סיפורי חסידים בנושא: גאולה עצמית
מתי האהבה והדבקות ברבי מסוכנת? "היהודי הקדוש" מכריח תלמיד של מחותנו להיות רחוק מרבו, בשל החשש לחייו.
תפילתו של הרבי מרופשיץ היא שלא יבואו אליו ולא יבקשו ממנו עזרה או ישועה. הרבי חושש מן השקר והסכנות המלווים את התופעה של "צדיק" המחלק ישועות ונסים
מי זוכה לראות את אליהו הנביא? היכן אפשר למצוא את אליהו הנביא?
ר' יצחק מוורקי סבל בצעירותו מאשתו, ולא רק הוא אלא גם המשרתים בבית. כששאל את רבו מה עליו לעשות, השיב לו: "אמור לעצמך". אם תשתנה, גם היא תשתנה.
מדוע התעמת ר' נחמן בדרכו לארץ ישראל עם שני יהודים בני ארצו, וגרם לעצמו להתבזות? מתברר שהגידופים והעלבונות שספג ר' נחמן היו מנקודת מבטו דווקא דבר טוב.
מדוע ננטש התלמיד לבדו ביער, ומה למד בביתו של הזקן שאליו נקלע?
סיפור זה שם ללעג את התלות שמפתחים בני אדם בצדיקים ובבעלי סגולות וכוחות, ומתריע על הסכנה שבהערצת אדמו"רים
כיצד עזר ר' שמחה בונים מפשיסחה לטובע שנפל אל המים בנמל של דנציג? וכיצד הצליח לשמור על השמחה והצחוק?
(גרסת "שמחת ישראל")
למה היה על ר' אייזיק לנסוע עד הגשר של פראג כדי לדעת היכן נמצא האוצר באמת? ומדוע נהג ר' שמחה בונים מפשיסחה לספר את הסיפור לצעירים שרצו להצטרף לחצרו?
לשם מה אנחנו מכלים את חיינו במרדף אחר קריירה מכניסה וקידום מקצועי?
"הכול בשביל חינוך הילדים" - היא כנראה התשובה הרווחת ביותר לשאלה זו.
כיצד יהפוך רבי ברוך ממֶז'יבּוֹּז' את הגיהינום לגן עדן? ומה משמעותה של אמירה זו לחיים הארציים עלי אדמות?
אישה עקרה באה אל המגיד מקוזניץ' כדי לקבל ברכה להולדת בן, אך אינה מקבלת אותה. מדוע סירב הרבי להעניק לה את הברכה? ואיזה מאמץ צריך לעשות המתברך?
על פי הרבי מקוצק, מצבו של אדם שאינו יודע להתפלל קשה יותר מאדם שאין לו פרנסה. התיקון הנפשי-פנימי-רוחני קודם לתיקון הכלכלי-חיצוני.
כוס "לחיים" ששתה חסיד עם חבריו הצילה אותו ממוות וביטלה את רוע הגזֵרה. החוזה מלובלין למד מכך עד כמה גדול כוחה של שתיית "לחיים" חסידית
טיפה של תשובה נוטפת כל יום אל תוך הנפש. כך תיאר רבי שמואל מקרוב את הרגעים המזדמנים לנו בחיים ומזמינים את האדם להתבוננות ולשינוי
שני יצרים רעים לאדם? מדוע המתין יצר הרע לרבי שזה עתה הגיע לארץ ישראל, אף על פי שהבטיח לו שיישאר בחו"ל?
רבי יששכר בר מרָדוֹשִיץ לומד מכפרי פשוט וזקן אמת חשובה: מה שלא עבדת עבורו לא יישאר אצלך
מדוע נקרא אחד הימים שלפני חג השבועות "יום המיוחס", ומה למד מכך ר' חיים מצַאנְז על כבודם של אנשים מיוחסים?
למה לקחת מעני את המעט שיש לו? ר' לוי יצחק מברדיטשוב לוקח למגיד מקוז'ניץ את המעיל דווקא כשקר בחוץ, ומלמד אותו לגלות את מה שיש בו
בחסידות קוצק - כך אמר ר' יחיאל מגוסטינין - יכול היה כל אחד להחיות מתים. אמירה זו נתפסה כאמירה "חריפה" ושנונה, כיוון שפירשה מחדש את המושג "תחיית מתים".
בימי החנוכה, שבהם נהוג לשחק במשחקים שונים, לימד ר' נחום משטפנשט את חסידיו את כללי משחק הדמקה. מפיו של הרבי נשמעים כללי המשחק כהדרכה כללית לחיים.
תמיד אפשר להיות אופטימיים ויש מה לעשות. סיפור חסידי משעשע על שיחה שבה חסיד מסביר למתנגד, שבנו עומד לפני גיוס לצבא הרוסי, מדוע הוא לא צריך להיות מודאג כל כך.
ר' שמחה בונים מפשיסחה אומר לתלמידו, הרבי מקוצק, שאם יגיע לגיהינום, הוא ירצה שרבותיו יהיו אתו. הרבי מקוצק עונה לו שאינו רואה איזו תועלת תצמח לו מכך
ר' חנוך מדריך אדם שבא לשפוך צרתו לפניו, שלא לעשות הנחות לעצמו, ובמקום לבכות עליו להתבונן פנימה.
הר' מקוצק מסרב לקבל מידידו את התשובה כי התכלית של קיום האדם היא "לתקן" את נשמתו. לדעתו, המטרה היא "להגביה את השמים". למה התכוון?
מה שואלים את האדם לאחר מותו? תשובתו של ר' זושא מאניפולי עוסקת בשאלה זו ולמעשה בשאלה כללית הקשורה בתכלית חייו של אדם.
על יהודי לזכור את הכוח שנמצא בידו ולהשתמש בו בעת הצורך, בלי להתבייש. כך מסביר הרבי מרוז'ין לאחר שהתבקש "לצוות" משהו על אלוהים בעצמו.
מה רע בלהיות אדם פשוט? מדוע צריך דווקא לשאוף גבוה ורחוק? סיפור זה בא ללמדנו כי מי ששאיפותיו קטנות ומצומצמות, גם אותן הוא לא יצליח לממש.
למה התכוון הרבי מקוֹצְק באמירתו המפורסמת שהקדוש ברוך הוא נמצא רק "במקום שנותנים לו להיכנס"?
מדוע אהב המלך דווקא את הציור שנעשה על הקיר הרביעי שבהיכל ארמונו? והאם ל"ייחוס אבות" יש בכלל משמעות?
איך נכנס הסוס למשאבה, ומה הקשר בין תאוות ממון לשיגעון?
של מי המרגלית? בסיפורו של ר' נחמן, אדם עני מוצא מרגלית יקרה בתוך טיט. אף שזו אובדת לו במהלך מסעו, מצליח האיש לשרוד ואף להתעשר רק בזכות השליטה ברגשותיו.
תלמידיו של ר' אוּרי מסְטְרֶלִיסְק מבקשים ממנו לספר להם "מעשה", כלומר סיפור. אבל הוא בוחר לספר להם מה הערך של מעשה ועשייה חיובית בעולם.
לאיפה אבדה בת-המלך ומדוע קשה כל כך למצוא אותה? בסיפורו הנודע של ר' נחמן מברסלב עובר משנֶה למלך מסע רצוף אתגרים וניסיונות, שמטרתו למצוא בת-מלך שאבדה ונעלמה.
אביו של אדם צעיר מונע ממנו לנסוע אל הצדיק, ובכך גורם בעקיפין למותו. סיפור טרגי שסיפר רבי נחמן לחסידיו.
כיצד יכול המורה לכוון את התלמיד? האם ייתכן שהמורה - הרבי - יוציא את החסיד מן היער ומן המבוכות שהוא לכוד בתוכן, בשעה שהוא עצמו תועה ומבקש את דרכו?
מה צריך לעשות זוג עקר כדי לזכות בבן? מדוע ברכה של הרבי אינה מספיקה?
כיצד ניתן לעבור את דרך החתחתים העולה אל המלך? במשל זה מציג רבי שמחה בונים מפּשיסחָה שני סוגי מטפסים העולים בשלבי המבוך המסוכן בדרכם אל המלך. רק הפיקח מבין השניים מוצא בעצמו את הדרך הנכונה, וגם מסייע לאחרים הבאים אחריו.
למה מעדיף ר' נחמן לשתוק ולא להתפלל כאשר הספינה עוד מעט וטובעת?
תפקידו של הסיפור הוא לתת לך כנפיים. ר' חיים מצאנז מסביר כי המבט כלפי הרגליים, כלפי מטה, הוא מבט מייאש, אבל לאדם יש גם 'כנפיים'.
כיצד יכולה הנשמה לעלות אם אין לה סולם? באמירה זו מתאר הרבי מקוצק את הדרך שבה יכולה הנשמה ויכול האדם לעלות למעלה ולהתקדם. הסוד הוא - לא להתייאש.
ר' יצחק מוורקי למד דבר חשוב מכפרי שאירח אותו - הבט תמיד רק על עצמך. משפט זה מלווה את ר' יצחק בהמשך חייו.
מה עדיף לבקש מאבא? אחד המשלים הנודעים שסיפרו החסידים עוסק בבן מלך ששכח מה עליו לבקש. מסיפור זה למדו החסידים על כוחו של האדם ועל הציפיות הגבוהות שעליו לתלות בעצמו.
העיסוק בתיקון ההתנהגות הקלוקלת נתפס בעיני ר' בונים כחסר תוחלת וכמקטין את האישיות. הפתרון נעוץ דווקא בהגדלת כוחות הנפש והאישיות של האדם.
באיזה כיס להשתמש? אמירתו המפורסמת של ר' שמחה בונים מפשיסחה עוסקת באיזון שבין ענווה וגאווה, וביכולת לתמרן ביניהן.
ר' מנחם מנדל מקוצק מסביר לאדם אחד שהצטיין בתירוצים, כי כל התירוצים יפים כשהם נאמרים בפני בני אדם, אבל לא ניתן לומר אותם בפני האל, הבוחן כליות ולב
רבי נפתלי מרופשיץ מפרש בפני תלמידיו את הפסוק "וְכָל מַעֲשֶׂיךָ בַּסֵּפֶר נִכְתָּבִין" ממסכת אבות, ואומר כי מסעותיו של רבם, הרבי מרימנוב, עוד ייכתבו בספר. ולא רק בספר שלו אלא של כל אדם. מה בא ר' נפתלי לרמוז בפירוש זה?
דווקא כשהיה במחיצת הרבי, קשה היה לחסיד הצעיר להסביר לעצמו מה הוא מקבל ולומד. לפעמים רק לאחר זמן ניתן להבין מה התרחש ואיזה שינוי התחולל.