סיפורי חסידים בנושא: הורים וילדים
כל אחד צריך למצוא את אלוהיו בעצמו, ולא לקבל אותו בירושה מאבותיו. כך אמר לאביו הנער מנחם מנדל - מי שלימים יהיה ר' מנחם מנדל מקוצק, לאחר שהצטרף אל התנועה החסידית.
מדוע רבי יצחק מאיר מגור ישן רק שעתיים בלילה, והאם בכלל ניתן לישון "מהר" יותר מאחרים?
ר' ישראל מרוז'ין הוא יתום, ולא נולד לתוך מסורת עמוקה ושורשית שהועברה אליו מאביו ומרבותיו, אבל דווקא עובדה זו מקנה לו חוסן מפתיע
שינוי יכול להתרחש ברגע אחד, אדם פושט צורה ולובש צורה חדשה. זהו המסר שמעביר ר' ישראל מרוז'ין לבנו בר המצווה באמצעות סיפור על כוחם של תפילין ובגדים
איש משונה לבוש מעיל לוטש את עיניו אל הילד המוכשר. האימא שנבהלת מרחיקה את בנה, ואינה יודעת כי זהו הבעש"ט המרעיף ברכה על הילד, שעתיד להיות תלמידו.
ר' חנוך הניך מאלכסנדר מברך "ברוך שפטרני מעונשו של זה" בבר המצווה של בנו, אבל מבהיר את דבריו במסר חשוב לבנו: אתה עדיין לא פטור ממני.
לשם מה אנחנו מכלים את חיינו במרדף אחר קריירה מכניסה וקידום מקצועי?
"הכול בשביל חינוך הילדים" - היא כנראה התשובה הרווחת ביותר לשאלה זו.
סיפור בתוך סיפור בתוך סיפור על ילד שלא ידע להתפלל אך בכיו העמוק הפך לתפילה שכאילו יצאה מהסידור וקרעה את השמים. הצדיק שדווקא ידע להתפלל, השתמש אף הוא באותה השיטה.
מיהו הזקן המסתורי שגרם לכוס תה להישפך? ומדוע הצטער על כך ר' אלימלך מליז'נסק?
משה פאסטוך הוא רועה תמים העובד את השם בהתלהבות ומסירות נפש. משה, ר' מאיר מפרימישלן והבעש"ט ניסו להביא את הגאולה ולנצח את השטן, וכמעט הצליחו בכך
מדוע ציווה ר' מנדל מרימנוב לנסר את הפינות של השולחן החדש שקיבל?
מתי עדיפה עניות? הרבי מאפטא מבקש מבנו להיות עני וסגפן. על ידי סיפור חייו הוא מסביר לבנו מדוע יש לחיות תחילה חיי דוחק לפני שהופכים למנהיג חסידי.
כיצד עיכוב בלימוד התורה יכול להועיל לבסוף ללימוד עצמו? בחור צעיר שכיבד את אמו זכה שנשמתו של אביי תתגלה בו. כיבוד ההורים הפריע ללימוד התורה באופן טכני, אך דווקא הוא שהועיל לבסוף לתרץ קושיה בלתי פתורה.
ר' אלימלך מליז'נסק מתאר את היחסים בין האדם לאלוהיו במשל. הבן עזב את אביו כדי ללקט תותי בר ביער סבוך. כדי שלא יאבד הבן, הוא ואביו קוראים ועונים זה לזה.
תמיד אפשר להיות אופטימיים ויש מה לעשות. סיפור חסידי משעשע על שיחה שבה חסיד מסביר למתנגד, שבנו עומד לפני גיוס לצבא הרוסי, מדוע הוא לא צריך להיות מודאג כל כך.
איך תפילה מהירה ומגומגמת של חסידים יכולה להיות חיובית?
מה למד הבעל שם טוב מן הדרך שבה מלמדים ההורים את ילדם ללכת? וכיצד מסמל הדבר את הקשר אל הקדוש ברוך הוא?
כשרבי יהודה לייב מגור היה ילד, הוא רצה לראות בחג הסוכות את יצחק אבינו, האושפיזין של אותו היום. אביו הראה לו את אביו שלו: ר' יצחק מאיר אלתר.
האם יעמוד הרב בניסיון הקשה שהציב בפניו בנו? ויכוח בין האב המתנגד לבין בנו החסיד מוביל את האב לעמוד במבחן קשה, שבעזרתו מסביר לו בנו מדוע הפך לחסיד.
כשאנו שופטים, אנו גם נשפטים. יצירת האמנות לימדה את המתבוננים בה לחפש קודם כל את חסרונותיהם שלהם.
מדוע אהב המלך דווקא את הציור שנעשה על הקיר הרביעי שבהיכל ארמונו? והאם ל"ייחוס אבות" יש בכלל משמעות?
אביו של אדם צעיר מונע ממנו לנסוע אל הצדיק, ובכך גורם בעקיפין למותו. סיפור טרגי שסיפר רבי נחמן לחסידיו.
כיצד ידע הנער הצעיר, מי שלימים יהיה ר' מנדל מווּרקי, לומר בעל פה ובמדויק את הדרשה שאמר אביו? ומדוע בשל כך ראוי לו לשחק בקלפים?
בילדותו, חטף המגיד מקוז'ניץ מכות מאביו, שחשד בו שבילה את זמנו במשחק קלפים במקום ללמוד. הילד שלא שיחק שתק כדי לא ליהנות מכבוד התורה
מדוע עזב ר' מֶנדל מקוֹצק את החוזה ללא רשותו? ר' מנדל עוזב את רבו, החוזה מלוּבּלין, ומגלה את תכונות אופיו - עצמאות, תקיפות ובוז לעיסוק ב"מופתים" וברוח הקודש.
מהי הכוונה הראויה בשעת התפילה? למה התכוון ר' שניאור זלמן מלאדי כשאמר שהוא מתפלל עם הרצפה והספסל? שיחה בין ר' שניאור זלמן ובנו על סמלים ורמזים הקשורים בתפילה.
הבעש"ט מתרגל סוחר עשיר בגמישות מחשבתית, באמונת חכמים ובאמונה באדם. רק אחרי שהסוחר מתקן את עצמו, ואפילו פוגש את יונה הנביא, הבן שלו שהיה פרא אדם הופך להיות תלמיד חכם
מי קודם למי - עני שהוא בן למשפחה מכובדת או עני זר ואלמוני? ר' חיים מצאנז מעדיף לתת צדקה לעני מבני עירו על פני עזרה לבנו, שזקוק גם הוא לכסף.
חסיד קוצק רוקד על הגג, ומסרב להצעה של הרבי שייוולד לו בן לעת זקנה. הוא רוצה לעבוד את הקדוש ברוך הוא בחייו, ואינו צריך ילד שיגיד אחריו "קדיש" לאחר מותו
מתוך "מסירות נפש" והפקרה קשה של בני משפחתו נערך ר' נחמן מברסלב לנסיעה אל ארץ ישראל. מעשים נוספים שעשה אז אפופי סוד ומעוררי תמיהה.
עשרים שנה מטפל חסיד בבתו החולנית, וכל בקשתו היא רק רגע אחד מזמנו של הרבי. תפקידו של הרבי הוא להקדיש "פנאי" ותשומת לב, ולהבין את מצבם של הפונים אליו
"ריבלֶה הצדקנית" היא דמות נשית עצמאית, דעתנית ומפתיעה, שאינה מהססת לגרש את בניה מעל פניה ולוותר על תפקידה המסורתי כאם הדואגת לבניה
מי יכול להיות מנהיג? מי בוחר באדם מסוים להנהיג? היהודי הקדוש מפשיסחה מסביר לחסיד שרוצה להנהיג שרק ציבור שהולך אחרי אדם הופך אותו למנהיג.
ר' מיכל, אביו של הילד השובב, ממלא בדמעות את ה"בתים" - קופסאות התפילין. פעולה זו הופכת את נפשו של הילד, והוא משתנה לטובה