סיפורי חסידים בנושא: היחס לאחר
מהי אהבת אמת? האם קיימת אהבה כזו שבה יודעים האוהבים מה חסר למושא אהבתם אף בלי שיאמר זאת?
ככה מכניסים אורחים. כיצד טיפל החוזה מלובלין באיש גס שביקש להתארח בביתו בליל חורף, ומדוע לא נרתע מגסותו של האיש ומן הריח הרע שהפיץ?
ר' יחיאל מאיר מגוסטנין הכניס אל ביתו אורח מטונף, מסריח ודוחה. לבסוף הבין הרבי כי אדם זה היה שליח מן השמים שנועד לנסותו כיצד ינהג בו
בשל מה זכה ר' אליעזר, אביו של הבעש"ט, שייוולד לו בן צדיק כזה? ואיזו מידה נוספת של ר' אליעזר באה לידי ביטוי בקבלת האורח בשבת?
כיצד שכנע ר' שלום מפּרוֹהוֹביטש את קרוב משפחתו הקשיש שלא לגעור בו למרות מעשיו המשונים?
איש משונה לבוש מעיל לוטש את עיניו אל הילד המוכשר. האימא שנבהלת מרחיקה את בנה, ואינה יודעת כי זהו הבעש"ט המרעיף ברכה על הילד, שעתיד להיות תלמידו.
כיצד ביזה את עצמו החסיד הנכבד כדי לסייע ליהודי במצוקה, ומדוע הושר הפיוט "יום זה מכובד" באמצע חנות הומה אדם בעיר ברסלאו?
כיצד הועילה נגינת החליל של נער תמים וחסר השכלה לתפילתו של הבעל שם טוב? האם שריקה או אולי אפילו ריקוד יכולים לבוא במקום תפילה?
הברכה שבירך ר' יצחק מראדוויל את הילד הגוי הצילה אותו עצמו שנים רבות אחר כך. על רקע הניכור והאיבה שבין היהודים והגויים, הביא המעשה הטוב ברכה והוסיף אנושיות וחסד
רבי נפתלי מרוּפּשִיץ מתואר בסיפורים רבים כאדם משעשע ומלא הומור. בסיפור זה הוא מתלוצץ עם ילדה קטנה ברחוב ונהנה מיכולתה לענות לו בחריפות ובציניות.
למה התכוון בנו של רבי יצחק מווּרקי, כשתיאר את אביו כ"בעל עגלה", ובמה שונה דרכו של אביו מדרכו המסתגרת של רבי מנדל מקוצק?
האם אישה "מופקרת" אינה ראויה לחמלה ורחמים?
פעמים רבות מתברר שה"רשע" או ה"חוטא" אינו אלא אדם מסכן וחלש הזקוק לעזרה.
סיפור מקסים ומצחיק על מערכת היחסים בין רבי זאב לאשתו, ועל המשרתת שביניהם, שזקוקה לחסד.
רבי יצחק מאיר מגוּר רואה אדם שרץ אחרי כרכרתו כדי לומר לו שלום, אך הוא אינו מאט. מדוע לא האט, מה רצה להשיג בכך?
סֵבֶל או סבלנות? החוזה מלוּבּלין הכריח את תלמידו להפוך ל"מלמד" פשוט של ילדים בכפר קטן. בזכות כך למד התלמיד משהו על כוחה של סבלנות - תורה שתלווה אותו כל חייו.
העוזר של הרב מנסה לעשות סדר בחצר הרבי. איש פשוט ומגודל שיער שנדחף להיכנס אל חדרו של הרבי, מלמד אותו שלפעמים סדר והיררכיה מסתירים את האמת הפנימית של בני האדם
הופעתה של החסידה בפרשת השבוע מעוררת את סקרנותם של החסידים שרוצים להבין מי היא ולמה הם קרויים על שמה. ר' יצחק מווּרקי מנצל את ההזדמנות לומר להם להיות חסידים יותר מהחסידה, ולנהוג בחסד גם עם חסידים של רבי אחר.
מדוע הכתה אישה עגונה את ר' דוד מלֵלוֹב, ומה למד ר' דוד מן המכות שקיבל?
מיהו היֶקֶה המוזר שהגיע אל חצרו של ר' שמחה בונים מפשיסחה, ועל מה באמת שוחח עם הרבי?
מדוע סירבו ר' דוד מללוב וחבריו לעלות על העגלה ששכרו? ואיזה שימוש עשה ר' דוד בכיפה שעל ראשו, בזמן שהיה אמור להיות בבית הכנסת ולשמוע את תקיעת השופר?
מדוע נענש שֶֹה תמים על מעט קש שאכל, וכיצד השתמש רבי שמחה בונים מפשיסחה במשל זה כדי להציל אדם ממשפט עוול?
היהודי הקדוש מפשיסחה הצטופף כאדם פשוט בין החסידים שעמדו דחוקים סביב החוזה מלובלין. לדעתו, הצדיק מייצר שוויון בין החסידים בין רב בין תלמיד.
כיצד יודעים שמשה רבנו היה גבוה ורזה, ואילו אחיו אהרן נמוך ושמן? דרשה היתולית לכאורה נתפסת כאמירה עמוקה ורצינית בעיני ר' הירש מזידיטשוב.
כיצד לימד רבי לוי יצחק מבַּרדיטשוֹב אדם עשיר מהי מצוות הכנסת אורחים, ומדוע מצווה זו קשורה דווקא בדמותו של אברהם אבינו ולא בדמותו של לוט, בן אחיו, שנהג לכאורה בדיוק כמוהו?
האם גם בברלין יש יהודים יראי שמים? על שאלה זו עונה ר' יהודה לייב מגור כשהוא חוזר משם, ומראה כיצד יש ללמד זכות על יהודי ברלין ועל יהודים בכלל
מה למד ר' יצחק מוורקי מסיפור השלכת יוסף לבור, ומה אפשר ללמוד מכך על התמודדות עם מתח ומריבות ביחסים בין-אישיים?
למה לו מותר? התלמיד החדש, ר' מנדל מרימנוב, זכה ליחס מיוחד, ואף ניתנה לו האפשרות להפר את הכללים. כנראה משהו מיוחד שהיה בר' מנדל גרם לכך שחרגו למענו מן הכללים.
מדוע סירב רבי לוי יצחק מבַּרדיטשׁוֹב לסלק משולחנו אדם בור, שהסתפח בקביעות אל סעודותיו, וכיצד יסייע לו הדבר לעתיד לבוא?
האם השר מונטיפיורי יסייע לחסידים לבטל את החוק שנחקק כנגד חבישת כובע השטריימל? סיפור זה עוקב אחר אירועים היסטוריים מראשית המאה התשע עשרה. כחלק מהחוקים שנועדו לשנות את אורחות חייהם המסורתיים של היהודים, נאסרה עליהם גם חבישת כובע השטריימל החגיגי.
כיצד זכה גוי עני בברכת הבעל שם טוב לעושר ולאריכות ימים? ומה רומז הבעש"ט בסימן שהוא נותן לגוי לאריכות ימים?
מדוע חרג ר' זאב מזבריז ממנהגו, ואכל מצה שאינה "שמורה" לעיני חסידיו? איזו טעות כפולה עשו חסידיו?
כיצד הוכיח ר' לוי יצחק מברדיטשוב את פרנסי העיר כאשר רצו למנוע מעניים לחזר על פתחי הבתים?
מדוע ר' נתן נטע מקרקוב בוחר בשואב המים כממלא מקומו ברבנות העיר? ר' נתן, מחבר "מגלה עמוקות", ידע סוד כמוס: שואב המים הוא למעשה צדיק נסתר.
ר' מאיר מפְּרֶמִישְׁלָן שכח את הברכה על נטילת הידיים, וחסידיו לא הזכירו לו אותה כי לא העלו בדעתם שהוא יכול לשכוח אותה. מי שהזכיר לו אותה הוא דווקא הפריץ שעמד בצד. ר' מאיר נשאר עם תהייה גדולה על שכחה וזיכרון
ר' מנחם מנדל מקוֹסוֹב נוזף בעשיר שאינו מכיר את שכנו העני, שהרי "לשם כך נתן לך אלוהים עושר".
מדוע חשק פתאום הרב בצנון? דווקא בשעה הקסומה של סעודה שלישית, בשעת דמדומים של הרהורים ושתיקה ליד שולחנו של הרבי, נשמעים לפתע קולות גסים של חיתוך צנון ולעיסה קולנית. אולם הרבי מצליח להציל את כבודו של אדם שזכה לגערותיהם של החסידים.
מדוע נקשרה נפשו של ערבי צעיר בר' נחמן מבּרסלַב? ומה היה טיב הקשרים ביניהם, שכללו גם חיבה וגם איום וסכנה?
זהו אחד הסיפורים החסידיים המפורסמים שעניינם מה קודם למה - עבודת האל או האחריות לאחר?
מדוע ר' יצחק מווּרקי לא כעס על העגלון שהפריע לו בתפילתו, וכיצד מועיל תיאום ציפיות במקרים של אי-נעימות ולחץ?