סיפורי חסידים בנושא: חומר ורוח
בענייני ממון אנחנו בודקים היטב שלא ירמו אותנו. כשהדברים נוגעים לעניינים רוחניים או דתיים - אנחנו זהירים פחות. ר' לוי יצחק מברדיטשוב הוכיח זאת בשיחה שניהל עם קצב בהונגריה
השימוש במיסטיקה ובקבלה יכול להיות מסוכן, ואינו יכול לבוא במקום הדבר עצמו, המצווה עצמה. חסיד ש"טבל במקווה" בעזרת כוונות ומחשבות ספג ביקורת נוקבת מאת רבו, ר' מנדל מקוצק
הליכה אל המורה הלא-נכון הסתיימה באסון. ר' שמחה בונים מפשיסחה מסביר לתלמידו - צריך לדעת ממי לקבל עצה וברכה. בשל כך "ברכתו" של צדיק מסוים התבררה כצרה צרורה
חסידיו של רבי יצחק מוורקי מתייעצים עמו בעיקר בענייני פרנסה, אבל הרבי מצליח לראות מבעד למילים את כוונתם האמיתית. מהי אותה כוונה?
הרבי מקוצק פוגש חבר ילדות שהתעשר, ושואל אותו מה יש לו בעולם הזה למרות כל העושר שהוא רואה. בכך רומז הרבי שאין לחבר העשיר כלום בעולם הזה
ר' צבי מזידיטשוב העדיף את אור התורה על אורה של אבן חן עצומה שמצא. הוא כנראה הבין שעושר רב יכול להיות גם מסוכן
ידוע שהחסידים מחשיבים את השמחה בעולם הזה, אך האם מותר לאדם לוותר על חלקו בעולם הבא תמורת השמחה?
מה ענה ר' יהודה אריה אלְתֶר מגוּר לחסיד שהתלונן שגנבו לו את השטריימל?
אף שהבעל שם טוב אינו מחזיק את ספר התורה בידו, אחד התלמידים מזהה כי הוא מחזיק את המהות הרוחנית של התורה, ואינו צריך את הספר בצורתו הפיזית
מהי המעלה הרוחנית שבה מתקנאים יושבי גן העדן? החוזה מלובלין מציע שדווקא החיים הגשמיים בעולם הזה הם המעלה הרוחנית הגדולה.
למרות גופו החולני של המגיד מקוז'ניץ, ברגעים של תפילה וקדושה מתגלה בגופו הרצוץ כוח אדיר. הכוח, כך מסביר המגיד, לא תמיד מגיע מן הגוף אלא מושפע מדברים אחרים לגמרי
ר' שמחה בונים מפשיסחה רצה לקנות את התפילין של רבו, החוזה מלובלין, אולם לאחר שהמוכר התאמץ לייפות אותן כדי לקבל מחיר גבוה יותר - סירב ר' שמחה בונים לקנות אותן
הר' מקוצק מתהלך בבגדים קרועים אבל הוא מזלזל כל כך בכסף עד שאינו מוכן לבקש נדבה. הזלזול שלו עושה רושם רב על ר' פייבל מגריצא, וגם הוא לא יכול היה להסתכל על כסף תקופה ארוכה.
חסידיו של ר' אורי מסטרליסק הם עניים מבחירה. גם כאשר הוא מציע להם הזדמנות להיות עשירים, הם מסרבים להצעתו.
מתי שפע יכול להזיק? רבי נחמן מברסלב מלמד את תלמידו כי יש להסתכל בכל יום על השמים. ההצלחה הכלכלית והשפע החומרי שבהם זכה אותו תלמיד הפכו אותו לאדם טרוד, שאפילו לכך אין לו פנאי
יש המאשימים את החסידים שעיסוקם מרחיק אותם מן המחויבות לפרנסת משפחותיהם. מהמשל של ר' שמחה בונים מפְּשִׁיסְחַה עולה שכך צריך להיות: המחיר הכבד שהחסידים משלמים על הדרך שבחרו בה גורם להם להתייחס אליה ברצינות.
"בעל הבית" המתואר בחיזיון-חלום של ר' נחמן מברסלב פוגש אורח מסתורי. הוא מוצא את עצמו, עם האורח, בשני מקומות שונים בו בזמן.
מפני מה סירב ר' חיים מצאנז להרחיב את דירתו הקטנה, וכיצד למד זאת מר' אלימלך מליז'נסק?
כאשר מתעוררת מחלוקת על דרכו של ר' שמחה בונים מפשיסחה, מי שמעיד לטובתו הוא דווקא המתחרה שלו, ר' ירחמיאל מפשיסחה
מדוע פתח הרבי את הסתימה שבחדר השירותים? בדרשתו של הר' מסלונים הופכת יד מטונפת לנקייה.
אדם יכול להתגלות כ"בהמי" יותר אפילו מבעל חיים, וכך גם להפך - סוס עשוי להתנהג בצורה כמעט "אנושית". כך מסביר הרבי מאלכסנדר בשיחה עם עגלון
חסידי חב"ד מלגלגים על ר' אברהם יהוֹשֻע הֵשֶל מאַפְּטָא. ר' לוי יצחק מברדיטשוב מנחם אותו ואומר שהם מלגלגים עליו משום שדרכו אינה מובנת להם, אך יש לה ערך עליון
מדוע על פי ר' שְׁמֶלְקֶה מנִיקְלְשְׁבּוּרְג "כסף כמוהו כצואה"? כסף - עדיף שיהיה בחוץ ולא בפנים. הנוסחה של ר' שְׁמֶלְקֶה מנִיקְלְשְׁבּוּרְג להתנהלות כספית נכונה.
הרבי מקוצק מלמד את תלמידו – לא מספיק לדרוש דרשות על ט"ו בשבט, אלא ראוי יותר להיות בארץ ישראל ולחיות את ראש השנה לאילנות בעשייה של ממש.
ר' ישראל מרוז'ין קורא לצעיר שבא לבקרו "רבי", לא בזכות איזו סברה מבריקה בלימוד אלא דווקא משום שהבין את ערכו של ביתו המפואר.
השולחן של הבעל שם טוב כבר בן מאה שנה, אך דבר זה אינו מרשים את הרבי מקוצק. הוא מחפש את הדבר החדש, ודווקא בכך מוצא דבר עתיק הרבה יותר
חיים שלמים עלולים להיות לשווא אם אדם הזניח את ה"קדושה" ואת הרוחניות. ובמשל החסידי - כמו חתונה שלמה ומושקעת, אבל ללא הטבעת וללא "קידושין"
ר' אלימלך מליזַ'נְסְק מציל את נשמתו במהלך התפילה. התפילה עצמה, כך אומר ר'אלימלך, הייתה מסוכנת בשבילו
בן המלך התאווה לזונה, ודווקא בשל כך הפך מטיפש לחכם. משלו המעמיק של הבעל שם טוב עוסק ביכולת לתעל תאווה גסה למטרה נעלה וחיובית.
האם מותר לעסוק בדברי חולין לפני התפילה? רבי חיים מצאנז עושה זאת, ובמפתיע לא מתעסק בענייני רוח נשגבים. מתברר שדבר זה הוא למד מיצחק אבינו.