עורך אתר זושא

ד"ר זאב קיציס

פרשת ויחי

בפרשת השבוע מתואר מותו של יעקב, ואת ברכתו לבניו בטרם מותו. בתלמוד מובא, כי "יעקב אבינו לא מת", שהרי "זרעו בחיים". כלומר – הצלחתו של יעקב להעביר לילדיו את שמו ומורשתו משולה להמשך החיים לאחר המוות. קראו עוד

פרשת ויגש

בפרשת השבוע מתואר, כיצד יוסף חוזר אל חיק משפחתו ואל זהותו כבנו של יעקב. ברגע השיא של המפגש עם האחים הוא בוכה ואומר את שמו – "אני יוסף אחיכם", ומיד עולה לפניו דמותו של אביו "עוד אבי חי?" קראו עוד

פרשת מקץ

תכונה בולטת המתגלה באישיותו של יוסף היא האסרטיביות שלו. הוא אינו מהסס לייעץ לפרעה עצות למרות שרגע אחד קודם לכן הוא היה אסיר שהוצא מן הבור. יוסף מתגמש ומשכיל לנצל את ההזדמנויות הנקרות בפניו. קראו עוד

פרשת וישב

רגע לפני שאחיו של יוסף השליכו אותו אל הבור וכמעט הביאו למותו נאמר כי הם הביטו וראו אותו "מרחוק". קראו עוד

פרשת וישלח

בפרשת השבוע מתואר כיצד חששו של יעקב מפני כעסו של עשיו התבדה, ושני האחים הצליחו להיפגש זה עם זה למרות המתח והאלימות שכמעט והתממשה ביניהם. אולי זכרונות הילדות הרחוקים הם שהצליחו להמיס את הכעס ולהתנהג בידידות ובאחווה. קראו עוד

פרשת ויצא

בפרשה מתואר כיצד אהב יעקב את רחל. למרות זאת, בהמשך הפרשה מתואר גם רגע מר של וויכוח חריף ביניהם. קראו עוד

פרשת תולדות

יעקב ועשו נולדו יחד כאחים תאומים, גדלו בבית אחד וקיבלו – ככל הנראה – את התנאים הזהים להתפתח בהם. ולמרות זאת קיים ביניהם הבדל מהותי ההולך ונחשף ככל שהם מתפתחים ומתבגרים. קראו עוד

פרשת חיי שרה

רבי לוי יצחק מברדיטשוב השתמש בפסוק מן הפרשה, המתאר כיצד יצחק התבונן בשיירת הגמלים בה הובאה אליו רבקה אשתו, כדי להסביר לבעל עגלה מתוסכל את חשיבות תפקידו של העגלון. קראו עוד

פרשת וירא – הכנסת אורחים

אברהם לא היסס להכניס את ביתו אנשים זרים, ולכבד אותם ביד נדיבה. הכנסת האורחים הפכה לסמל לאישיותו של אברהם ולתשוקתו להיטיב לכל אדם, גם זה שנראה כזר ומשונה. קראו עוד

פרשת לך לך

אברהם מתבקש לעזוב את ארצו ומשפחתו וללכת לבדו אל ארץ לא נודעת. על פי המדרש זו הסיבה לכינוי "אברהם העברי" על שם הנהר אותו חצה אברהם בדרכו והותיר את כל עולמו הקודם "מעבר לנהר". קראו עוד

פרשת נח

את המלים " אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ" יש שדרשו כרמז להבדל שבין נוח ואברהם. אברהם אבינו ניסה להשפיע על בני דורו ואילו נוח הציל את עצמו ואת משפחתו בלבד. קראו עוד

פרשת בראשית

הרגע של בריאת העולם נתפס בחסידות כרגע נצחי. רגע הבריאה וההתחדשות של השמים והארץ ממשיך ומתרחש בכל רגע. משמעות הדבר היא, כי על האדם לחפש ולזהות את העיקרון הנצחי של החידוש וההתחדשות. קראו עוד

חג השבועות בחסידות

חג השבועות הוא גם חג מתן תורה. בסדרה ארוכה של דרשות וסיפורים עסקו החסידים ברעיון שלפיו נתינת התורה אינה אירוע חד-פעמי שהתרחש במעמד הר סיני, אלא היא משימה נצחית, וכי צריך לחזור ו"לקבל" מחדש את התורה שוב ושוב. קראו עוד