה ללא רשותו? ר' מנחם מנדל עוזב את רבו, החוזה מלוּבּלין, ומגלה את תכונות אופיו - עצמאות, תקיפות ובוז לעיסוק ב"מופתים" וברוח הקודש
מדוע נגזר על הרב שמת לאכול עד שבטנו תתפקע? ומה רצה החוזה מלובלין ללמד את החסיד שזה עתה הצטרף אל חצרו?
מהי המעלה הרוחנית שבה מתקנאים יושבי גן העדן? החוזה מלובלין מציע שדווקא החיים הגשמיים בעולם הזה הם המעלה הרוחנית הגדולה.
מדוע סירבו ר' דוד מללוב וחבריו לעלות על העגלה ששכרו? ואיזה שימוש עשה ר' דוד בכיפה שעל ראשו, בזמן שהיה אמור להיות בבית הכנסת ולשמוע את תקיעת השופר?
הרחת טבק בתפילה אינה זלזול? המלך אהב את כינורו הישן של איש עני וזקן יותר מכל כלי הנגינה הנמצאים בארמונו. החוזה מלובלין מסביר במשל כיצד חולשותיו של האדם הופכים ליתרון.
שני השותפים מקבלים עצה סותרת מן החוזה מלובלין, והכול כדי שיהפוך אחד מהם - רבי שלום מבֶּעלז - לרב
שינויים דרמטיים יכולים להתרחש בחייו של האדם ברגע אחד. בן רגע ניתן להפוך מעשיר לעני ולהפך, או לאבד את האמונה ולשוב אליה. חסיד ספקן אחד חווה זאת על בשרו
חסידיו של ר' צדוק הכהן מונעים ממנו בתחבולות שונות להגיע אל הארץ המובטחת. ר' צדוק לא עולה לארץ אך לבסוף מתנחם בבניינו של בית מדרש חדש
האם ניתן לשלוט ברוח הקודש? מדוע הרב מבקר את תלמידו על כך?
מדוע אין להידחק כל כך אפילו לסעודת מצווה? ר' יצחק מוורקי מותח ביקורת על ההצטופפות של החסידים הנדחקים זה אל זה, ומלמד אותם שיעור בענווה ובכבוד הזולת.
דבר אחד למד "היהודי הקדוש" מרבו - כיצד לשקוע מיד בשינה, בלי שום עיכוב והמתנה.
אם אומרים שאתה "רבי" - סימן שאתה צריך לקחת אחריות! היהודי הקדוש לא ראה את עצמו כרבי, אך נאלץ בעל כורחו לשמש כאדמו"ר ולעוץ עצה ליהודי במצוקה.
גופתו של אברך שהתאבד רגע לפני התנצרותו נמצאה תחת רצפת מנזר. הטובה שעשה אותו אברך עם החסידים חייבה אותם להשיב לו טובה, ולסייע במציאת גופתו.
אביא לרבי את הירח! אפילו השמיים ומערכות הכוכבים עושים חסד עם החוזה מלובלין.
בהומור ובציניות רומז ר' נפתלי מרופשיץ לרבו, החוזה מלובלין, כי אפילו הרבי עלול להיכשל בגנֵבה
ר' נפתלי מרופשיץ מתעתע ברב העיר ובגבאי ה"חברה קדישא", וכך מצליח לקבור את רבו - החוזה מלובלין, בחלקה המעולה ביותר שבבית הקברות
איזה ליל סדר משובח יותר, זה שנערך מתוך התעלות הנפש, או זה שנעשה בחיפזון ובמרירות של לב נשבר? למרבה ההפתעה, החוזה מלובלין בוחר באפשרות השנייה, ומכריז כי היה זה ליל הסדר הטוב ביותר.
מדוע פשט ר' נטע מחֶלְם את בגדיו, ומדוע לקח ר' נטע את כוחותיהם של אדמו"רים שלא נראו לו ראויים לכך?
מדוע לא עמד רבי נפתלי מרוּפּשיץ בהסכם שלפיו אסור לו לומר בדיחות ולהצחיק את הציבור? האם לא רצה את הפרס שהוצע לו - להיות כמו רבו החוזה מלוּבּלין?
מיהו "השרף" (המלאך), וכמה פרצופים יש לו? התשובה לכך יוצאת מהשאלה אם להתבדל או ליצור קשר עם כל אדם.
תעצומות נפש יכולות להיות עניין להתגאות בו, ולכן מעדיף היהודי הקדוש מפשיסחה להסתיר אותן מעין הציבור. בכך מגלה היהודי הקדוש לא רק צניעות אלא גם שליטה מוחלטת ברגשותיו.
מה היו מילות הקסם של היהודי הקדוש? הרבי מקוצק מתאר כיצד השפיע עליו רבו להתמסר בכל כוחו לעבודת האל. מורו של הרבי מקוצק ידע כיצד לעורר חשק והתלהבות בלבו של התלמיד, שילוו אותו כל חייו.
מדוע שונא החוזה מלוּבּלין את הטיפשים? וכיצד יגיב כשיראה טיפש הזוכה לכבוד בעולם העליון לאחר מותו?
מכל דבריו של ר' יצחק מאיר אלתר מגור זכר החסיד את דברי רבו על כך שחסידיו נאלצים להקשיב לאדם שפל ונבזה כמוהו.
ר' צדוק הכהן מנסה בכל כוחו שלא להיות רבי. עבורו, תפקיד זה הוא אילוץ, והוא מתפלל שרבנותו תיפסק במהרה.
באמצעות דרשה לפורים, רווית מושגים הלכתיים הצליח "רב-פורים" מחופש לגרום לרבי צדוק הכהן להתגלגל מצחוק, כפי שמעולם לא קרה לו.
החסיד הצליח להתגבר גם על צימאונו הנורא וגם על מידת הגאווה, אך בכל זאת רבו, החוזה מלובלין, מכנה את מאמציו "תפירה של טלאי" בגלל עצם ההתלבטות והספק