האושפיזין של דב אלבוים

רוצים לקרוא עוד סיפורי אושפיזין? 

דב אלבוים, צילום: ששון תירם Sasson Tiram ויקימדיה

דב אלבוים – סופר, עורך, עיתונאי, מנחה טלוויזיה ומרצה לפילוסופיה יהודית.

הייתי שמח להזמין את רבי ישראל בעל שם טוב לסוכה שלי. גדלתי על האגדות על ישראל הבעל שם טוב, ובעיקר על האגדות שנקשרו לילדות המוקדמת שלו, כשהוא היה עדיין ישראלניו, על שנות היתמות, החיים במחוזות הנידחים של החברה היהודית, בתוך היערות, במפגשים עם שודדים וגורמים בשולי החוק והסדר. הבעל שם טוב היה בשבילי רובין-הוד, המציל המופלא, שאוהב את החלשים והנדחים, ולכן גם אותי.

בבגרותי ככל שהמשכתי להעמיק יותר בלימוד דמותו והגותו,  התאהבתי בו עוד יותר. גיליתי שהוא בשבילי מורה וחבר ואח גדול לאהבת התורה, לאהבת הטבע, לאהבת האמת, לאהבת הלב. ואת כל אלה, מביא איתו ישראל בעל שם טוב לסוכתי. הייתי שמח ללמוד ממנו את היכולת להביא לכל מקום את האור ולמצוא בכל מקום את האור ולהשפיע מהאור הזה על כל בני העולם. אשמח אם נוכל לקבל את עצתו איך לחבר את כל בני הארץ הטובה שלנו לפעימת לב משותפת, לשלום אמיתי שמגיע משורש עץ החיים.

על הבעל שם טוב

רבי ישראל בן אליעזר, הידוע כבעל שם טוב או בקיצור הבעש"ט (1698?- 1760), הוא אבי תנועת החסידות. קורות חייו לוטות בערפל, ושנת לידתו משוערת.

בחייו כונה "רבי ישראל בעל שם", כינוי שהצביע על עיסוקו כמרפא עממי הנעזר בשמות קדושים, בקבלה מעשית בהשבעות ובקמעות. התפרסם כמי שפעל להציל את הציבור מסכנות שונות באמצעות כוחותיו הרוחניים.

במשנתו שם דגש על חשיבות הדבקות בבורא, וכך ביקש להעלות את ערכם של פשוטי העם.  הבעש"ט פעל בעיקר בפודוליה, אז מחוז בדרום ממלכת פולין (כיום מרכז אוקראינה), וב-1740 עבר לעיירה מז'יבוז'.

ראה עוד על הבעל שם טוב

סיפורים 

בזכות הכנסת אורחים

בשל מה זכה ר' אליעזר, אביו של הבעש"ט, שייוולד לו בן צדיק כזה? ואיזו מידה נוספת של ר' אליעזר באה לידי ביטוי בקבלת האורח בשבת?

איך מכינים גרביים

על מי יכול להישען בית הכנסת? אומן בעל מלאכה, המתפרנס ממלאכתו בחריצות ובצניעות הרשים מאוד את הבעל שם טוב, שראה בו את מי שעליו נשען בית הכנסת כולו.

אשתי אהובתי בואי ונרקוד

מדוע צחק כל כך הבעש"ט? כורך ספרים עני ואשתו זכו לבן לעת זקנתם בגלל ריקודי שמחה שרקדו בשבת קסומה אחת. אל הריקוד הצטרפו גם המלאכים שבשמים.

האוצר מתחת לגשר

האם אמנם קיים אוצר מתחת לגשר? זוהי הגרסה הקדומה לסיפור הנודע על האיש המחפש אוצר במקום רחוק מביתו.