סיפורי חסידים בנושא: אהבה
אהבה גדולה הייתה בין ר' צדוק הכהן לאשתו. היא מוכנה לסבול עוני ודלות כדי לאפשר לו להמשיך בלימודיו, והוא מעניק לה חצי מחלקו בעולם הבא
דווקא יום טוב שני - זה הנחגג בחוץ לארץ ומסמל את הגלות - יכול להעיד על אהבה. שהרי אהבה מתגברת דווקא על רקע פיוס ופתרון של משבר
מתי האהבה והדבקות ברבי מסוכנת? "היהודי הקדוש" מכריח תלמיד של מחותנו להיות רחוק מרבו, בשל החשש לחייו.
מהי אהבת אמת? האם קיימת אהבה כזו שבה יודעים האוהבים מה חסר למושא אהבתם אף בלי שיאמר זאת?
רב אחד נפרד בחיבה מרבי יהודה אריה אלתר מגור לאחר ששהה אצלו. בחידוד לשון מפציר בו ר' יהודה אריה לנהוג חיבה גם בציבור הרחב
מה בין תפילה ואהבת בני זוג? בעל אכסניה פשוט לימד את החסידים מה זאת אהבה ומה כוחה, ואף הוכיח להם כי הדבר קשור ביחס אל הזמן הנכון לתפילה.
כיצד גרמו בגדים ישנים ומרופטים לשינוי גזר דינו של אדם שמרד במלך, ובמה דומה הדבר לתקיעת השופר בראש השנה?
כיצד ידע ר' יחזקאל מקוּזְמיר כי חברו רוצה כעת להריח מעט טבק? בעזרת הקשר שבין אברי הגוף הדגים הרבי מהן אהבה ואחדות שאנשים מרגישים ביניהם.
אישה מספרת לרבי שבתחילה הייתה יפה בעיני בעלה ואילו עכשיו הפכה בעיניו למכוערת. הדבר מסמל עבור הרבי את יחסיו של האל עִם עם ישראל, והוא הופך את השיחה לתפילה.
מדוע חשב רבי נחמן מברסלב כי העובדה שאדם ביזה ובייש אותו הועילה לו? ואם כך - מדוע נענש אותו האיש?
לר' שמחה בונים נגרמה בושה גדולה, ולמרות זאת הוא נישק באהבה את מי שבייש אותו. כיצד ייתכן הדבר?
מדוע ציפור מדברת משמחת את המלך יותר מדברי החכמה של שריו?
מה הייתה אשמתו של קמצא, המוזכר במדרש כמי שגם בגללו חרבה ירושלים? ומה למד מכך ר' יצחק מווּרקי על היחסים הראויים בין בני אדם?
ר' שניאור זלמן למד מרבו כי יש קשר בין מה שהאדם חושב ובין מה שהוא מרגיש, ומצב התודעה שלו משפיע על הרגשות שבלב. מסקנה זו הפכה לאחת מאבני היסוד של חסידות חב"ד
מהי הבדיקה הכי מהימנה לדופק? בתחרות שערך הבעש"ט עם רופא מפורסם התברר כי הרב מאבחן דברים שרופא רגיל אינו מסוגל לראותם. בכך גם מגדיר הבעש"ט מחדש את ההבדל שבין "חולי" ל"בריאות" ואת תפקידו של הרופא.
ממה היו עשויות החומות שהציב המלך סביבו? משל חסידי חשוב זה מתאר כיצד מי שפועל מתוך אהבה ותשוקה יכול לעמוד בניסיון ולפרוץ מחסומים דמיוניים.
רבי זאב מזבאריז סירב לשתף פעולה עם אלו שרצו להשיב מלחמה נגד יהודים שפגעו ביהודים אחרים מתוך אהבת ישראל.
ר' יחיאל מאיר מבקש מתלמידו שלא יתבייש וישב על הכיסא שהכין עבורו. כדי לשכנעו, הוא מספר לו כיצד הוא עצמו העז לשבת על כיסא שהכין לו רבו שלו, הרבי מקוצק.
ככל שמתגברת הקדושה כך היא נראית פחות כלפי חוץ, וסימני ההיכר שלה הם דווקא הצניעות והפנימיות. את ההוכחה לכך מביא הרבי מרוּז'ין מן התלמוד וממילות התפילה.
ר' אלימלך מליז'נסק מתאר את היחסים בין האדם לאלוהיו במשל. הבן עזב את אביו כדי ללקט תותי בר ביער סבוך. כדי שלא יאבד הבן, הוא ואביו קוראים ועונים זה לזה.
שתי כיכרות לחם דבוקות היוו סימן לחברות עמוקה שבין שני חסידים. כשהתגנב ללבם כעס זה על זה, הפריד רבם לשתיים את הכיכרות הדבוקות שהיה נותן להם בדרך כלל.
האם תיתכן אהבה בלי כל מריבה וחיכוך? ר' אלימלך חש שאהבתם של בני הזוג אינה אהבת אמת, וכי השלמות המוגזמת של הקשר שביניהם מעידה על כך שאין ביניהם מפגש אמיתי
כיצד עובדים את המלך? שני האחים, ר' זושא ור' אלימלך, מבטאים באישיותם השונה שתי צורות קיום ושתי דרכים בעבודת השם. על פי ר' זושא, דרכו שלו נועדה לאנשים פשוטים יותר, והיא מביאה לתוצאות פחותות.
חלק שלישי
מדוע החכם מתייסר כל כך למרות חכמתו? בחלק זה של הסיפור חוזרים החכם והתם ונפגשים לאחר כמה שנים שבהן לא התראו. החכם מזלזל בתם הנראה בעיניו טיפש ואפילו משוגע וחסר דעת.
חלק שנים עשר - מבצר של מים
הקבצן השישי והאחרון הוא היחיד היודע להיכנס למבצר עשוי מים, ולרפא את בת המלכה הפצועה. בתמונה מיוחדת זו נחתם סיפורו הבלתי גמור של רבי נחמן מברסלב.
חלק שמיני - שתי הציפורים
הקבצן עקום הצוואר מתגלה - כקודמיו - כאיש בעל יכולת מופלאה הקשורה דווקא בצווארו.
חלק שישי - הלב והמעיין
סיפור תשוקתו של הלב אל המעיין הוא אחת היצירות המפורסמות של רבי נחמן מברסלב. כאן הוא מופיע בהקשרו - כחלק מסיפורו של הקבצן המגמגם.
ר' יצחק מאיר אלתר מגוּר מלמד אותנו באמצעות משל שניתן להכניס דברים אל לב סגור, כמו שנכנסים לחדרו הסגור של הרבי
במה ניכרת אישיותו של הצדיק? האם במעשי הנסים שלו ובקדושתו היתרה? בסיפור זה נוכח רב חסידי לדעת כי כוחו של ר' אלימלך מליז'נסק התגלה דווקא ביחסים שבין המשרתות שעבדו במטבח.
כיצד הסביר רבי יצחק מוורקי את פירוש חז"ל למילה "עצרת" המופיעה בשמו של החג "שמיני עצרת"? וכיצד קשור הסבר זה לאחווה שאנו אמורים להרגיש זה לזה?
מדוע נקשרה נפשו של ערבי צעיר בר' נחמן מבּרסלַב? ומה היה טיב הקשרים ביניהם, שכללו גם חיבה וגם איום וסכנה?
מדוע התפעל ר' נחמן מברסלב מן הכיסא שהכין עבורו אחד מאנשיו? וכיצד התייחס לשעות שבהן עסק האומן בהכנת הכיסא?
איך בוחרים חזן לימים הנוראים? סיפור בתוך סיפור בתוך סיפור על חזן מקצועי אבל מושחת ועל שמש בית כנסת פשוט שקם ברגע של משבר ומנהיג את קהילתו לתפילה מלאת אהבה.